VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Unikátní plavidlo Hermes vrací lidi zpátky do života

Praha /FOTOGALERIE/ - „Lidé se tu přátelí jako v každé společnosti, je to tady jen trochu rychlejší. Co se týče lásky, při příjmu se lidé dokáží zamilovat a při budíčku se rozejít," popsal vedoucí Martin Novotný život na lodi Hermes, která se na jeden den otevřela veřejnosti při příležitosti Světového dne sociální práce. Unikátní plavidlo u Nábřeží Kapitána Jaroše slouží už osm let osobám bez přístřeší.

21.3.2015
SDÍLEJ:
Fotogalerie
18 fotografií

Den otevřených dveří na lodi Hermes v Praze.Foto: DENÍK/Dimír Šťastný

„Ubytovna se nachází na řece z jednoduchého důvodu, žádná městská část ji nechtěla na svém území," řekl Tomáš Ján, ředitel Centra sociálních služeb Praha, které loď spravuje.

Celková kapacita noclehárny je 250 osob, z toho 220 je dřevěných lůžek a 30 provizorních míst ve společenské místnosti, ta se ale využijí jen výjimečně. Podle Novotného je v největších mrazech vždy narváno, v ostatních měsících je ale kapacita naplněná jen ze dvou třetin.

V průměru zde bydlí 80 procent mužů a 20 procent žen. Místnosti pro pány, které jsou odděleny od těch dámských, se nachází ve spodním ze dvou pater a jsou jen jeden metr nad hladinou řeky. „Kajuty jsou trochu stísněné, ale jde pouze o první pomoc v nouzi. Nejsme azylový dům, ale noclehárna," říká vedoucí lodi.

Striktní pravidlo

Pokud klient nepřeruší svůj pobyt na déle než tři dny, má nárok na stále stejné lůžko a může zde zůstat, dokud nevyřeší svůj problém. Přesto nikdo nesmí na lodi přes den nic nechávat s výjimkou ručníku, aby zůstal v případě nepříznivého počasí suchý. Striktní pravidlo má své opodstatnění z hlediska bezpečnostního i hygienického.

Běžný návštěvník tak při procházce lodí nepozná, že zde ještě před několika hodinami spaly desítky bezdomovců. Dlouhá chodba obložená dřevem se jen leskne a jednotlivé místnosti s palandami jsou uklizené a čisté. Neucítíte ani téměř žádný zápach.

Noclehárna ale nefunguje jen jako levné ubytování pro sociálně slabé. Jejím důležitým posláním je také pomoc s návratem do běžného života. Proto zde fungují jasná pravidla, která není možné obcházet. Při příchodu každý zaplatí dvacet korun, je zaevidován a nesmí být opilý. Sociální pracovníci také hlídají dodržování základní hygieny a klienty budí přesně v šest hodin ráno. Do půl hodiny pak musí všichni opustit loď.

Mimořádná opatření

„Vytváříme nenásilný tlak, aby člověk, který se dostal mimo systém, do něj mohl zpátky naskočit," vysvětluje důvody takového řádu ředitel Ján. Výjimkou jsou pouze období, kdy je největší zima a bezdomovcům hrozí umrznutí. Potom jsou pravidla volnější. Nejprve ale musí ředitel Centra sociálních služeb vyhlásit Mimořádná opatření. Pro nepřizpůsobivé a opilé jinak fungují nízkoprahová centra, a tak nakonec nikdo nemusí přes noc zůstat na ulici.

Na lodi je dále klientům bezplatně poskytováno sociálně-právní a psychologické poradenství nebo zdravotní ošetřovna. Lidé v nouzi mají možnost využívat návazné služby, které poskytují jiná sociální pracoviště, jako poradny pro manželství, rodinu a mezilidské vztahy, azylové domy, popřípadě resocializační a reintegrační programy pro podmíněně propuštěné.

Sociální pracovníci ve velké míře také pomáhají s hledáním práce. „Máme kontakty na firmy, které nabízejí zaměstnání pro tyto osoby, ale využíváme i obvyklé metody jako je prosté hledání na internetu. Můžeme také pomoci sestavit životopis. Další snahu ale musí mít každý sám," tvrdí Martin Novotný.

Návrat do společnosti

Na každé noční směně je na lodi přítomen sociální pracovník, který každému novému nájemníkovi nabídne pohovor, kde mu sestaví individuální plán jeho návratu do společnosti. U ostatních pak průběžně kontroluje dodržování stanovené cesty.

Služeb Hermese využívají různé skupiny obyvatel. Od těch se základním vzděláním až po vysokoškoláky, přespalo zde dokonce i několik právníků. A široká je i věková škála. Čtvrtině nocležníků je do 25 let, naopak desetině je přes šedesát. Ostatní jsou ve středním věku.

Lidé, kteří na loď přijdou, pochází ze všech koutů republiky. Důvodem jejich příjezdu je pak často vidina práce a lepšího života, což se ale ne vždy podaří.

Centrální dispečink

Plavidlo funguje jako noclehárna celoročně, pro zimní období, kdy je kvůli počasí zájem o ubytování největší, si magistrát navíc pronajímá ještě několik ubytoven po Praze, které fungují od prosince do konce března.

Rozdělování osob bez střechy nad hlavou pak do jednotlivých ubytovacích zařízení probíhá přes centrální dispečink. Na celém programu se podílí kromě Centra sociálních služeb i neziskové organizace Naděje, armáda spásy a Charita.

Loď Hermes- postavena v roce 1962 pro přepravu nákladů a zboží
- přestavěna na ubytovací zařízení v roce 2006
- náklady na roční provoz jsou kolem 15 milionů korun, hradí je magistrát
- kapacita je 250 míst
- 80 procent klientů jsou muži, 20 % ženy
- za noc se platí 20 korun
- provozní hodiny jsou od 19 do 7 hodin
- délka je 75 metrů, šířka 9 metrů, je dvoupatrová

Čtěte také: Praha otevřela poslední zimní noclehárnu pro bezdomovce

Autor: Matěj Ludvík

21.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
14 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies