VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vzpomínka na povodně: Materiál se dá nahradit, lidský život ne

Praha /ROZHOVOR/ – Lubomír Kotek pracuje u dopravního podniku už čtyřicet let a u trasy B byl téměř od počátku jejího zprovoznění. Má na starosti především plynové uzávěry. V době, kdy pražské metro ohrožovala velká voda, měl společně se svým týmem pohotovost.

23.8.2012
SDÍLEJ:

Lubomír Kotek měl na starosti plynové uzávěry v ohroženém úseku metra BFoto: Deník/Jan Bartoněk

Kolik vás v té době bylo na noční dohled svoláno?

V době pohotovosti tam byla celá parta zámečníků a elektrikářů. V noci konkrétně osm lidí. Na zásah jsme šli druhého dne ve dvou, to už byla situace velmi kritická.

Byl jste celou noc vzhůru, nebo jste se střídali?

Nespal jsem vůbec. Potřebovali jsme jít už domů všichni, protože jsme byli unavení, ale čekalo se, až hladina klesne. Ostatní byli nakonec posláni domů, protože podle krizového štábu to vypadalo, že by všechno mělo být v pořádku a nikdo nečekal, jak se situace rychle zhorší, a jak se hladina prudce zvýší. Proto jsme tam uzavírali všechny ostatní uzávěry už jen my dva s elektrikářem Jardou Špitálským.

Jak jste na jednotlivých stanovištích mezi sebou komunikovali?

Jak se dalo. V tu chvíli byly telefonní linky přetížené, takže jsme si dávali vědět všemi dostupnými způsoby.

Znáte celý podzemní tunel žluté trasy nazpaměť?

Skoro. Co se týče tlakových uzávěr, mám na starosti celé „Béčko", od Rajské Zahrady až po Zličín.

Měl jste v tu chvíli, kdy jste viděl nápor vody strach?

Určitě jsem strach neměl. Měli jsme všichni takové divné pocity, ale strach to nebyl.

Bylo to proto, že jste měli dobrý výcvik pro krizovou situaci?

S uzávěry se manipuluje každého půl roku, čili jsme byli v pohodě, co se týká přípravy a výcviku. Bylo to ale asi proto, že jsme nikdo z nás netušili, v jak pokročilém stavu povodeň je, a jak je voda natlakovaná. Kdybychom věděli, že průchodky vylítnou jedna za druhou, asi bychom utíkali.

Změnila se od roku 2002 nějak vaše příprava nebo plán bezpečnostní akce?

Jsou to pevně dané předpisy. Po povodních se udělal nový protipovodňový plán a podle něj také nové cvičení, na základě kterého se jede. Ale základní opatření jsou stejná a jsou fungující.

Jak uzavírání stanic vypadalo, a odkud kam uzavírka, kterou jste měl na starosti, vedla?

Uzavírali jsme vše postupně; od Florence až po Národní třídu. Dostali jsme za úkol evakuovat všechny čtyři stanice. Z Florence jsme přecházeli povrchem na stanici Náměstí Republiky, a potom už podzemím přes Můstek až ke stanici Národní třída.

Jak metro vypadalo, když jste se do něj poprvé od uzavření vrátili?

Strašně. To bych vám nepřál vidět. Všechno bylo poničené a od bahna.

Uvědomil jste si zpětně, že jste byl v bezprostředním nebezpečí po celou dobu?

To jsme tam nakonec byli všichni. Když jsme potom uzavírali tunelové uzávěry na Smíchovském nádraží, střídalo se tam přibližně třicet lidí. Bylo to nutné, protože situace byla velmi vážná. Všichni se zalarmovali a šlo se tam po tmě pouze s baterkami, protože vše už bylo vypnuté.

Co považujete za největší úspěch záchranných akcí?

Právě to, že se nikdo neutopil a nikomu se nic nestalo. Nikdo nikde nezůstal díky dobré organizaci. Materiály se vždycky dají nahradit, ale život ne.

Autor: Kateřina Chvátalová

23.8.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
8 5

Ukrajina hlásí kybernetický útok, hackeři napadli banky, úřady, firmy i poštu

Jaroslav Dvořák, známý pod přezdívkou Indián (vpravo).
5

Záhadná smrt bezdomovce Indiána: „Viděl jsem, jak ho surově mlátí,“ tvrdí svědek

AUTOMIX.CZ

Teď umřu... Richard Hammond se konečně vyjádřil k nehodě, co přesně se stalo?

Jsou to už více než dva týdny, co moderátor Richard Hammond ošklivě boural ve Švýcarsku s elektromobilem Rimac Concept One. Na konci vrchařské trati vyletěl ze silnice, a urazil 300 metrů dolů z kopce, než se auto zastavilo a shořelo.

Ostatky Horákové jsou 67 let po její popravě stále neznámo kde

Ani 67 let po justiční vraždě právničky Milady Horákové není zřejmé, jak komunistický režim naložil s jejími ostatky.

Brusel udělil Googlu rekordní pokutu, gigant musí zaplatit 63 miliard

Evropská komise potrestala americký internetový gigant za zneužití dominantního postavení na trhu. Google musí zaplatit rekordní pokutu ve výši 2,42 miliardy eur (63,6 miliard korun) za to, že ve svém vyhledávači blokoval produkty konkurečních firem. Jednalo se o služby spojené s porovnáváním obchodních nabídek.  

Konec sporné výstavy? Radnice má „v rukávu" právní posudek

Spor o expozici Body The Exhibition vystavující mrtvá těla spěje k rozuzlení. Vedení Prahy 7 získalo právní analýzu, která by mohla přesvědčit policii o nevhodnosti výstavy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies