Už více než tři tisíce lidí, včetně známých osobností společenského života se k této myšlence, respektive k petici připojilo. První a stěžejní požadavek těch, kteří zatím podepsali, míří na odpovědné představitele města, tedy na vedení pražského magistrátu. „V co nejkratším možném termínu vypovězte smlouvu se soukromou společností, provozující parkoviště."

To, vedle dalších tisíců lidí, požadují například slavný režisér a výtvarník Jan Švankmajer či světově uznávaný architekt Bořek Šípek. Mluvčí petiční akce Kateřina Jacques ze Sdružení občanů a přátel Malé Strany a Hradčan připomíná, že zůstat by nemělo jen u samotného vypovězení smlouvy.

Občanské hnutí hodlá otevřít širokou debatu s laickou i odbornou veřejností o možnostech lepšího využití této jedinečné plochy. Ideálním řešením by prý bylo místo pro odpočinek, doplněné zelení.

„Je to nekulturní a barbarské. Nechat na Malostranském náměstí parkovat auta je podobné, jako bychom ze starožitné vitríny udělali botník." I pod toto prohlášení se v posledních několika týdnech a měsících podepsaly na tři tisícovky lidí. Petice za zrušení parkoviště v dolní části Malostranského náměstí sklízí úspěch a klepe na dveře šéfů pražského magistrátu. Jak si poradí „s odkladištěm aut, které hyzdí srdce památkové rezervace?"

Je „to" v plánu

Občanské hnutí, ztělesněné peticí podle všeho má šanci uspět a to možná už příští rok. Jednobarevná městská rada TOP 09 totiž už o prázdninách představila soupis několika úprav městského prostranství, které si vyžádají investice v řádu statisíců až milionů korun.

Vedle odstranění zábradlí, oddělujícího tramvajový ostrůvek na zastávce I. P. Pavlova od východu z metra, či rozšíření chodníků v ulici Karoliny Světlé je na jmenovaném seznamu pod heslem „Malostranské náměstí lidem" krok, vedoucí k odstranění zdejšího parkoviště. Auta by měly nahradit lavičky a stromy, pod něž by bylo možné usednout.

„Jsou to drobné projekty za drobné peníze, ale už nikoliv drobně zlepší život Pražanů ve městě," shrnul v létě primátor Hudeček.

Argumenty proti?

O něco skeptičtější je v případě Malostranského náměstí radnice Prahy 1, která ústy své mluvčí Veroniky Blažkové připomněla, že případně zrušená parkovací místa budou chybět. Řešením by podle magistrátu měl být přesun aut do nového podzemního parkoviště, které by mělo v budoucnu vzniknout na území Prahy 1. V první sledu by ale chybějící parkovací místa mohlo nahradit prostranství u náměstí Jana Palacha na druhém břehu Vltavy.

Internetová občanská akce s názvem „TOP 09 neumí řídit Prahu" však k tomuto plánu poznamenala, že případné zrušení parkoviště na Malostranském náměstí, ale například i zmiňované rozšiřování chodníků v ulici Karoliny Světlé jsou kroky, namířené proti Pražanům. „Vládne primátor Hudeček pro turisty, nebo pro občany Prahy," ptají se příznivci internetové akce s dovětkem: „kolik Pražanů chodí ulicí Karoliny Světlé a skrz Malostranské náměstí?"

Podpora je zřejmá

Jenže čísla hovoří jasně. Zatímco akce „TOP 09 neumí řídit Prahu" má na internetu něco kolem 160 příznivců, petici za zrušení parkoviště podporují více než tři tisícovky lidí. A nejznámější sympatizanti a signatáři petice – režisér a výtvarník Jan Švankmajer, architekt Bořek Šípek a předseda spolku výtvarných umělců Mánes Tomáš Novotný se shodují: Malostranské náměstí by si zasloužilo odlišné využití v porovnání s dnešní realitou.

Podporují i další body petice, jejíž spoluautorkou je někdejší poslankyně Kateřina Jacques, nyní ze Sdružení občanů a přátel Malé Strany a Hradčan. Jde o „otevření debaty s odbornou i laickou veřejností o možnostech využití volné plochy náměstí, kde bude prostor pro odpočinek a kde přibude zeleň, která zlepší ovzduší v této části města, či o následné vyhlášení veřejné soutěže k realizaci výsledku veřejné debaty."

K několika „drobným krokům pro zlepšení života v Praze" může vedle již zmiňovaných opatření už v příštím roce patřit také odstranění bariérového zábradlí na Senovážném náměstí a naopak osazení prostoru lavičkami a stromy. Totéž se podle plánů primátora Hudečka může týkat i rušné Hybernské ulice.