VYBERTE SI REGION

Regulujte výjezdy z Blanky v Praze 6, radí iniciativa městu

Praha - Od otevření tunelového komplexu Blanka uplynuly dva týdny. Stále ještě platí, že dopravně ulevil například magistrále, Holešovicím, oběma břehům Vltavy v centru, nebo Povltavské ulici. Praha 6 se naopak stává obětním beránkem. V ranních a odpoledních špičkách nepolevují kolony ve Svatovítské před Vítězným náměstím, na Prašném mostě, na Bělohorské a Karlovarské ulici či na křižovatce Vypich.

4.10.2015 1
SDÍLEJ:

Tunel Blanka si řidiči zatím mohou spíše pochvalovat. Užitek by z ní ale měli mít také chodci a cestující městské hromadné dopravy. To zatím neplatí.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Za tu dobu prý ještě odpovědné orgány, dejvická radnice a magistrát hlavního města, nemohly shromáždit potřebná data k tomu, aby navrhly konkrétní opatření, která by pomohla zahuštění dopravy v Praze 6 zmírnit.

Přesto už představitelé městské části opakovaně avizovali některé požadavky, jako například instalaci semaforů před vjezdem na Vítězné náměstí od Prašného mostu. Prahu 6 prý jednoznačně podpoří i náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Bude však ještě minimálně několik týdnů trvat, než padne politické rozhodnutí.

Existují už ale konkrétní čísla Technické správy komunikací, z nichž vychází soubor doporučení sestavený iniciativou Auto*Mat. S některými se ztotožňují i renomovaní dopravní experti.

Čísla Technické správy komunikací (TSK) za první dva týdny provozu tunelového komplexu Blanka hovoří jasně intenzita dopravy v okolí výjezdů z Blanky v Praze 6 i na zdejších návazných komunikacích stoupla, plynulost provozu se jednoznačně zhoršila.

Zlepšení situace oproti době před 19. zářím (den otevření Blanky pozn. red.) naopak TSK zaznamenala v Holešovicích, na Klárově, v Karmelitské ulici, na Smetanově nábřeží, na Severojižní magistrále od mostu Barikádníků po Muzeum a mírněji na průjezdu mezi Smíchovem a magistrálou na Jiráskově mostě i v celé Praze 2.

Podle dopravní iniciativy Auto*Mat bude však potřeba co nejdříve přikročit k doprovodným opatřením nejen v Praze 6, ale i na místech, odkud část aut zmizela.

Zatím je lépe jen řidičům. Co chodci?

„Řidiči si Blanku mohou spíše pochvalovat. Analýza dat TSK totiž ukazuje, že ani nová úzká místa nejsou tak problematická, jak to nyní na první pohled vypadá. Situace na Svatovítské v Praze 6 se sice prudce zhoršila, ale šance, že tam uvíznete v zácpě, je prakticky stejná jako na magistrále při příjezdu od Prahy 4. Na Vypichu z centra došlo jen k tomu, že jsou zde i ráno stejné zácpy, jaké tu bývaly odpoledne," vysvětluje Auto*Mat.

„Chceme ale, aby ze stavby za čtyřicet miliard měli prospěch nejen řidiči, ale také chodci, cyklisté a cestující veřejnou dopravou. Lepší plynulost na řadě míst nyní nabízí ideální podmínky pro realizaci doprovodných opatření. Patří mezi ně hlavně omezení tranzitu centrem, krom toho městské části po Praze požadují realizovat desítky dalších drobných úprav. Teď je poslední šance udělat je bez dopadu na řidiče. Každý týden zpoždění totiž bude znamenat, že opatření, která nakonec budou nutná, budou motoristy zákonitě víc bolet," vysvětlila iniciativa.

To, co konkrétně doporučuje, je ale často v rozporu s požadavky městských částí. Například Praha 6 už vzkázala, že bude před jedním přechodem na kruhovém objezdu na Vítězném náměstí testovat semafor. Starosta šestky Ondřej Kolář (TOP 09) rovněž sdělil, že příští rok by měli silničáři položit nový tichý asfalt v Patočkově ulici.

Propojení ústí Blanky s Evropskou ulicí

Za tři roky by se podle něj mohlo začít budovat nové propojení ústí Blanky s Evropskou ulicí, které by obcházelo Vítězné náměstí. Do budoucna se zvažuje i možnost třetího jízdního pruhu v Karlovarské ulici, který by měl fungovat kyvadlově. „V ranní špičce do centra, odpoledne opačně," vysvětlil Kolář.

Konkrétně k instalaci semaforu těsně před vjezdem na Vítězné náměstí ale iniciativa zastává odmítavý postoj. „Zřízení signalizace na vjezdu na Vítězné náměstí je nežádoucím omezováním chodců. Pokud se má korigovat chrlení Blanky na Prašný most, je nutné to udělat před Vítězným náměstím, a to i za cenu dočasného uzavírání výjezdů, nastiňuje po vyhodnocení dat z TSK.

Pro zlepšení průjezdu křižovatkou Vypich navrhuje mimo jiné snížení příjezdové rychlosti a kratší intervaly světelné signalizace. „Opatření ale nesmí ohrožovat chodce," stojí v analýze. Vše prý půjde zrealizovat, protože kolony v Patočkově ulici a ulici Milady Horákové zůstávají jen tam, kde Blanka chrlí auta směrem na Prašný most. Jinde se dle TSK provoz uklidnil.

Dopravní situací na Podbabské ulici

Analýza se zabývá také dopravní situací na Podbabské ulici ve směru do centra, kde se plynulost dopravy rovněž poněkud zhoršila. Pro lepší průjezdnost automobilů i městské hromadné dopravy by prý bylo žádoucí instalovat zde světelnou závoru a nabídnout autobusům výstupní zastávku už v ulici Jugoslávských Partyzánů.

Zásadním opatřením by prý mělo být také využití Blanky a Strahovského tunelu pro expresní autobusové linky MHD. To ale může určitý čas trvat. „Musíme vše vyhodnotit a systém navrhovaných expresních linek sladit s ostatními autobusovými i tramvajovými linkami," vysvětlil proceduru mluvčí společnosti Ropid, která organizuje pražskou MHD, Filip Drápal.

Jistou prodlevu v realizaci tohoto záměru kritizoval Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat. Podle něj by autobusy skrz tunely měly jezdit co nejdříve coby „plnohodnotná alternativa automobilové dopravě."

Městská část se prý pomoci dočká

Praha 6 už dříve žádala o další opatření, která jsou více, či méně v souladu s uvedenou analýzou. Ulice navazující na Blanku, tedy Střešovická, Pevnostní a Na Ořechovce mají být sledovány a v případě potřeby zde mají být více zabezpečeny přechody pro chodce. V ulicích Milady Horákové a Patočkova se pak na žádost Prahy 6 pravděpodobně objeví vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy.

Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) slíbil, že situaci v Praze 6 bude zvlášť pečlivě sledovat a spolupracovat s tamní samosprávou na řešení. „Udělám všechno pro to, abychom v problému šestku nenechali samotnou. Se starostou městské části budeme následná opatření řešit společně," vzkázal.

Co dále doporučuje analýza?Některá další opatření navrhovaná v analýze dat TSK už dříve podpořili například experti z dopravní fakulty ČVUT. Jde třeba o řešení bývalého průtahu Prahou 7. Dosud zvýšená plynulost provozu po otevření tunelu Blanka zde údajně okamžitě umožňuje omezit kapacitu.

Praha 7 už jasně avizovala, že po zklidnění dopravy v ulicích Argentinská, Bubenská, Plynární, Dukelských hrdinů či Nábřeží kapitána Jaroše a mostu Barikádníků chce využít k jejich postupné humanizaci. Analýza zmiňuje, že stav dopravy na Povltavské od Blanky zatím nevyžaduje využívání této objízdné trasy. A tak je prý potřeba konat co nejrychleji.

Váhat by se prý nemělo ani s omezením průjezdu centrem, konkrétně jde o Smetanovo nábřeží a Klárov. Provoz zde prý poklesl a stal se plynulým, prý je ale stále nevhodně intenzivní. Toto opatření už dříve schválilo zastupitelstvo Prahy 1. Začít chce ale zklidňováním Karmelitské ulice. 

Analýza rovněž dává za pravdu požadavku Prahy 5 na postupné zklidňování dopravy na Strakonické ulici od Lihovaru. Čísla totiž prý podporují tezi, že Dobříšská ulice je schopna pobírat větší objemy dopravy.

Autor: Jakub Krupka

4.10.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Praze končí kongres evropských socialistů

Praha - V Praze dnes končí třídenní kongres Strany evropských socialistů. V rámci jednoho z diskusních panelů v Kongresovém centru promluví k účastníkům mimo jiné lídr britských labouristů Jeremy Corbyn. Jednání by mělo uzavřít přijetí deklarace.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies