Řada řidičů by si v pátek ráno pravděpodobně přála, aby pražské instituce byly schopné na různé závady a havarijní situace reagovat pružněji. Na patnáct aut v Kbelské ulici poškodil kanál s posunutým krytem, nacházející se v jízdním pruhu. Škoda se vyšplhala na dvě stě tisíc korun.

Pokud by Technická správa komunikací (TSK) reagovala o něco svižněji, mohly být škody menší. A právě k rychlejší reakční době při krizových situacích i dlouhodobějších problémech by měla sloužit nová webová aplikace, kterou hodlá koncem února spustit magistrát na adrese Zmenme.to.

Havarijní stavy se budou řešit okamžitě 

Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka v současné době lidé často nevědí, kam svoje připomínky či podněty směřovat. Nový portál by měl pro Pražany tento problém vyřešit, ze začátku alespoň u problémů, které se dotýkají veřejné dopravy, komunikací, dopravního značení či městské zeleně.

„Jako občan už nebudu muset řešit, kam přesně poslat svůj podnět, ale půjdu na jednu stránku a my si už jednotlivé připomínky na úrovni města rozdělíme," popsal Dolínek s tím, že havarijní stavy se budou řešit okamžitě a ostatní případy do třiceti dnů. Kromě webové verze bude aplikace k dispozici i pro Android a iOS.

Pracovník dotaz přepošle příslušnému úředníkovi

Jen dopravní podnik, TSK a organizátor pražské dopravy Ropid loni přijali více než třicet pět tisíc podnětů od občanů. „Tyto tři organizace přijímají drtivou většinu podnětů, které lidé posílají," uvedl Ondřej Kubala z Ropidu s tím, že aplikace se proto zaměří nejdříve na ně.

Pokud by se však závada či problém týkal jiné organizace, třeba městské části či městské policie, pracovník ho přepošle příslušnému úředníkovi. Pražané budou moci prostřednictvím aplikace upozorňovat například na chybějící či naopak přebytečné značky, nebezpečné výmoly, poškozený městský mobiliář, nepořádek v městské zeleni či zpožděné spoje MHD.

Každý dostane odpověď 

Jak upozornil zastupitel za piráty Ondřej Profant, takové aplikace už má většina městských částí, což může být pro lidi matoucí. Podle Dolínka je však důležité, aby podobným nástrojem na centrální úrovni disponoval i magistrát a celoměstské organizace.

„Garantujeme, že každý dostane odpověď. Negarantuji, že se vždycky všechno vyřeší," zakončil náměstek slibem, že jednou měsíčně bude mít na stránkách online chat s obyvateli Prahy, takže mu budou moci své náměty a stížnosti přednést osobně.

Čtěte také: Na dalších středočeských silnicích bude tichý asfalt