VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Už nás nebaví díry v chodnících, vzkazují chodci

Praha – „Nepřejeme si konec všech aut ve městě  chceme jen, aby se chodcům po hlavním městě pohybovalo stejně dobře jako v jiných evropských metropolích." To říkají autoři pražského internetového portálu k podpoře pohybu pěšky po městě „Po dvou".

26.11.2012
SDÍLEJ:

Chodci na přechodech čekají na zastavení automobilu většinou marně.. Na sledovaných místech zastavil v průměru až pátý řidič. Smutným rekordem bylo projetí kolony osmi vozidel, z nichž ani jedno chodci nezastavilo. Foto: Deník/Matěj Říha

Zabývají se chůzí jako takovou a publikují kladné i negativní informace ze života pražského chodce. Jednou z praktických služeb této iniciativy je projekt „Město pod dohledem", který slouží občanům Prahy k nahlášení připomínek a problémových oblastí, například díry v chodníku nebo nepřehledné situaci při přechodu přes místní komunikaci. Sekce je rozdělena na jednotlivé městské části a kdokoli, kdo portál navštíví, může vznést konkrétní požadavek. Momentálně se díky čilosti Pražanů s úřady a vedením jednotlivých městských částí řeší například výmol v chodníku v Korunní ulici nebo velmi obtížný přechod ulice Veletržní v horních Holešovicích.

Bohužel, ne všechny vznesené dotazy občanů se setkávají s odezvou. „Někdy ani nevíme, kam se na příslušném uřadu obrátit, protože ne všude mají pro tuto problematiku určené pracovníky," říká Radim Knapp z občanského sdružení Za lepší život v Praze, jeden ze zakladatelů portálu Po dvou.

Chodníky plné bariér

Mezi ty nejpalčivější problémy pražského chodce patří úzké chodníky na úkor silnic a stále se zmenšující prostor, který vymezuje budova na jedné a kolona aut na druhé straně, parkující auta, zpola či zcela na chodníku, nebo dopravní značení a reklamní cedule uprostřed prostoru pěších. Ty jsou těžko překonatelné zvláště pro lidi se sníženou pohyblivostí, například pro seniory, vozíčkáře a jinak tělesně handicapované či pro maminky a tatínky s kočárky. Ačkoliv už musí projektanti a stavitelé respektovat evropské normy městské bezbariérovosti, starší objekty tomu prozatím přizpůsobeny nebývají.

Chodci ale plynulý a příjemný pohyb komplikují denně další městské překážky. Navzdory tomu, že je chůze tím nejúspornějším pohybem, jaký existuje, a developeři ve vizualizacích nových projektů nikdy neopomenou například i před výstavbu autogaráží graficky ztvárnit chodce.

Jak dlouho čekáte na zelenou?

Vysoké obrubníky a schody bez ramp. To je další z řady problémů těch, co se po Praze pohybují „po svých". „Člověk si občas musí zlomit nohu, aby si začal všímat toho, jak se ve městě pohybuje třeba lidem s francouzskými holemi," říkají autoři portálu.

„Nekonečné čekání na zelenou? Na dopravních křižovatkách se celkem jasně ukazuje, zda městští radní, urbanisté a inženýři preferují chodce nebo automobily.  A možná také prozrazuje, jak se do práce chtějí dopravovat oni sami. Pokud na zelenou čekáte déle než minutu, je něco v nepořádku," doplňují další bod z dlouhé řady námitek.

Autor: Kateřina Chvátalová

26.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Generální ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny Zdeněk Kabátek.
3 8

Odměna pro šéfa VZP? Až šestinásobek platu. Radní chtějí změnit systém

Různě zdobené účtenky Andreje Babiše neznepokojují. Považuje je za výraz české lidové tvořivosti.
4

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Pohledem Vojtěcha Žižky: Na rozhodčí nesahat

„My nesmíme ani naznačovat," říká Smrtka v jedné z cimrmanovských her a výhrůžně u toho brousí kosu. Chmurný žnec by mohl z fleku pracovat ve vedení hokejové extraligy. Ani v ní se totiž nesmí naznačovat. Jinak přilétne pokuta.

Kvůli dálnici D3 začnou brzy hlídat studny

Specialisté brzy zahájí monitoring studní v okolí budoucí dálnice D3 u Českých Budějovic. Sledovat se bude hlavně výše hladiny vody. V případě, že by byl později s vodou problém, budou mít totiž majitelé nárok na kompenzace, například prohloubení studní.

Jarolím: 6:0? Po první půli jsem těch branek čekal ještě víc

/ROZHOVOR od zvláštního zpravodaje Deníku/ První půle na výbornou, druhá už slabší, celkově však spokojenost. Tak ve zkratce zhodnotil kvalifikační výhru 6:0 nad San Marinem kouč české fotbalové reprezentace Karel Jarolím.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies