VYBERTE SI REGION

Těžká auta opět ničí pražské silnice. Pomohou váhové pasti?

Praha - Jeden plně naložený kamion za druhým, závod s časem, na zboží čekají zákazníci. Zejména v tomto předvánočním čase frekvence autodopravců stoupá.

13.12.2014
SDÍLEJ:

Váhová past v akci. Řidič kontrolovaného náklaďáku se ihned dozví, o kolik překročil povolenou hmotnost vozidla. V opačném případě žádné problémy nemá.Foto: TSK Praha

Nic tak zvláštního, kdyby kvůli mnohdy přetíženým náklaďákům netrpěly silnice v okolí Prahy či samotné metropoli. Zejména zvlnění povrchu vozovky způsobují vozidla při soustavném překračování povolené hmotnosti nákladních automobilů nad 12 tun.

Například na dálnicích stoupl za posledních patnáct let provoz o 240 procent. Ještě donedávna byl varující stav nejstarší a nejvytíženější dálnice D1. A skutečný tankodrom už připomínají mnohé silnice, po nichž se kamióny snaží objet úseky zpoplatněné mýtným.

„Ročně na opravu dálnic vynaložíme 1,2 miliardy korun," specifikoval Jan Rýdl, mluvčí ŘSD. „S přetížením povolené hmotnosti se často setkáváme u nákladních aut stavebních firem. Transport stavebních hmot bez kontroly povolené hmotnosti se zde příliš nedodržuje," doplnil mluvčí Jan Rýdl.

Alespoň některé hříšníky se daří odhalit při kontrolním vážení, které provádí v průběhu celého roku Technická správa komunikací (TSK) společně s policií a celní správou.

Přetížená vozidla musí na odstavná parkoviště

Od přepravců byla v 11 případech vybrána kauce, v 51 případech byla udělena bloková pokuta a 39 případů bylo dále postoupeno do správního řízení.

„Když budu policista a zastavím řekněme přetíženou tatru s pískem, udělím řidiči na místě pokutu, ale ze zákona ho také nesmím pustit dál," vysvětluje dopravní expert Milan Bělka. „Takové vozidlo není způsobilé k provozu na veřejné komunikaci a povinností policie je nechat ho stát na odstavném parkovišti, dokud náklad nepřeloží," podotýká odborník.

Hříšníků údajně postupně ubývá

Policisté se připravují do akce s mobilní váhou. Je to velmi praktické a skladné zařízení připomínající spíše koberec.Výběr vhodné lokality ke kontrole není tak zcela náhodný díky sběru dat ze speciálních čidel, která jsou rozmístěna na území hlavního města v sedmi lokalitách. Takto získané informace jsou monitorovány, vyhodnocovány a operativně přenášeny do denních a měsíčních statistik, které jsou využity k efektivnímu plánování kontrol a předvýběrů.

„Ze statistik vyplývá, že na námi spravovaných komunikacích se pohybuje v průměru zhruba 5,3 procenta přetížených vozidel nad 12 tun. Přímým důsledkem je nejenom ohrožení bezpečnosti provozu, ale především značné materiální škody na silnicích. Projevuje se to zejména poškozením vozovky formou „vyjetých kolejí", či výmolů a děr.

Díky pravidelným kontrolám, které působí i jako prevence, má počet hříšníků klesající tendenci," uvedl Ladislav Pivec, šéf Technické správy komunikací hl. m. Prahy. Od přepravců byla v 11 případech vybrána kauce, v 51 případech byla udělena bloková pokuta a 39 případů bylo dále postoupeno do správního řízení.

Mluvčí Ústředního automotoklubu Petr Vomáčka vidí problém i v metodice vážení. Podle něj nedokáží některé typy mobilních vah přesně odlišit špatně naložený náklad, který se projeví přetížením jednotlivých náprav od celkové přetíženosti nákladu.

Na pokutách policie loni od provozovatelů přetížených kamiónů na místě vybrala téměř 3,4 milionu korun, v předchozích dvou letech byly vybrané částky ještě vyšší. Čtyři a půl milionu v roce 2012 a pět milionů o rok dříve. Podle dopravních expertů tak například jeden kamion způsobí na českých silnicích stejné škody jako šestnáct tisíc osobních automobilů.

Opravy stojí stovky milionů ročně

Experti dále hovoří, že spočítat náklady, které by měly přijít na opravu komunikace, je velmi jednoduché. Úsek dlouhý jeden kilometr projetý jedním kamionem bez ohledu na to, zda je, nebo není, přetížen, stojí stát v přepočtu zhruba šedesát haléřů.

V přepočtu na celou délku dálniční sítě v České republice pak zjistíme, že náklady na opravy dosáhnou zhruba 1,7 milionu korun denně, tedy 51 milionů měsíčně, nebo 620 milionů ročně.

Vláda nesouhlasí se senátním návrhem na zvýšení pokut za porušení zákazu vjezdu pro kamiony, které překročí povolený hmotnostní limit. Navrhované řešení podle předkládací zprávy není vhodné a zamýšlená sankce až 20 tisíc korun je nepřiměřeně přísná.

Jedním z důvodů je, že vláda chce zpracovat vlastní řešení. Ve zprávě se uvádí, že by nemělo být zúženo pouze na otázku postihu řidiče, ale mělo by zahrnovat také jasnou úpravu podmínek omezení užívání některých pozemních komunikací pro nákladní dopravu. Řešení by se mělo zaměřit také na dopravce.

Autor: Petr Štrompf

13.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Na Kladensku se zřítilo auto ze třicetimetrového srázu

Kladensko - Kuriozní dopravní nehoda se stala v pondělí po poledni v lesním porostu mezi obcemi Svárov a Podkozí. Auto zde vyjelo ze silnice a mezi stromy se řítilo dlouhým srázem dolů na spodní vozovku pod serpentinou. Vozidlo skončilo pod kopcem na spodní vozovce převrácené na střechu. Starší řidič utrpěl zranění a byl převezen do pražské nemocnice. 

CNN: Pražské vánoční trhy jsou mezi desítkou nejlepších na světě

Praha - Mezi desítku nejlepších vánočních trhů na světě zařadila americká televizní stanice CNN tržiště na Staroměstském a Václavském náměstí v Praze. Reportér zaměřený na cestování ocenil každodenní otevírací dobu stánků i blízkost obou hlavních tržišť, stejně jako kvalitu zdejších klobás a piva.

K soudu s Čechem v Súdánu přišli i zástupci ambasády EU

Chartúm/Praha - Dnešní soudní stání v Chartúmu s českým misionářem Petrem Jaškem přišli sledovat i zástupci ambasády Evropské unie. Sdělila to česká velvyslankyně v Káhiře Veronika Kuchyňová Šmigolová, jejíž úřad má působnost také pro Súdán. Jašek čelí v africké zemi obvinění z protistátní činnosti a v minulosti se jej zastal Evropský parlament.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies