VYBRAT REGION
Zavřít mapu

To bude jízda! Lidé rozhodli o jiných sedačkách v MHD

Praha – S novými sedačkami chce dopravní podnik zvýšit pohodlí cestujících. Aby věděl jak na to, ptal se přímo veřejnosti. Výsledky průzkumu pražského dopravního podniku ukázaly, že cestující chtějí celokoženkové a plastové sedačky.

21.12.2013 2
SDÍLEJ:

Plastové židličky u veřejnosti vítězíFoto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Anketu vyhlásil začátkem letošního září, trvala až do 17. listopadu ve střešovickém Muzeu MHD. Veřejnost se k sedačkám mohla také vyjádřit u příležitosti Dne otevřených dveří.

V anketě mohli zájemci vybírat z celkem osmi různých druhů sedaček, u kterých hodnotili jejich vzhled, materiál, z něhož jsou vyrobeny, pohodlí, bezpečnost, životnost či vhodnost pro použití v autobusech a tramvajích. Výsledky bezmála 12 tisíc respondentů tak daly jasnou odpověď chceme plastové a celokoženkové sedačky.

V anketě podle dopravního podniku neuspěly čalouněné sedačky jsou náročnější na údržbu a hygienu vůbec. Veřejnost je v průzkumu v drtivé většině naprosto odmítá s tvrzením, že tyto sedačky jsou semeništěm nemocí. „Vůbec o tom nepochybuji, protože i když tramvají moc necestuji, viděl jsem několikrát sedačku například pomočenou a další detaily si raději odpustím," sdělil podnikatel Jiří Vacek z Barrandova s tím, že pohodlí by nemělo hrát až takovou roli. Spíše pocit, že v MHD chce člověk opravdu cestovat.

V celoplastové sedačce se Pražané cítí nejbezpečněji a vzhledově je prý nejzajímavější

„Nejvhodnější se mi jeví třeba dřevěné sedačky. Sice po nich člověk klouže, ale nehrozí vám, že si třeba jako v čalouněné sedačce zapíchnete do těla jehlu po feťákovi," doplnil podnikatel Vacek.

Proto byl v nedávné době představen plán postupné výměny čalouněných sedaček za jiný typ. „Zájem cestujících o anketu je pro nás důležitou zpětnou vazbou. Výsledky tak zohledníme při rozhodování o tom, kterými sedačkami budou nově pořizované dopravní prostředky vybavovány," říká Jaroslav Ďuriš, generální ředitel DPP. Prioritou pro cestující je hygiena, těsně následovaná pohodlím. Bezpečnost při sezení a samotný vzhled sedaček hlasující považují za podružné.

Vítězné sedačky bodovaly kromě již výše zmíněné hygieny a pohodlí i v dalších kategoriích. Celoplastová sedačka je podle názoru veřejnosti vyrobena z nejvhodnějšího materiálu, je vzhledově nejzajímavější a cestující se v ní cítí i nejbezpečněji. Celokoženková sedačka je pak pro cestující nejpohodlnější. K 1. listopadu 2013 bylo v autobusech vozového parku DPP celkem 71 procent celokoženkových sedaček.

Čistota

To je ovšem jedna stránka věci. Ke zvětšení komfortu cestování veřejnou dopravou neodmyslitelně patří čistota. „Sedačka ať třeba vypadá jak královský trůn, ale když jsou na ní zbytky jídla nebo jiné nečistoty, ztrácí to veškerý efekt. Krom toho, že nikdy nevíte, po kom si na co můžete sednout," uvažoval Jaroslav Beneš ze Žižkova. Oslovený respondent prý používá veřejnou dopravu velmi často. „Je to nejpohodlnější, protože v autě poskakovat v kolonách mě dávno přestalo bavit," dodal. Ne vždy ale je podle hlasující veřejnosti kultura cestování, jak by měla být. Lidé si nejvíce stěžují na bezdomovce v tramvajích.

Podle odhadů žije na ulici v Praze kolem čtyř tisíc lidí, v době zimních mrazů se jejich počet až zdvojnásobí. I tito lidé někam cestují, tramvaje, autobusy i metro jim právě v mrazivých dnech slouží jako pojízdné celodenní relativně teplé přístřeší. Podle toho sedačky někdy taky vypadají. „Někdy si připadám, že nevozíme lidi, ale čuňata. Jsem řidič autobusu a ten opravdu někdy připomíná chlívek. Uklízet to na konečné musím zase jenom já," rozčiluje se Václav Dvořák, který v dopravním podniku mezi řidiči prý patří už mezi matadory. Stejné zkušenosti podle osloveného řidiče mají mnozí jeho kolegové a tento nešvar se údajně jen tak nepodaří vymýtit. „Jsou sice už patroly, které hlídají kulturu cestování a dobře, že to tak je. Jenomže nemohou být všude a zase jich tolik taky není," doplnil Dvořák.

Dopravní podnik proto eviduje za první pololetí letošního roku sedmatřicet stížností právě na bezdomovce. Nejvíce, tedy třináct, jich bylo v březnu. Podle magistrátu bude velký úspěch, když v MHD bude o 20 až 30 procent méně problémových cestujících. Na řešení problému spolupracují s magistrátem neziskovky, dopravní podnik a městská policie. Tím ale stížnosti nekončí podle Filipa Drápala, mluvčího společnosti Ropid, si cestující v pražské hromadné dopravě rovněž stěžují na vysokou cenu jízdenek, a pak právě na nepořádek a nečistotu ve vozech. S organizací veřejné dopravy jsou podle posledních průzkumů zmíněné společnosti, která organizuje hromadnou dopravu v metropoli a jejím okolí, spokojeny tři čtvrtiny cestujících. Oceňují zejména dobrou dostupnost zastávek.

Autor: Petr Štrompf

21.12.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V Rusku probíhají demonstrace proti korupci.
AKTUALIZUJEME
3 6

V Moskvě tisíce lidí protestují proti korupci. Šéf opozice byl zatčen

Konvoj vozidel armády USA na dálnici D5 nedaleko Plzně.
AKTUALIZOVÁNO
11 58

Vojenský konvoj dnes opustí ČR. Před kasárnymi zasahovala policie

AUTOMIX.CZ

Zapomenuté české automobilky: Wikov nabízel luxus, zaujal i první "kapkou"

Tatru a Škodu zná v naší zemi každý. Jsou tu ale i další, méně známé automobilky, mezi které spadá například Wikov. Strojírenský podnik původně vyrábějící zemědělské stroje vdechnul život vozům, kterým se dnes přezdívá „československý Rolls-Royce".

Ministryně Valachová: Škola musí zveřejnit přijatého žáka s nejhorším výsledkem

Střední školy budou muset v rámci jednotných přijímacích zkoušek anonymně zveřejnit skóre přijatého žáka s nejhoršími výsledky testů. V pořadu Partie televize Prima to dnes řekla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Podle ní to bude ukazatel kvality dané školy pro rodiče a zájemce o studium. Jednotné přijímací zkoušky se letos plošně konají poprvé, a to na maturitní obory středních škol.

Kvůli EET nemají kamberští prodejnu potravin

Závažný problém řeší aktuálně již měsíc obec Kamberk. Obyvatelé této vsi nemají, kde v obci nakoupit základní potraviny. Provozovatelka krámku na konci února skončila. Nechtěla kupovat drahou pokladnu pro EET.

Zvoník Ladislav Leksa: Změna času je proti přírodě

/ROZHOVOR/ V noci na neděli se mění čas ze zimního na letní. Kdo by si myslel, že všechny kostelní hodiny potřebují při změně času ručně seřídit, ten by se mýlil. Hodiny v klášterním kostele sv. Josefa v Obořišti má na starosti místní řemeslník a také zvoník Ladislav Leksa. Už zhruba sedm let na nich přesný čas řídí družice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies