Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stavby za stovky milionů mají usnadnit pohyb chodců po městě

Praha - Po oživení nápadu spojit tunelem hlavní nádraží se Žižkovem a Vinohrady se uvažuje o obřím eskalátoru z Nuslí na Vyšehrad.

14.8.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Matěj Slávik

Stovky milionů z rozpočtu hlavního města i z kapitoly ministerstva dopravy by v příštích letech mohly usnadnit pohyb chodcům v okolí hlavního nádraží a v Nuslích.

Po nedávno znovu oživeném projektu propojení „hlaváku" se Žižkovem a Vinohrady tunely pro pěší přichází tentokrát inspirace španělskou Barcelonou, kterou nedávno navštívil primátor Tomáš Hudeček.

Inspirace Barcelonou

Tak jako se obyvatelé katalánské metropole dostanou až pod zdejší „olympijský" kopec Montjuïc, mohli by se Pražané přesouvat z Nuslí na Vyšehrad. Obřími jezdícími schody by se bez námahy přemístili od zastávky tramvaje v Jaromírově ulici nahoru ke stanici metra C. To vše coby náhrada za „odpískanou" část chystané trasy metra D z náměstí Míru na náměstí bratří Synků a dále na Vyšehrad. Asi 350 metrů dlouhý eskalátor s převýšením 37 metrů by měl podle studie dopravního podniku vyjít na 318 milionů. Zřejmě však ještě nebyly započítány náklady na pozemní úpravy přilehlých komunikací, což by sumu mohlo navýšit řádově o desítky milionů korun. Naproti tomu kalkulace spojení hlavního nádraží a okolních čtvrtí zatím není známa ani přibližně. Původně záměr hatila možná výstavba metra D. Správa železniční a dopravní cesty prý ale zvažuje prodloužení stávajících tunelů z hlavního nádraží s vyústěním do ulic Vinohradská, Husinecká a také přímo do areálu Vysoké školy ekonomické.

Z tramvajové zastávky v nuselské Jaromírově ulici za tři minuty ve stanici metra C Vyšehrad? Bylo by to možné po výstavbě obřího eskalátoru, o níž se píše ve studii dopravního podniku, zpracované pro pražský magistrát. Myšlenka přímého spojení Nuslí s Vyšehradem pro pěší, inspirovaná pravděpodobně podobným řešením ve španělské Barceloně je podle primátora Tomáše Hudečka zatím ve fázi záměru. Dopravní podnik odhadl náklady na jeho realizaci přibližně na 318 milionů korun, přičemž délka schodů by měla být srovnatelná s eskalátorem ve stanici metra Náměstí Míru.

Pražané schody chtějí, ale…

Pražský deník se včera obrátil s dotazem na několik Pražanů přímo v Nuslích. Většina by eskalátor ocenila. I když převládá skepse nad otázkou časového horizontu výstavby. „Podobně to bylo i s metrem D. Mělo propojit Vinohrady, Nusle a Vyšehrad a není z toho nic," podotklo vícero dotazovaných. Jak ale připomíná studie dopravního podniku řešení v podobě eskalátoru, zahloubeného na pozemcích hlavního města by bylo nesrovnatelně levnější (i když zatím nebyly započítány přeložky komunikací, či vybudování nové pěší cesty).

„Odhad nákladů je pouze informativní. Jejich výši může ovlivnit například jiná, než uvažovaná struktura podloží…," upozorňuje studie. Jisté ale je, že eskalátor by zásadně usnadnil pohyb chodců, kteří v současné době musí překonat 350 metrů dlouhé schody s převýšením 37 metrů, případně sednout na tramvaj směr I. P. Pavlova, či Pražského povstání.

Velké otazníky se dosud vznášejí i nad dalším „zlepšovákem" pro chodce, tentokrát v oblasti hlavního nádraží, odříznutého od okolí světa z obou stran severojižní magistrálou. Na stávající stav si stěžují především studenti a zaměstnanci Vysoké školy ekonomické, ale i cestující MHD, nebo ti, kteří přijíždějí do metropole po železnici. „Po vystoupení ze stanice metra Hlavní nádraží jsou dvě možnosti, jak se dostat do VŠE," uvádí Peter Brejčák ze studentského magazínu Easy magazine. „Buď přes park a po ulici Seifertova, což trvá i víc, než deset minut. O mnoho kratší, ale zato nebezpečnější je cesta podchodem na hlavním nádraží, který však končí před poslední kolejí a mohou ho využívat jen zaměstnanci ČD," vysvětluje student a dodává, že policisté u podchodu často hlídkují a rozdávají pokuty.

Od Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) zjistil, že je znovu na stole varianta prodloužení tří stávajících podchodů z hlavního nádraží do Husinecké a Vinohradské ulice a také do areálu VŠE, které by měly sloužit široké veřejnosti. To vše na základě společné iniciativy radnic Prahy 2 a 3. Potvrdil to mluvčí SŽDC Jakub Ptačnský i mluvčí ministerstva dopravy Roman Kluzák s tím, že dosud není zřejmý způsob financování stavby ani podoba majetkoprávního vypořádání. Odbor územního rozvoje radnice Prahy 2 pak potvrdil, že SŽDC má už hotovou realizační studii, která je nyní v připomínkovacím řízení.

Autor: Jakub Krupka

14.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
10

Dvě třetiny školáků budou mít v dospělosti problémy s kostmi

Play off Ligy mistrů mezi SK Slavia Praha a APOEL FC, hrané 23. srpna v Praze.
8

Slavia nedobyla Ligu mistrů. Tvrdík zuřil: Ostuda, fraška

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Jižní Čínu bičuje nejhorší tajfun za 53 let, nejméně dvanáct obětí

Na jihovýchod Číny, do oblasti hustě obydlených metropolí Hongkong, Šen-čen a Macao, vtrhl tajfun Hato. Ten zesílil v noci na dnešek, dosáhl rychlosti až 210 kilometrů za hodinu a vyžádal si nejméně devanáct obětí a dvě stovky zraněných. Zatím bylo evakuováno asi třicet tisíc lidí.

Důchodkyně z Tišnova odkázala své životní pojištění neziskovce

/ANKETA/ Nejlepším přítelem člověka je pes. Zvlášť když je asistenční. Darovat sto čtyřicet tisíc korun na jejich výcvik se při psaní závěti rozhodla dvaasedmdesátiletá Jindra Dvořáková, která žije v domově důchodců v Tišnově.

Venkovní dlažba: beton versus přírodní kámen

Beton na sebe umí brát rozličné podoby a často se jím nahrazuje i přírodní kámen. Je imitace kamene opravdu o tolik výhodnější než jeho nefalšovaná předloha?

Hledá se nový lídr pro Česko. Stranických adeptů je minimum

/INFOGRAFIKA/ Kdo usedne příští rok 8. března na Pražském hradě? Jiří Drahoš, Miloš Zeman, Michal Horáček, nebo někdo úplně jiný? O tom rozhodneme v pátek 12. a v sobotu 13. ledna 2018. Právě toto datum určil předseda Senátu Milan Štěch (ČSSD) pro první kolo prezidentské volby.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení