VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Už nás nebaví díry v chodnících, vzkazují chodci

Praha – „Nepřejeme si konec všech aut ve městě  chceme jen, aby se chodcům po hlavním městě pohybovalo stejně dobře jako v jiných evropských metropolích." To říkají autoři pražského internetového portálu k podpoře pohybu pěšky po městě „Po dvou".

26.11.2012
SDÍLEJ:

Chodci na přechodech čekají na zastavení automobilu většinou marně.. Na sledovaných místech zastavil v průměru až pátý řidič. Smutným rekordem bylo projetí kolony osmi vozidel, z nichž ani jedno chodci nezastavilo. Foto: Deník/Matěj Říha

Zabývají se chůzí jako takovou a publikují kladné i negativní informace ze života pražského chodce. Jednou z praktických služeb této iniciativy je projekt „Město pod dohledem", který slouží občanům Prahy k nahlášení připomínek a problémových oblastí, například díry v chodníku nebo nepřehledné situaci při přechodu přes místní komunikaci. Sekce je rozdělena na jednotlivé městské části a kdokoli, kdo portál navštíví, může vznést konkrétní požadavek. Momentálně se díky čilosti Pražanů s úřady a vedením jednotlivých městských částí řeší například výmol v chodníku v Korunní ulici nebo velmi obtížný přechod ulice Veletržní v horních Holešovicích.

Bohužel, ne všechny vznesené dotazy občanů se setkávají s odezvou. „Někdy ani nevíme, kam se na příslušném uřadu obrátit, protože ne všude mají pro tuto problematiku určené pracovníky," říká Radim Knapp z občanského sdružení Za lepší život v Praze, jeden ze zakladatelů portálu Po dvou.

Chodníky plné bariér

Mezi ty nejpalčivější problémy pražského chodce patří úzké chodníky na úkor silnic a stále se zmenšující prostor, který vymezuje budova na jedné a kolona aut na druhé straně, parkující auta, zpola či zcela na chodníku, nebo dopravní značení a reklamní cedule uprostřed prostoru pěších. Ty jsou těžko překonatelné zvláště pro lidi se sníženou pohyblivostí, například pro seniory, vozíčkáře a jinak tělesně handicapované či pro maminky a tatínky s kočárky. Ačkoliv už musí projektanti a stavitelé respektovat evropské normy městské bezbariérovosti, starší objekty tomu prozatím přizpůsobeny nebývají.

Chodci ale plynulý a příjemný pohyb komplikují denně další městské překážky. Navzdory tomu, že je chůze tím nejúspornějším pohybem, jaký existuje, a developeři ve vizualizacích nových projektů nikdy neopomenou například i před výstavbu autogaráží graficky ztvárnit chodce.

Jak dlouho čekáte na zelenou?

Vysoké obrubníky a schody bez ramp. To je další z řady problémů těch, co se po Praze pohybují „po svých". „Člověk si občas musí zlomit nohu, aby si začal všímat toho, jak se ve městě pohybuje třeba lidem s francouzskými holemi," říkají autoři portálu.

„Nekonečné čekání na zelenou? Na dopravních křižovatkách se celkem jasně ukazuje, zda městští radní, urbanisté a inženýři preferují chodce nebo automobily.  A možná také prozrazuje, jak se do práce chtějí dopravovat oni sami. Pokud na zelenou čekáte déle než minutu, je něco v nepořádku," doplňují další bod z dlouhé řady námitek.

Autor: Kateřina Chvátalová

26.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Donald Trump
2 4

USA rozšířily možnosti pro deportace migrantů

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice. 

Zrychlíme převody peněz, plánují banky

Místo pár sekund trvá platba na účet v jiném finančním ústavu až dny. Rýsuje se změna.

ODS půjde do sněmovních voleb s podporou Strany soukromníků

Opoziční ODS se dohodla na spolupráci se Stranou soukromníků před letošními volbami do Poslanecké sněmovny. Předseda ODS Petr Fiala o tom informoval poté, co dnes odpoledne spolupráci podpořila výkonná rada strany. Soukromníci by měli obsadit zhruba 40 míst na kandidátkách ODS, a to ve všech krajích. Podle Fialy svazek zabrání tříštění sil na pravicové straně politického spektra a posílí pozici obou stran do voleb.

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies