Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tramvaje v horní části 'Václaváku'? Statici a politici jsou stále proti

Praha - Možnost vést tramvajovou trať z Vinohrad na Václavské náměstí a Hlavní nádraží před časem schválili radní, návratu tramvají tedy nic nebrání. Kdo se ale brání případnému znovuvybudování tramvajové trati, jsou právě někteří stavební inženýři - statici.

10.5.2014 1
SDÍLEJ:

Jestli cestující Pražané budou někdy opět vyhlížet 'svou' tramvaj na Václavské náměstí, ukáže čas.Foto: DENÍK/Jan Handrejch

„Jsem toho názoru, že toto takzvané vylepšení dopravní infrastruktury v samotném centru města je nesmyslné. Budou tím trpět okolní objekty včetně budovy Národního muzea," upozorňuje Petr Macháň, hlavní statik metropole.

Zároveň připomněl dobu, kdy se právě budova muzea musela hydraulicky podepírat a staticky zajistit v časech stavby metra. „Účinky otřesů, vibrací a jiné vlivy způsobené tramvajovou dopravou jsou sice z časového hlediska plíživé, ale jisté," doplnil Petr Macháň.

Ve schváleném dokumentu se píše, že cílem změny je vytvořit podmínky pro posílení tramvajové sítě v centrální části Prahy, a to obnovením spojení, která byla v minulosti nešťastně se zavedením metra zrušena. Změna by vedla ke zlepšení dopravní obslužnosti centra i situace kolem frekventované magistrály.

Své si ale o tom myslí i někteří politici. „Pořád říkám, že vracet tramvaje zpět na Václavák ani náhodou! Proč jsme je tedy rušili? Prostě jsem absolutně proti," míní poslanec Vítězslav Jandák.

Předpoklad vytvoření pěší zóny

Starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký se už dříve netajil názorem, že zatímco nyní se magistrála u Hlavního nádraží dělí a vede dvěma směry nad a pod Národním muzeem, 
v budoucnu by měly obě vést po Legerově ulici. Silně frekventovaná a velmi namáhaná komunikace pod muzeem by tak nadobro zmizela.

Což je vlastně předpoklad vytvoření pěší zóny a tomu je nakloněn i statik Petr Potužník. „Klidová zóna by slušela celému Václavskému náměstí, nejen z důvodů statiky tramvajové trasy, která na něm 
v nedávné minulosti byla. Máme snad stavět opět něco, co jsme kdysi zrušili, protože jsme chtěli centru města dopravně ulehčit?“ diví se statik z Prahy 5.

Návratu tramvají se ale vůbec nepodivuje Dopravní podnik hl.m. Prahy (DPP). Podle jeho mluvčí právě naopak. 
„V zásadě můžeme říct, že při nutných výlukách typu Jindřišská - Vodičkova - Lazarská, by nám další trať v centru hodně pomohla,“ uvedla Aneta Řehková s tím, že dosažení konsenzu vedení města, zainteresovaných radnic investorů, veřejnosti a dalších subjektů je velmi problematické.

Nicméně i tak DPP podle Anety Řehkové spatřuje výhodu návratu tramvají na horní část Václavského náměstí například v razantním zlepšení podmínek na stávajících přetížených úsecích tramvajové sítě, především odlehčení silně zatížené tramvajové tratě 
v Ječné ulici a uzlu na Karlově náměstí, nebo mimo jiné v celkovém oživení prostoru Václavského náměstí. Nehledě prý k vytváření podmínek ke snížení kriminality.

„Plány jsou jedna věc a realita druhá"

S obnovou tratě mezi Vinohradskou třídou a Václavským náměstím počítal mimo jiné projekt přestavby náměstí, který v roce 2005 vypracovala společnost Cigler Marani Architects. 

„Plány jsou jedna věc a realita druhá. Mnohdy mnohem vážnější, než samotné plány. Metro se přece stavělo kvůli tomu, aby se ulehčilo povrchové dopravě. Jsem proti návratu tramvají na Václavské náměstí a vždy budu hlasovat pro další rozvoj metra,“ sdělil pražský zastupitel Petr Šimůnek.

Nesouhlasná stanoviska 
v dané problematice poněkud mírnil statik Václav Losík ze Studia stavebních konstrukcí v Praze 9. „Je mi jasné, že tramvajový provoz způsobuje dynamické účinky. Nicméně jsou i technologie, které je utlumují. Nevím, jak je dimenzován strop podchodu metra. V zásadě je možné všechno, je to otázka investic. Každá stavba ale většinou spolyká víc peněz, než byl původní rozpočet. Zda by efekt návratu dopravy byl větší než investice, to nemohu posuzovat,“ zamyslel se poněkud diplomaticky statik.

Naopak zcela bez obalu hodnotí nápad návratu tramvají Miloslav Ludvík, ředitel motolské nemocnice a předseda dozorčí rady Dopravního podniku hl. m. Prahy. „Tato polemika jen vzbuzuje vášně 
a osobně jsem proti obnově trati. Z dopravního hlediska je Václavské náměstí dopravně dobře obslouženo. Jeho horní část by měla být zachována jako bulvár v historickém centru města,“ říká Ludvík.

První elektrické tramvaje vyjely na Václavské náměstí 
v roce 1900, kdy vystřídaly tramvaje tažené koňmi. V roce 1985 došlo ke změně, kdy tramvaje přestaly jezdit z ulice Na Příkopě a od té doby projíždějí Václavským náměstím jen napříč z ulice Jindřišské do Vodičkovy.

Čtěte také: Další velká výluka! Přes 'Václavák' nepojedou tramvaje až do léta

Autor: Petr Štrompf

10.5.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Zemětřesení v Mexiku
AKTUALIZUJEME

Mexiko zasáhlo další silné zemětřesení. Mělo sílu 7,1 stupně

Ruské vojenské helikoptéry během manévrů Západ 2017 na cvičišti u Petrohradu.
12 5

Při cvičení Západ 2017 došlo k nehodě, střela zamířila mezi novináře

EXKLUZIVNĚ

Somálka, která prohrála soud o hidžáb, získala azyl na čestné slovo

Deník zjistil, jak se do Česka dostala Somálka Ayan Jamaal Ahmednuurová, které v úterý Městský soud v Praze zamítl žalobu proti pražské Střední zdravotnické škole kvůli zákazu nošení hidžábu. Sedmadvacetiletá Somálka se do země dostala bez jediného dokladu, azyl jí byl udělen na základě čestného prohlášení.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Na sdílení kol půjde 20 milionů. Města mohou žádat o dotace

Sdílení jízdních kol ve městech podpoří nová dotace ze Státního fondu životního prostředí. Na takzvaný bikesharing je určeno 20 milionů korun. O peníze mohou žádat města, dopravní podniky i soukromé firmy. Dalších 20 milionů půjde do osvěty pro ekologicky čistou dopravu. 

AUTOMIX.CZ

TEST: Jeden řidičák, dvě cesty. Vyzkoušeli jsme skútry, na které stačí "béčko"

Jestli žijete s autem ve větším městě, tak vás dost možná taky štve ranní doprava. A velice často i ta odpolední. Možná by se vám vyplatilo přesednout na něco, co disponuje polovičním počtem kol a pouze jednou stopou. Nebojte se, bicykl vám tlačit nebudeme. Řešením může být skútr.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení