VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Těžká auta opět ničí pražské silnice. Pomohou váhové pasti?

Praha - Jeden plně naložený kamion za druhým, závod s časem, na zboží čekají zákazníci. Zejména v tomto předvánočním čase frekvence autodopravců stoupá.

13.12.2014
SDÍLEJ:

Váhová past v akci. Řidič kontrolovaného náklaďáku se ihned dozví, o kolik překročil povolenou hmotnost vozidla. V opačném případě žádné problémy nemá.Foto: TSK Praha

Nic tak zvláštního, kdyby kvůli mnohdy přetíženým náklaďákům netrpěly silnice v okolí Prahy či samotné metropoli. Zejména zvlnění povrchu vozovky způsobují vozidla při soustavném překračování povolené hmotnosti nákladních automobilů nad 12 tun.

Například na dálnicích stoupl za posledních patnáct let provoz o 240 procent. Ještě donedávna byl varující stav nejstarší a nejvytíženější dálnice D1. A skutečný tankodrom už připomínají mnohé silnice, po nichž se kamióny snaží objet úseky zpoplatněné mýtným.

„Ročně na opravu dálnic vynaložíme 1,2 miliardy korun," specifikoval Jan Rýdl, mluvčí ŘSD. „S přetížením povolené hmotnosti se často setkáváme u nákladních aut stavebních firem. Transport stavebních hmot bez kontroly povolené hmotnosti se zde příliš nedodržuje," doplnil mluvčí Jan Rýdl.

Alespoň některé hříšníky se daří odhalit při kontrolním vážení, které provádí v průběhu celého roku Technická správa komunikací (TSK) společně s policií a celní správou.

Přetížená vozidla musí na odstavná parkoviště

Od přepravců byla v 11 případech vybrána kauce, v 51 případech byla udělena bloková pokuta a 39 případů bylo dále postoupeno do správního řízení.

„Když budu policista a zastavím řekněme přetíženou tatru s pískem, udělím řidiči na místě pokutu, ale ze zákona ho také nesmím pustit dál," vysvětluje dopravní expert Milan Bělka. „Takové vozidlo není způsobilé k provozu na veřejné komunikaci a povinností policie je nechat ho stát na odstavném parkovišti, dokud náklad nepřeloží," podotýká odborník.

Hříšníků údajně postupně ubývá

Policisté se připravují do akce s mobilní váhou. Je to velmi praktické a skladné zařízení připomínající spíše koberec.Výběr vhodné lokality ke kontrole není tak zcela náhodný díky sběru dat ze speciálních čidel, která jsou rozmístěna na území hlavního města v sedmi lokalitách. Takto získané informace jsou monitorovány, vyhodnocovány a operativně přenášeny do denních a měsíčních statistik, které jsou využity k efektivnímu plánování kontrol a předvýběrů.

„Ze statistik vyplývá, že na námi spravovaných komunikacích se pohybuje v průměru zhruba 5,3 procenta přetížených vozidel nad 12 tun. Přímým důsledkem je nejenom ohrožení bezpečnosti provozu, ale především značné materiální škody na silnicích. Projevuje se to zejména poškozením vozovky formou „vyjetých kolejí", či výmolů a děr.

Díky pravidelným kontrolám, které působí i jako prevence, má počet hříšníků klesající tendenci," uvedl Ladislav Pivec, šéf Technické správy komunikací hl. m. Prahy. Od přepravců byla v 11 případech vybrána kauce, v 51 případech byla udělena bloková pokuta a 39 případů bylo dále postoupeno do správního řízení.

Mluvčí Ústředního automotoklubu Petr Vomáčka vidí problém i v metodice vážení. Podle něj nedokáží některé typy mobilních vah přesně odlišit špatně naložený náklad, který se projeví přetížením jednotlivých náprav od celkové přetíženosti nákladu.

Na pokutách policie loni od provozovatelů přetížených kamiónů na místě vybrala téměř 3,4 milionu korun, v předchozích dvou letech byly vybrané částky ještě vyšší. Čtyři a půl milionu v roce 2012 a pět milionů o rok dříve. Podle dopravních expertů tak například jeden kamion způsobí na českých silnicích stejné škody jako šestnáct tisíc osobních automobilů.

Opravy stojí stovky milionů ročně

Experti dále hovoří, že spočítat náklady, které by měly přijít na opravu komunikace, je velmi jednoduché. Úsek dlouhý jeden kilometr projetý jedním kamionem bez ohledu na to, zda je, nebo není, přetížen, stojí stát v přepočtu zhruba šedesát haléřů.

V přepočtu na celou délku dálniční sítě v České republice pak zjistíme, že náklady na opravy dosáhnou zhruba 1,7 milionu korun denně, tedy 51 milionů měsíčně, nebo 620 milionů ročně.

Vláda nesouhlasí se senátním návrhem na zvýšení pokut za porušení zákazu vjezdu pro kamiony, které překročí povolený hmotnostní limit. Navrhované řešení podle předkládací zprávy není vhodné a zamýšlená sankce až 20 tisíc korun je nepřiměřeně přísná.

Jedním z důvodů je, že vláda chce zpracovat vlastní řešení. Ve zprávě se uvádí, že by nemělo být zúženo pouze na otázku postihu řidiče, ale mělo by zahrnovat také jasnou úpravu podmínek omezení užívání některých pozemních komunikací pro nákladní dopravu. Řešení by se mělo zaměřit také na dopravce.

Autor: Petr Štrompf

13.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mercedes míří do světa elektrických automobilů, ale policie ho nyní vyšetřuje kvůli možným falšováním dat emisí u klasických dieselových motorů.
6

Policejní razie u Mercedesu. Vyšetřovatelé pátrali po falšování emisí

Miloš Zeman a Jiří Ovčáček
2 7

Hrad bude mít k dispozici o 38 milionů víc než letos, rozpočet schválil výbor

Biozemědělství je stále oblíbenější, má ale i odpůrce. Co jim vadí?

/INFOGRAFIKA/ Biopotraviny jsou mezi spotřebiteli stále na vzestupu a najdou se i tací, kteří by nic bez označení „bio" nesnědli. Přesto se mezi zemědělci najdou jak zastánci, tak odpůrci takzvaného biozemědělství.

Expert o pražské kampani proti SUV vozům: Je to jen prázdné gesto

Vedení Prahy agituje za omezení počtu tzv. SUV aut v ulicích metropole. Názory odborníků na racionalitu kampaně „Čistou stopou Prahou" se liší. Nakolik jdou pražští radní v kampani za ekologičtější dopravu sami příkladem? Na to se pokouší odpovědět srovnání, které pro Pražský deník připravil automobilový expert.

Rehabilitující Štěpánek věří v comeback: Po operaci jsem spal s raketou

/ROZHOVOR/ Na sobě měl tričko s nápisem „Nikdy se nevzdávej", na tváři úsměv a v hlavě optimistické plány do budoucna. Ne, tenisový veterán Radek Štěpánek ještě nekončí. I když musel v březnu na operaci zad, ani v 38 letech nepřemýšlí o tom, že by raketu pověsil na hřebík. Jeho kariéra je protkána zraněními a následnými comebacky.

Poplatky za přítomnost otce u porodu jsou nefér, míní rodiče

/ANKETA/ Nervózní manžel vede do porodnice ženu, která každou chvíli porodí. Než ji podpoří na sále, musí ještě vytáhnout peněženku a zaplatit. „Poplatky za přítomnost otce u porodu jsou zrušené od roku 2012, přesto je stále v některých nemocnicích vybírají. Kvůli údajnému ošacení, občerstvení či školení, které nastávající otcové často ve spěchu ani nestihnou," upozornila Majka Staňková z brněnského Centra pro těhotné a rodinu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies