VYBERTE SI REGION

Starší auta do centra nevjedou. Vedení města chce nízkoemisní zónu

Praha - Majitelé starých a ojetých vozů si v centru Prahy, respektive v nízkoemisní zóně „neškrtnou". Namísto toho budou chtě nechtě muset sednout do tramvají, metra, autobusů MHD, použít kolo, nebo jít pěšky. Takový se zřejmě rýsuje scénář, pakliže bude politiky splněn jeden z bodů programového prohlášení městské rady.

20.2.2015 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jan Handrejch

To bylo schváleno v úterý a přečteno na čtvrtečním zasedání zastupitelstva hlavního města. Oním bodem je právě zavedení nízkoemisní zóny. Má za cíl omezit množství aut v zóně samotné a zároveň přimět více lidí cestovat hromadnou dopravou.

Tím by bylo ospravedlněno a snad alespoň částečně kompenzováno již rovněž schválené zlevnění ročního předplatného kuponu na MHD o jedenáct set korun (ze 4750 na 3650 korun - pozn. red.), platné od letošního července. To totiž nutně přinese výrazný propad v tržbách dopravního podniku. Optimistické odhady hovoří o 400 milionech, pesimistické pak zhruba o 700 milionech korun ročně.

„Nahnání" více lidí do MHD je přiznanou podmínkou k udržení snížené ceny ročního předplatného kuponu. Radní ji slíbili pro následující dva roky. Pokud v této „zkušební době" MHD nenaláká více cestujících, roční kupon se opětovně zdraží.

Různé varianty

Jakou konkrétní podobu má zóna mít a kdy bude zavedena? Pokud bude současné vedení města vycházet z poměrně nákladné studie zpracované v minulém volebním období na pokyn rady primátora Tomáše Hudečka (nestr., dříve TOP 09), je možné zónu zavést už letos na podzim. Studie se zabývala dvěma variantami.

Podle té první by se mohla rozkládat na území od Jižní spojky po Stromovku a od Hradčan, Malé Strany a Smíchova na západě po Staré, Nové Město, Nusle a Krč na východě. Vedle rezidentů by mohli vjíždět řidiči vozů označených viditelnou plaketou s emisní třídou EURO 2 (splňují vozy vyrobené od roku 1997).

V rámci první varianty nízkoemisní zóny vycházející ze studie z roku 2014 se ještě hovořilo o podmínkách umožnění vjezdu do samotného historického jádra města. Sem by, opět vedle rezidentů, směly vjíždět vozy označené emisní třídou EURO 3 (vozy vyrobené od roku 2001), případně ty nejekologičtější s emisní třídou EURO 4 (vozy vyrobené od roku 2006).

Ještě dřívější vedení města v čele s primátorem Bohuslavem Svobodou (ODS) hovořilo o mírně odlišných variantách nízkoemisní zóny. Ta první počítala s územím ohraničeným Jižní spojkou, Strakonickou a Radlickou ulicí na Smíchově, Strahovským tunelem, tunelem Blanka a dále ulicí Svatovítskou a Jugoslávských partyzánů v Dejvicích.

Na východě měla zóna dosahovat k Severojižní magistrále a zahrnout měla část Nuslí a Vinohrad. Součástí naopak neměly být čtvrti Karlín a Holešovice. Tato „užší" varianta se ještě na začátku roku 2014 jevila jako více pravděpodobná. Druhá varianta totiž do nízkoemisní zóny zahrnovala ještě v Michli, Strašnice, Jarov i Libeň.

Rozporuplné zkušenosti

Otázkou je, zda se vůbec stávající městští zastupitelé k zavedení zón postaví kladně. Zkušenosti, například ze sousedního Německa, jsou totiž rozporuplné. Německý automotoklub ADAC letos upozornil, že nízkoemisní zóny zavedené v některých německých městech nepřinesly kýžené zlepšení ovzduší.

„Naopak se ukázalo, že snížení množství škodlivých částic bylo minimální," konstatoval loni na jaře mluvčí Autoklubu ČR Václav Špička. Ujistil, že Autoklub ČR apriori neodmítá nízkoemisní zóny. „Jen připomínáme, že v Německu se příliš neosvědčily," sdělil Špička.

Podle některých zastupitelů by ale nízkoemisní zóna byla schůdnější alternativou, než dříve zvažované zavedení mýtného, znamenajícího zpoplatnění vjezdu do centra města. Podobné opatření zavedl například Londýn.

Reklamní mapa

Nízkoemisní zóna však není zdaleka jediným zajímavým bodem programového prohlášení rady. Jak již bylo zmíněno, patří sem i zlevnění ročního předplatného kuponu na MHD od letošního července, schválení takzvané reklamní mapy, respektive cílené regulace reklamy v zastavitelné i nezastavitelné zóně, zahájení stavby metra D, případná regulace předimenzovaných developerských projektů nebo nulová tolerance hazardu. Dokument rovněž zmiňuje konkrétní místa, kterými se hodlá vedení Prahy detailně zabývat.

Kromě nákladového nádraží Žižkov půjde také o Smíchovské nádraží, Palmovku, dotvoření Vítězného náměstí v Dejvicích, mimoúrovňová křížení Kbelské ulice s Kolbenovou a Poděbradskou ve Vysočanech nebo veřejnou soutěž na oblast Holešovice-Bubny.

Rada chce také odstartovat rekonstrukci holešovického výstaviště, Divadla pod Palmovkou nebo Šlechtovy restaurace ve Stromovce. Úpravou má projít také spodní část Václavského náměstí, koalice chce také oživit Hradčanské náměstí.

Co dál?Programové prohlášení dále slibuje zprovoznění tunelového systému Blanka od Strahovského tunelu po Pelc-Tyrolku, neřeší ale dopady na dopravu a obyvatele. Rada se chce zasadit o modernizaci železnice na Kladno, která by sloužila jako spojení s letištěm, a podpoří nejprůchodnější variantu silničního okruhu. Opencard není zmíněna vůbec.

Tramvajové spojení Hlavního nádraží a Vinohrad nahradila obecná formulace o výstavbě nových tratí.

Některá témata, která obsahuje dohoda o programové shodě, se do prohlášení nedostala. Chybí například prodloužení víkendového provozu metra nebo transformace divadel.

Čtěte také: Dopravní strategie: Praha chce stavět další tramvajové tratě i trasu metra

Autor: Jakub Krupka

20.2.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
43

Senát schválil zákaz kouření v restauracích. Zbývá podpis prezidenta

Ilustrační foto.

Šok. Brazilská policie našla spálené tělo zpěvačky hitu Lambada

AKTUALIZOVÁNO

Podívejte se na pustý stadion před zbouráním. Nástupce je ve hvězdách

Nadšený řev fanoušků vítězného týmu se rozléhal brněnským zimním stadionem za Lužánkami, když domácí hokejisté Rudé hvězdy, dnešní Komety, poprvé doma před Brňany přebírali mistrovský titul. Tehdy se psal rok 1957 a stadion měl za sebou deset let fungování a před sebou ještě mnoho radosti i smutků fanoušků brněnských hokejistů. Nyní, sedmdesát let od slavnostního otevření stadionu, už na něj odkazuje jen název zastávky hromadné dopravy. Slibovaná nová aréna je v nedohlednu.

Miliardové dostihy. Real už není nejbohatším klubem. Kdo ho zastínil?

Vlastní nejlepšího fotbalistu světa Cristiana Ronalda, vyhrál milionářskou Ligu mistrů, přesto byl Real Madrid sesazen z trůnu. Alespoň co se týče příjmů. Nejbohatším fotbalovým klubem se stal za minulou sezonu podle žebříku společnosti Deloitte Manchester United.

AKTUALIZOVÁNO

V zasypaném hotelu našli italští záchranáři už čtyři mrtvé

Už čtyři mrtvé nalezli dnes záchranáři v italském hotelu Rigopiano na úpatí pohoří Gran Sasso, který zasypala lavina stržená středečním zemětřesením. Tři těla se podařilo vyprostit, čtvrté zůstává v troskách, informovala s odvoláním na policii agentura ANSA. Zkázu přežili nejméně dva lidé.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies