„Zeštíhlení", které hlavní město, dopravní podnik i organizátor MHD společnost ROPID, obhajují coby nutné z hlediska úspor i efektivity přepravy cestujících, kritizují dotčené městské části, občanská sdružení i samotní Pražané.
Připomeňme, že na základě úterního rozhodnutí rady hlavního města budou, počínaje 1. zářím letošního roku, zrušeny tramvaje 15, 19 a 21. Omezení spojů se dotkne převážně severovýchodu Prahy, přesněji tratí ve směru Ďáblice, v Zenklově a Trojské ulici, v okolí holešovické tržnice. Méně tramvají pojede přes Libeňský most a ke kobyliské vozovně.
Restrikce zasáhne také autobusové linky, jedoucí v souběhu s tramvajemi či metrem. Jde například o linku 218 na Evropské třídě, 102 v úseku Kobylisy Nádraží Holešovice, 154 ve Švehlově ulici a autobusů, projíždějících Plzeňskou ulicí. Ještě méně spojů, než dosud bude zajíždět do Uhříněvsi.
„Místo programové podpory ekologických forem dopravy, pražská vládní koalice systém MHD programově likviduje," hodnotí místostarosta Prahy 3 Rut.
„Časový prostor, který byl dán městským částem k připomínkování tohoto zásadního materiálu, je naprosto nedostatečný," uvedl radní Prahy 5 Marek Kukrle (VV).
Podle místostarosty Prahy 7 Josefa Neuberga (ODS) bude mít změna zásadní vliv na každodenní život obyvatel i lidí, kteří do Prahy 7 dojíždějí.
Zklamání nad schválením škrtů neskrývá ani představitel občanského sdružení Auto*Mat Vratislav Filler.
„Opatření neodrážejí oprávněné připomínky řady městských částí a podle informací, které máme k dispozici, nejsou v řadě případů v souladu s přepravními průzkumy," míní Filler. Spoje budou podle něj oslabeny i na extrémně přetížených úsecích, například na I. P. Pavlova.
„Naopak na okrajích trasy budou metrolinky vozit vzduch. Za vynucené přestupy poděkují zvlášť rodiče s kočárkem, invalidé a všichni, pro které jsou přestupy a pěší přesuny obtížné," dodává Filler.
Od 1. září startuje „metropolitní síť hromadné dopravy"
Nejen rušení spojů září přinese i nové, tak zvané páteřní linky. Budou jezdit častěji
- Páteřní tramvajové spoje, mezi které budou patřit linky 3, 9, 11, 17 a 22, budou mít ve špičce intervaly čtyři minuty. Mimo špičku budou jezdit po pěti minutách, o víkendu každých 7,5 až deset minut. Zavedeno bude nové přímé spojení z Letné přes Malou Stranu na Smíchov a posíleny budou spoje v Nuslích a na Albertově. Nové spojení Spořilova s Národní třídou má umožnit alternativu k metru C.
- Celkem 38 autobusových linek bude nově zařazeno mezi takzvané metrobusy, které budou mít ve špičce interval šest až osm minut. Mimo špičku budou jezdit každých 15 až 20 minut. Na tyto linky budou nasazeny především kloubové vozy. Mezi metrobusy budou patřit mimo jiné spoje číslo 119, 125, 136, 140, 167, 170, 177, 180 či 197.