VYBERTE SI REGION

Tendr na opravu Libeňského mostu se blíží do finále

Praha - Čtrnáctý duben byl pro stavební firmy termínem, kdy končila veřejná soutěž na nadlimitní zakázku, rekonstrukce Libeňského mostu. Soutěž vypsala Technická správa komunikací (TSK), zakázka má cenu 2,1 miliardy korun. Přesná částka však vzejde až z výsledku tendru.

25.4.2015 1
SDÍLEJ:

Libeňský most vypadá z dálky jako stále dobře funkční objekt. Zblízka už je realita jiná, což dokazuje tramvajová doprava, kdy se na mostě nesmí dvě vlakové soupravy potkat.Foto: archiv VLP

„Výběrové řízení na zhotovitele rekonstrukce Libeňského mostu je v běhu. V těchto dnech probíhá kvalifikační fáze užšího řízení. Odhadujeme, že vybraní zájemci budou koncem května vyzváni k podání nabídky ve lhůtě 90 až 120 dní. Po ukončení nutných lhůt a při standardním průběhu zakázky by mohla být podepsána smlouva s vítězem v období říjen až listopad 2015," uvedla Barbora Lišková, mluvčí TSK.

Barbora Lišková, mluvčí Technické správy komunikací hl. m. Prahy.Podle mluvčí Liškové (na snímku) termín zahájení rekonstrukce přímo závisí na ukončení, respektive výsledku výběrového řízení. „Zahájení stavebních prací a předání staveniště lze předpokládat ve lhůtě 1 až 4 týdny po podpisu smlouvy o dílo. Vlastní doba rekonstrukce je soutěžním kritériem veřejné zakázky. Předpokládaná doba výstavby dle projektu je zhruba 2 roky," doplnila Barbora Lišková. Bývá ale zpravidla zvykem, že vítězná firma ještě nemusí mít vyhráno.

Vyřazení favorité se totiž proti zápornému stanovisku zadavatele veřejné soutěže mohou odvolat, a tím se zahájení stavebních prací opět o něco zpozdí. Nedávným důkazem toho je adaptace Národního muzea, než Úřad pro ochranu veřejné soutěže po několika měsících vydal konečné stanovisko a odvolání odmítnuté firmy s konečnou platností zamítl.

Nicméně není vůbec vyloučeno, že právě letos rovněž k rekonstrukci Libeňského mostu a zároveň i historické památky, konečně dojde. Tak jako tak je už na čase, protože betonová stavba chátrá jak o závod. Bližší pohled na zvětralá místa nezastírá další pokročilý proces rozpadu železobetonových částí. Armaturu neboli ocelovou výztuž ve spodní části mostu zub času z betonu již takříkajíc vyhlodal, a chátrání objektu se tak ještě víc urychluje.

Most nejvíc utrpěl při povodních

„Působí to na první pohled samozřejmě dost odpudivě, avšak dimenze mostu je zatím stále dostatečná. Což ale neznamená, že jeho rekonstrukci lze donekonečna odkládat. Namáhání letitého mostu současnou intenzívní dopravní zátěží a dalšími negativními faktory bych do budoucna raději nijak nepodceňoval," míní Miroslav Hořínek ze společnosti zabývající se dopravními stavbami.

Podle TSK se jedná se o rekonstrukci všech mostních objektů, přilehlých komunikací a nutných přeložek inženýrských sítí v ulici Libeňský most od ulice Jankovcova v Praze 7 ke křižovatce Palmovka Praha 8 a na základě požadavku pražského Dopravního podniku bude součástí kompletní výměna trakčního vedení a kolejového svršku pro tramvajovou trať v ulici Libeňský most a okolí.

Součástí rekonstrukce je novostavba inundačního mostu vyvolaná v souvislosti s výstavbou protipovodňových opatření. „V roce 2009 jsme si nechali udělat studii technického stavu mostů a Libeňský most vyšel jako jeden z nejhorších, který nejvíce utrpěl povodní v roce 2002 a již dlouho dobu čeká na generální opravu," sdělil šéf TSK Ladislav Pivec.

Zvětralý betonový pilíř Libeňského mostu nebudí zrovna důvěru. Zčásti už zub času obnažil i ocelovou výztuž.Pokud se s opravou nezačne rychle, hrozí omezení individuální automobilové dopravy, zatím je na mostě omezení jen pro vozidla nad 7,5 tuny. Další nutnou podmínkou je, že se na mostě nepotkají protijedoucí tramvajové soupravy a omezení rychlosti tramvají na 20km/hod. Nehledě na skutečnost, že na stavbu je již vydané stavební povolení, které může v letošním roce propadnout. Známý fakt je i ten, že od roku 1928, kdy byl Libeňský most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce.

Most má samozřejmě dva konce. Na jeho pomyslném prvním konci stojí technická nutnost most opravit, na druhém odpůrci projektu. Dlouhodobě jsou proti například občanská sdružení, mezi nimi Klub za Starou Prahu. Záměr magistrátu podle nich znamená v podstatě demolici historické konstrukce.

Znehodnotí se historická památka?

„Má své proporce, má své detaily, a pokud ho někdo chce rozšiřovat a částečně demolovat, tak to bude variace na téma Libeňského mostu," tvrdí místopředseda klubu Richard Biegel. Odpůrci rozšíření mostu upozorňují i na další nápor automobilové dopravy, třeba aut, která budou vyjíždět z tunelu Blanka. Vít Masare ze sdružení Auto*Mat upozorňuje, že zvýšení dopravní kapacity uvnitř plánovaného městského okruhu jde proti všem trendům směřování Prahy i proti přání místních občanů.

Západní strana Libeňského mostu je rovněž silně zvětralá, starý beton se odlupuje čím dál častěji.V neposlední řadě se aktivistům nelíbí, že dojde ke znehodnocení historického mostu architekta Pavla Janáka. „Kdyby se rekonstruoval v původní šířce, tak se zachovají všechny architektonické prvky, ale v případě rozšíření vznikne pouze něco, co bude vypadat jako replika, naruší to veškerou hodnotu a změní se proporce," tvrdí Vratislav Filler, který se v Auto*Matu věnuje dopravě.

Očekávanou rekonstrukci Libeňského mostu vřele vítá i radnice Prahy 8. „Je zásadní pro dopravu dolní části Prahy 8. O tomto mostě se mnoho let říká, že je těsně před rekonstrukcí a městská část je velmi ráda, že po dlouhodobém tlaku městské části i mnoha politiků se konečně začíná opravovat. Jednáme intenzivně s magistrátem o tom, jak bude vyřešena doprava v průběhu přestavby, která bude pravděpodobně trvat řadu měsíců," řekl starosta Roman Petrus.

Doplnil, že doufá, že i přes velké problémy, které Městské části a jejím obyvatelům přinese tato rekonstrukce se bude spolu s obyvateli moci mnoho let těšit z nového mostu. Kromě Libeňského mostu bude město opravovat i druhý, kratší, který na něj navazuje směrem k Palmovce.

Most v číslech- délka 780 metrů, nejdelší most v Praze
- má pět kleneb o rozpětí 28 až 42,8 metru
- v roce 2002 byl Libeňský most při povodních mírně poškozen
- navržený jako Masarykův most v kubistickém slohu podle projektu architektů Pavla Janáka a Františka Mencla
- nahradil původní dřevěné provizorium z roku 1903. Pro veřejnost byl otevřen 29. října 1928 k 10. výročí vzniku Československé republiky za účasti prezidenta Tomáše G. Masaryka

Čtěte také: Libeňský most čeká oprava. Údajně za řadu let

Autor: Petr Štrompf

25.4.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

„Cítíme velkou křivdu," říkají manželé, kteří měli naftu ve své studni

Zdounky – Společně se svou manželkou cítí velkou křivdu a bezmoc poté, co před více než 14 dny zjistili, že jejich do té doby průzračná a kvalitní pitná voda ve studni je kontaminována starou směsí topných olejů. Znehodnocenou vodu nic netušíce několik dní pili.

AKTUALIZUJEME

První česká medaile. Koukalová dojela v Östersund třetí ve sprintu!

Östersund (Švédsko) - Biatlonistka Gabriela Koukalová dojela třetí ve sprintu v Östersundu a poprvé v nové sezoně Světového poháru vystoupila na stupně vítězů. Královna minulé zimy dnes přesně střílela a prohrála jen s vítězkou Marií Dorinovou-Habertovoui z Francie a druhou Finkou Kaisou Mäkäräinenovou.

Britové poslali do vězení trio, jež ženy z ČR nutilo k prostituci

Bristol - Soud v britském Bristolu dnes uložil tresty vězení ve výši 7,5 až 9,5 roku trojici osob, které lákaly z České republiky ženy do Spojeného království, kde je nutily k prostituci. Britská média státní příslušnost odsouzených neupřesňují, z prohlášení místní policie ale vyplývá, že jeden z trojice byl zadržen v Česku, kde čeká na vydání do Británie. Soud mu tedy trest uložil v nepřítomnosti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies