VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tonda s Adélou v Dejvicích dokončily prorážku metra A

Praha –  Poslední okamžiky a prodloužení metra A je v samotném závěru hrubých prací. Dva hlavní hrdinové výstavby nového úseku pražské podzemní dráhy, razicí štíty Tonda a Adéla, jsou v cíly. Tak to vypadalo v pondělí pár minut po poledni na stanici Dejvická.

26.11.2012
SDÍLEJ:

Tunel pro prodloužení linky A pražského metra je probourán. Dva obří razicí stroje prorazily 26. listopadu poslední úsek do stanice metra Dejvická. V průměru šestimetrové štíty razily dva souběžné tunely z Vypichu k Dejvické téměř dva roky. Foto: ČTK

Tonda zahájil svou práci v dubnu 2011, Adéla se k němu přidala o tři měsíce později. V průměru šestimetrové štíty razily souběžné tunely směrem z Vypichu. Zatímco Tonda cestu zdolával rychleji, Adéla ji zase zvládla bez dopravních příhod. Tondův postup do cíle se totiž v červenci zkomplikoval propadem vozovky v oblasti Evropské třídy.

Oběma štítům vyhovovala tvrdá půda, kterou se denně posunuli až o 24 metrů, zatímco v měkkých horninách měly práce více a postupovaly přibližně poloviční rychlostí.

Metro A jezdí už od roku 1978

Metro A, které bylo v prvním úseku otevřeno v roce 1978, by mělo vést v nové části své trasy přes stanice Červený Vrch (Bořislavka), Veleslavín a Petřiny do konečné v Motole. Do čtyř nových stanic by pražské cestující mělo „Áčko" začít dopravovat v roce 2014.

Dnešní ražby tunelů jsou násobně dokonalejší než ty první z 60. let, kdy se kvůli probourávání podzemních prostor nad trasou metra C musely podepírat budovy nad jeho trasou. Tonda s Adélou už poklesy budov nezpůsobují. Tunel razí s centimetrovou přesností.

Oba giganty pojmenovaly děti z motolské nemocnice, ke kterým také nová trasa povede. Nové čtyři stanice prodlouží stávající jedenáctikilo­metrové „Áčko" o více než 6,3 kilometrů. Prodloužení metra přijde město bez možných evropských dotací přibližně na 22,5 miliardy korun. Původně výše konečné ceny přitom měla být podle dopravního podniku o více než miliardu nižší.

Moderní a přesná technologie

V průměru šestimetrové štíty razily souběžné tunely směrem z Vypichu. Tonda zahájil svou práci v dubnu 2011, Adéla se k němu přidala o tři měsíce později. Zatímco Tonda cestu zdolával rychleji, Adéla ji zase zvládla bez dopravních příhod. Tondův postup do cíle se totiž v červenci zkomplikoval a zbrzdil propadem vozovky v oblasti Evropské třídy. I v koncovce byl Tonda ale o několik minut nakonec rychlejší, Adéla tak udělala definitivní tečku za jejich společnou prací.

Dnešní ražby tunelů jsou násobně dokonalejší než ty první z 60. let, kdy se kvůli probourávání podzemních prostor nad první budovanou trasou metra C musely podepírat budovy. Tonda s Adélou už poklesy budov nezpůsobují a tunel razí s centimetrovou přesností. Oběma štítům vyhovovala tvrdá půda, kterou se denně posunuly až o 24 metrů. Naproti tomu v měkkých horninách měly práce více a postupovaly přibližně poloviční rychlostí.

Giganty pojmenovaly pacienti Kliniky dětské chirurgie Fakultní nemocnice Motol, ke které také nová trasa povede. Čtyři stanice prodlouží stávající jedenáctikilometrové „Áčko" o více než 6,3 kilometrů.

Částka za nové metro bude vyšší

Prodloužení metra přijde město bez možných evropských dotací přibližně na 22,5 miliardy korun. Původně výše konečné ceny přitom měla být podle dopravního podniku 19 miliard.

Metro A, které bylo v prvním úseku otevřeno v roce 1978, by mělo vést v nové části své trasy přes stanice Červený Vrch (Bořislavka), Veleslavín a Petřiny do konečné Motole. Do čtyř nových stanic by pražské cestující mělo „Áčko" začít dopravovat v roce 2014. Zda se ještě celkové náklady na stavbu změní, není jisté.

CESTA TONDY A ADÉLY V ČÍSLECH

Každý 900 tun těžký a sto metrů dlouhý štít, který k nám byl dovezen z Německa, obsluhovaly čtyři osmičlenné posádky. Štít Tonda zahájil ražbu levého tunelu prodloužení metra A už 10. dubna 2011. Téměř identická Adéla se k němu přidala v protisměrné trase ražby pravého tunelu 12. července téhož roku. Tondovi tedy do včerejšího dne trvala cesta do cíle v Dejvicích 596, Adéle 503 dní, během nichž denně v průměru pokračovaly oba shodně o 15 metrů. Adélin denní rekord ale Tondu svými 39 metry překonal. Tonda metrů za jediný den nejvýš sice urazil jen 30, zato Adélu trumfnul v rekordu měsíčním, a to o 98 metrů. Činil celých 626 metrů. Celkově tak oba stroje vyrazily jednokolejné tunely o délce 8100 metrů.Tunel pro prodloužení linky A pražského metra je probourán. Dva obří razicí stroje prorazily 26. listopadu poslední úsek do stanice metra Dejvická. V průměru šestimetrové štíty razily dva souběžné tunely z Vypichu k Dejvické téměř dva roky.

Tunel pro prodloužení linky A pražského metra je probourán. Dva obří razicí stroje prorazily 26. listopadu poslední úsek do stanice metra Dejvická. V průměru šestimetrové štíty razily dva souběžné tunely z Vypichu k Dejvické téměř dva roky. První soupravy metra by na nově vybudovanou trasu měly vyjet v roce 2014. Autor: ČTK

Čtěte také: Prodloužení metra A se prodraží o 1,3 miliardy korun

Autor: Kateřina Chvátalová

26.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
6 15

Tři malí chlapci ubili plameňáka v zoo. Jejich rodiče se nyní omluvili

Při rekonstrukci měšťanského domu na plzeňském náměstí Republiky se našly fragmenty vzácné historické fresky, nyní o ní pečuje restaurátor a sochař Jaroslav Šindelář
6

OBRAZEM: O vzácnou fresku z doby Rudolfa II. už pečuje restaurátor

Útok v Londýně: terorista komunikoval přes Whatsapp. Jednal na příkaz?

Pachatel středečního teroristického útoku u britského parlamentu Khalid Masood komunikoval ještě dvě minuty před tím, než najel do chodců na Westminsterském mostě, s kýmsi prostřednictvím aplikace WhatsApp. Informoval o tom dnes bulvární list Daily Mail.

Drama na magistrátě: muž napadl strážného, poslal ho ke špatné přepážce

Neobvyklé pěstní drama se tento týden odehrálo v budově Magistrátu města Ostravy. Čtyřicetiletý muž, který si chtěl vyřídit pas, chtěl zlynčovat strážného.

AKTUALIZOVÁNO

Za německé dálnice budou od roku 2019 platit i osobní auta

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za jízdu na německých dálnicích. O zavedení mýtného dnes hlasy německé vládní koalice rozhodl Spolkový sněm. Opatření kritizované německou opozicí i některými evropskými státy se citelně dotkne i českých řidičů, kteří hojně využívají dálniční síť v sousední zemi.

AKTUALIZOVÁNO

Madona z Veveří patří církvi, rozhodl znovu soud

Gotický obraz Madony z Veveří patří církvi. Dnes o tom opět rozhodl pražský městský soud, ke kterému se spor vrátil po dovolání Národní galerie (NG). Obraz byl desítky let součástí expozice galerie, v rámci církevních restitucí na něj vznesla nárok římskokatolická farnost Veverská Bítýška. Dnešní rozhodnutí je pravomocné, galerie se ale může znovu dovolat k Nejvyššímu soudu. Rozhodne se až poté, co dostane písemné znění rozsudku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies