VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Štítíte se usednout v tramvaji? Pomohou dřevěné sedačky

Praha - Mnoho cestujících pražskou MHD se doslova štítí usednout na polstrované sedačky v tramvajích. Deník to zjistil namátkovým dotazováním v dopravní špičce ve spojích 22, 18 a 1. Za odporem k polstrovaným sedačkám stojí ve většině případů špatné zkušenosti. Ať už vlastní, nebo zprostředkované.

24.11.2012 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

 „Když si nečekaně sednete do něčeho vlhkého, co navíc podivně zapáchá a až doma zjistíte, že máte na kalhotách flek, který lze jen těžko vyprat, pak se příště polstrovaným sedačkám vyhnete obloukem," zhodnotila například Hana Dvořáková ze Střešovic.

Podobně reagovala celá řada dalších cestujících. Jedni se nemohou zbavit špatného pocitu při představě, koho by asi na místě v tramvaji vystřídali a zůstanou raději stát, jiní zatnou zuby, ale po příchodu domů hází vše, co měli ten den na sobě, rovnou do pračky.

„Když si pomyslím, že na sedačce přede mnou seděl bezdomovec, nebo narkoman, pak se mi opravdu udělá zle. Nejhorší je to samozřejmě večer. Raději postojím. Starší lidé to ale musí mít těžší," svěřila pro změnu Deníku Iveta Machová z Bílé Hory. Moje maminka už si na to vypěstovala fóbii a veškeré oblečení musí okamžitě vyprat, což chápu," dodala.

Do šesti let budou dřevěné sedačky v polovině tramvají

Pražský dopravní podnik si je podle svého tiskového oddělení tohoto problému vědom a prý již pracuje na nápravě. Postupně totiž mění problematické polstrované sedačky za mnohem hygieničtější dřevěné. Ty by se nejpozději do šesti let měly objevit v polovině tramvajových souprav, křižujících hlavní město.

V naprostém souladu s výsledky ankety Deníku jsou data, plynoucí z průzkumu pražského dopravního podniku (DPP). Cestující mohli během října na webu DPP odpovídat, co při cestování hromadnou dopravou shledávají za nejdůležitější.

Devadesát procent respondentů přitom odpovědělo, že bezpodmínečně požadují právě čistotu sedaček. Dalších šedesát procent pak chce čisté zadržovací tyče a úchyty.

Průzkum: Lidé raději dřevěné sedačky

Vedoucí sekce DPP Správy vozidel tramvají Milan Slunečko připustil, že udržovat tyče a úchyty v permanentní čistotě je takřka neproveditelné. V případě sedaček je však podle něj možné se posunout k větší spokojenosti cestujících. Průzkum DPP mimo jiné potvrdil, že lehce omyvatelné a o poznání hygieničtější sedačky ze dřeva jsou daleko oblíbenější, nežli ty polstrované.

„Obměna sedaček v MHD přestavuje naši dlouhodobou prioritu. Snažíme se postupně nahrazovat látkové sedačky za dřevěné, které jsou navíc i snadněji udržovatelné. S dodávkou nových tramvají typu 15T ForCity a postupnou modernizací obousměrných tramvají typu KT8N2 bychom mohli dosáhnout v roce 2018 podílu 50:50," uvedl Slunečko.

Dřevěné sedačky jsou prý výhodnější i pro samotný DPP. Levnější je nejen jejich údržba, ale nižší je i samotná pořizovací cena, která se podle tiskového oddělení DPP pohybuje kolem 3500 korun za kus. Polstrované sedačky stojí až dvojnásobek. Cena sklolaminátových sedaček, kterými jsou osazeny tramvaje T3 se pohybuje kolem 5000 korun za kus.

Důležitá je také rychlost a přesnost

Průzkumu DPP se v říjnu zúčastnilo více než 2500 cestujících. Čtyři z pěti trvají na přesném dodržování jízdních řádů, šedesát procent bazíruje na rychlosti přepravy. Dopravní ředitel DPP Ladislav Urbánek sdělil, že dodržování jízdních řádů se dlouhodobě pohybuje nad hranicí osmdesáti procent.

„Rychlost se nám stabilně daří zvyšovat zejména díky preferenčním opatřením vozidel MHD oproti automobilové dopravě. A to formou chytrých semaforů pro tramvaje, nebo preferenčními pruhy pro autobusy," doplnil Urbánek.

Pouze dvaačtyřicet procent respondentů by prý uvítalo zavedení internetového připojení Wi-Fi v dopravních prostředcích. Naproti tomu tři čtvrtiny dotázaných by si přálo pokrýt signálem celé pražské metro včetně tunelů mezi stanicemi.

Dotazovaní považují bezpečnost v MHD až za samozřejmou, pouze osmadvacet procent cestujících ji uvedlo jako důležitou. Na druhou stranu čtvrtina cestujících nevěděla o existenci tlačítka umožňujícího nouzové zastavení vlaku. Téměř osmdesát procent cestujících však vítá, že se ve vozech či stanicích metra pohybují strážníci.

ANKETA: Vadí vám polstrované sedačky v tramvajích?

Petra, Praha 6:
Já to moc neřeším, ale je fakt, že dřevěné sedačky budou určitě hygieničtější.

Zuzana, Praha 9:
Už jsem si několikrát do něčeho nechutného sedla, takže dřevěné sedačky vítám.

Sylva, Praha 6:
Polstrované sedačky jsou asi pohodlnější, ale na těch dřevěných vidíte, do čeho sedáte.

Autor: Jakub Krupka

24.11.2012 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Útočná puška ČZ 805
1 7

Právo na obranu se zbraní získá podporu poslanců, tvrdí šéf výboru

Vlakové nádraží v Brně-Židenicích.
AKTUALIZOVÁNO
18

Dopravní uzel? Židenické nádraží může převzít část vlaků z přetíženého hlavního

Česko zasáhly rozsáhlé kybernetické útoky, původci požadují výkupné

Aktuální vlna kybernetických útoků, jejichž původci požadují výkupné za odšifrování napadených zařízení, postihla i Česko. Aktuálně je země podle antivirové společnosti Eset devátým nejvíce zasaženým státem. Útoky, které odpoledne postihly Ukrajinu, se začaly šířit do dalších zemí. Antivirová firma Kaspersky Lab zatím celosvětově zaznamenala zhruba 2000 napadených uživatelů.

ČEZ dal peníze albánskému lobbistovi. Policie vyšetřuje proč

Česká policie se zabývá tím, proč energetická společnost ČEZ v roce 2009 za éry generálního ředitele Martina Romana poslala do Albánie ve dvou transakcích celkem sedm milionů eur (nyní asi 184 milionů korun) na soukromý účet kosovského lobbisty Nue Kalaje.

Mizérie. Úroda ječmene je oproti loňsku poloviční, schnou i další obiloviny

Mizerná. Tak označil letošní sklizeň ozimého ječmene předseda Okresní agrární komory na Břeclavsku Antonín Osička. V okrese odhaduje kvůli velkému suchu propad v průměru o čtyřicet procent. „Máme posečených asi padesát hektarů a výnos se pohybuje mezi dvěma a třemi tunami na hektar. U jarních ječmenů to nebude lepší. A podobně špatné to bude i u pšenice. Obilí nedozrálo a uschlo," řekl Osička s tím, že loni byl v okrese průměrný výnos ozimého ječmene 5,1 tuny na hektar.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies