VYBERTE SI REGION

Soukromé školky jsou na vzestupu

Praha – Místo hraní s panenkami nebo autíčky tvůrčí práce s dřevem, kameny nebo ovčí vlnou. Hry, zpěv a celodenní pohyb na čerstvém vzduchu. I tak může vypadat pobyt dětí ve školce.

10.9.2012
SDÍLEJ:

Školky a školy s výukovým systémem Montessori jsou velmi oblíbené.Foto: Foto: Deník/ Ota Bartovský

„Naším cílem je probouzet a prohlubovat v dětech povědomí o sounáležitosti s přírodou a ročním koloběhem, poznávat a chránit životní prostředí," líčí hlavní myšlenku konceptu tzv. lesní školky Radka Chovancová. Před dvěma lety začala v Chuchli provozovat zařízení Mezi Stromy, které poskytuje dětem od tří let každodenní pohyb v lese. Aktivity jsou přizpůsobeny počasí, pokud je extrémně nepříznivé, je pro děti připraveno vytápěné zázemí. Vzhledem k tomu, že se projekt osvědčil, plánuje vznik podobného klubu i na Jižním Městě.

V metropoli není toto zařízení ojedinělé. Také Ekoškolka Rozárka dbá na pozitivní vztah svých malých svěřenců k přírodě. „Maximum času trávíme na zahradě, v lese i přilehlém sadu. Příroda nám skýtá nejlepší prolézačky, místa k poznávání a objevování. Na zahradě kreslíme, modelujeme, stavíme i čteme z knih, ale také pěstujeme vlastní zeleninu a bylinky" popisuje zdejší dětské aktivity Hana Weiser. Děti se kromě nich učí i vyjadřovat své pocity. „Před obědem se scházíme a děti popisují, co se jim líbilo a jak prožili den. Umění vyjádřit své pocity a myšlenky považujeme za nesmírně důležitou věc," říká Weiser.

Rodiče mají vysoké požadavky

Individuální přístup, rozličné aktivity a zdravý životní styl vyžaduje od školky čím dál více rodičů. A protože se jim mnohdy nedaří spokojit se tím, co nabízejí veřejné školky, vyhledávají soukromá zařízení.

Jako například Martina Málková. „Byla jsem se podívat v několika veřejných školkách, ale žádná z nich nenabízela to, co bych si pro dceru představovala. Moc ji baví keramika a různé výtvarné činnosti, také ráda zpívá. Zároveň pro mě jedna z priorit byla i výuka angličtiny," vypočítává své požadavky pětatřicetiletá žena. Z přibližně dvacítky soukromých zařízení v okolí domova, které nalezla na internetu, navštívila pět. Nakonec zvolila mateřinky nedaleko stanice metra Skalka, jež pracují s metodikou montessori.

Nejoblíbenější typ předškolního zařízení

Ta využívá touhy dětí poznávat svět kolem sebe. Dospělí mají roli průvodců, kteří pomáhají dětem zvládnout úkoly jejich vlastními silami a tempem. „Snažíme se vést děti především k samostatnosti a aktivnímu přístupu k životu. Chceme, aby zůstaly přirozeně silné, vyrovnané a tvořivé. Proto je klíčové, jak učitelé s dětmi pracují," popisuje Lucie Kubečková ze školky Duhovka.

Montessori školky jsou podle průzkumu Deníku jedním z nejoblíbenějších typů soukromého předškolního vzdělávání v hlavním městě. „Bylo pro mě důležité, že ji nikdo nebude do ničeho příliš nutit a že děti budou vedeny k tomu, aby si navzájem pomáhali. Skvělé je také to, že si mohou vyzkoušet spoustu činností a věnovat se té, která je nejvíce baví," vysvětluje sympatická maminka, proč u ní tento typ školky zvítězil.

Veřejné školky mají často plno

Nesrovnatelně pestřejší nabídka činností ale není zdaleka jediný důvod, proč rodiče umisťují své potomky do nestátních zařízení. Často je k tomu vede i nedostatek míst ve veřejných školkách. „Snažíme se navyšovat kapacity, ale přesto nemůžeme vyhovět všem," shodují se jednotlivé městské části.

Výjimkou je Praha 1, která naopak přijímá do svých mateřinek i děti z jiných částí města. Naopak nejvíce pravděpodobně trpí školky na okraji metropole, protože zápasí i se zájmem mimopražských žadatelů.

„Pro tyto rodiče, kteří jezdí pracovat do Prahy, je praktické dát dítě do školky v našem obvodu. My však musíme myslet především na obyvatele, kteří mají trvalé bydliště v naší městské části," sdělila Andrea Wolfová, mluvčí Prahy 11.

Kooperace mezi institucemi

Kromě dětí, které v dané městské části nemají trvalé bydliště, se nejčastěji setkávají s odmítnutím také děti, které nedosáhnout před plánovaným nástupem do školičky věku tří let. Radnice se snaží těmto rodičům pomáhat, a tak není výjimkou, že je odkazuje právě na soukromé instituce, jež předškolákům zajišťují hlídání a vzdělávání. S některými soukromými subjekty na svém území i spolupracují.

„Škola Na Korábě, které spadá pod správu naší městské části, navázala spolupráci s některými soukromými školičkami, které nemají jídelnu. Chtěli jsme těmto zařízením usnadnit provoz, a proto jsme jim nabídli, že děti mohou chodit na obědy do jedné z našich školek," popsala takovou kooperaci mluvčí osmé městské části Helena Šmídová.

Hlavní slovo mají peníze

Rozhodující faktor, zda-li dítě umístit do soukromého či veřejného zařízení, jsou však finance. Privátní školky si za své služby účtují mnohonásobně víc. Zatímco pobyt ve státní školičce vyjde rodiče měsíčně na několik stovek, v té soukromé se jedná o tisíce. To automaticky nedovoluje sociálně slabším rodinám a matkám samoživitelkám pomýšlet na privátní instituci.

„Je to určitě záležitost peněz. Pohybuji se v prostředí, kde rodiče ani nenapadne, že by dali dítě do veřejné školky. Nemusejí být milionáři, ale rozhodně také nepočítají každou korunu. Raději se někde uskromní, aby mu zaplatili angličtinu nebo menší počet kamarádů ve třídě," svěřuje se jedna z Deníkem oslovených maminek. „Z našich zkušeností víme, že část dětí přicházejících do soukromých školek, zůstává z finančních důvodů pouze do přijetí na státní školku. Pokud má ale soukromá školka dobré jméno a reference, má velkou šanci zaujmout rodiče natolik, aby se rozhodli svěřit ji předškolní výchovu dětí na celou dobu docházky," potvrzuje Hana Weiser.

Při výběru školky je podle ní nezbytné se jít osobně seznámit s prostředím i vedením.

„Jen tak poznáte, zda školka opravdu splňuje vaše předpoklady. Nebojte si říct o reference od jiných rodičů. Sepište si nároky na školku, protože spektrum nabídky je dneska veliké a každý si správnou školku představuje jinak," radí všem rodičům.

„Rozdíl v kvalitě i cenách je značný, pokud nevěnujete výběru dostatečnou pozornost, snadno si zaplatíte drahé hlídání, místo kvalitního vzdělávání," varuje Weiser.

Soukromé versus veřejné školky

Školní rok Soukromé MŠ MŠ zřizované MČ
2009/2010 14 290
2010/2011 18 291
2011/2012 25 292
2012/2013 39* 293*

* Údaje týkající se školního roku 2012/2013 jsou získány z rejstříku škol a školských zařízení bez ohledu na skutečnost, zda v současné době vykazují děti (např. v objektu není provoz z důvodu rekonstrukce apod.). Rozhodující údaje budou k dispozici nejdříve ke konci října 2012 na základě statistických dat získaných ze zahajovacích výkazů.

Zdroj: Magistrát HLMP

Autor: Soňa Kacerovská

10.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies