VYBERTE SI REGION

Sdružení: Radiála usurpuje pěší a cyklisty

Praha - Magistrát kontruje. Rychlostní komunikace odvede tranzitní dopravu z Hloubětína, Černého Mostu či Lehovce.

30.11.2011
SDÍLEJ:

Na Vysočanskou radiálu vyrazila první auta v pondělí. Její stavba trvala šest let a stála dvě a půl miliardy korun. Zprovozněna měla být už před čtyřmi lety. Realizaci však zbrzdil vleklý spor o výkup soukromých pozemků. Foto: MHMP

Na Vysočanskou radiálu v pondělí vyrazily první automobily.

Komunikace propojila Kbelskou ulici s rychlostní silnicí R 10 ve směru na Mladou Boleslav. Od nekonečných kolon a jedovatých zplodin se uleví obyvatelům Černého Mostu a Hloubětína.

Jenže radiála se ještě před svým slavnostním otevřením stala terčem ostré kritiky. Podle aktivistů ze sdružení Auto*Mat se při její výstavbě zcela zapomnělo na pěší a cyklisty.

„Jediná stezka pro chodce, vedoucí z Hloubětína do Letňan, byla radiálou přerušena. Znemožněna je také výstavba dvou plánovaných cyklostezek v okolí,“ upozorňuje Auto*Mat.

Omezení vjezdu jen na vůli řidičů

„Radiála by mohla Hloubětínu pomoci podstatně víc, kdyby se ihned po jejím otevření zklidnila Kolbenova a Poděbradská ulice,“ mini Vratislav Filler z Auto*Matu. Postrádá prý opatření, která by zajistila, že provoz v Hloubětíně opětovně nezesílí.

„Bez rozumných omezení na hloubětínských ulicích si městští plánovači jen udělali místo na to, aby za deset let jezdilo po Praze ještě o čtvrtinu víc aut než dnes,“ uvažuje Filler.

Auto*Mat tvrdě kritizuje řešení nového nájezdu na Kbelské ulici. Ten totiž přerušil tamní chodník jediné pěší spojení od Hloubětína k Letňanům.

Podle původních záměru tu však paradoxně měla vést cyklostezka.

„Kvůli radiále se zřejmě nedočká realizace ani další plánovaná stezka na hraně svahu u letiště. Zářez ve svahu jde tak blízko letištnímu plotu, že případnou výstavbu cyklostezky značně komplikuje,“ stojí v prohlášení sdružení.

Podle Víta Masare z Auto*Matu radiála doslova umrtvila svoje okolí. Pěšky nebo na kole si prý cestu o dva kilometry dál, přes Satalice, nikdo prodlužovat nebude.

„Prahu každou zimu dusí smog způsobený nekontrolovaně rostoucí závislostí na automobilech. Zde přitom Pražané definitivně přicházejí o možnost dostat se z Hloubětína do Letňan jinak, než autem,“ varuje Masare.

Představitelé magistrátu však v otevření radiály spatřují mnohem spíše pozitiva. Podle primátora Bohuslava Svobody (ODS) nová komunikace výrazně usnadní cestu řidičům směřujícím po silnici R 10 nejen na Mladou Boleslav. „Uleví se také obyvatelům v Hloubětíně nebo v okolí přetížené Chlumecké ulice na Černém Mostě. Stavba proto nepředstavuje pouze další významné dopravní spojení, ale současně i příspěvek ke zlepšení životního prostředí v Praze,“ konstatoval primátor.

Podle silničářů a stavitelů radiála pomůže vyloučit tranzitní kamionovou dopravu z přetížené Chlumecké ulice a z hustě obydleného Černého Mostu, Kyjí, sídliště Lehovec a Hloubětína.

Praha potvrzuje snahu přemístit na Vysočanskou radiálu kamiony, které dosud jezdí po Chlumecké, Kolbenově a Průmyslové ulici. Jenže zakazovat vjezd nákladním autům na jiné silnice nechce, řidiči mají výhody zjistit sami. A právě toto Auto*Mat označuje ze nekoncepční přístup. Magistrát naproti tomu vyzdvihuje, že součástí stavby radiály jsou dva takzvané biomosty. Mají umožnit živočichům překonat magistrálu, aniž by zahynuli pod koly aut.

„Přes biomost na druhém kilometru je rovněž vedena cyklostezka, navazující na ulici Za Černým Mostem a při severní straně radiály pokračující k Satalicím,“ vysvětluje tiskový odbor magistrátu. „Tento asi kilometr dlouhý úsek je součástí zamýšlené cyklistické trasy, vedené od stanice metra Rajská zahrada směrem na Vinoř, a výhledově až do oblasti Pojizeří,“ doplnila mluvčí magistrátu Tereza Krásenská.

Zatím jen "padesátkou"

Rychlost na radiále je dočasně snížena na 50 kilometrů v hodině. Až po dokončení ochranného plotu po ní budou moct jezdit řidiči 80 kilometrů za hodinu.

V budoucnu by měl na tento úsek navázat další, který povede od Kbelské ulice směrem do centra. V Libni by se pak měl napojit na plánovanou severovýchodní část vnitřního Městského okruhu.

Hlavní silniční síť v Praze tvoří vnitřní Městský okruh a vnější Pražský okruh, které má propojit sedm radiál.

V provozu je zhruba polovina z celkové délky obou okruhů a všech radiál.

Fakta: Kolik stála nová radiála?

Samotnou výstavbu hradil částkou 2 miliardy korun Státní fond dopravní infrastruktury.
Projektovou a inženýrskou činnost hradil Magistrát hl. m. Prahy částkou 21 milionů korun.
Magistrát hradil i nezbytný výkup pozemků částkou 410 milionů korun. Vysočanská radiála stála celkem dvě a půl miliardy korun.

Autor: Jakub Krupka

30.11.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Forejtův případ je varující zprávou o poměrech na Hradě, píše tisk

Praha - Odchod ředitele protokolu Pražského hradu Jindřicha Forejta, který se v úterý vzdal svého místa, je drsnou a varující zprávou o poměrech na Hradě. V komentáři to dnes píšou Hospodářské noviny. Případu se věnují všechny české deníky. Lidové noviny si v souvislosti s tím všímají bezpečnostních hrozeb, kterých je podle nich Hrad plný. Právo se pozastavuje nad "úpornou snahou dvou pochybných individuí" dostat kompromitující materiál do seriózních médií.

Babiš obhajoval rozpočet, dle něj je podstatné, že deficit klesá

Praha - Vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš (ANO) před jednáním Sněmovny obhajoval navržený deficit státního rozpočtu na příští rok ve výši 60 miliard korun. Podle něj je podstatné, že se od začátku funkčního období vlády daří deficit postupně snižovat, stejně jako státní dluh. Odmítl také výtky opozice, že je v rozpočtu málo investic.

Vysmívaný uklízeč z Rijádu získal po kampani na netu šperky

Rijád - Bangladéšský uklízeč ze saúdskoarabské metropole Rijádu, jemuž se na sociálních sítích vysmívali za to, jak na fotografii zírá do výlohy klenotnictví, po internetové kampani na jeho podporu získal sadu zlatých šperků. Lidé mu také přislíbili tisíce rijálů, informovala televizní stanice CNN.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies