VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Život na vozíčku? S osobními asistenty je o trošku veselejší

Praha /ROZHOVOR/ – Původně to měl být rozhovor, který se zaměří pouze na osobní asistenty. Jelikož jsem se ale před více než týdnem brodila za Erikem Čiperou, vedoucím osobní asistence, sněhem na Vyšehrad k sídlu organizace, rozhovor se zákonitě stočil i na problémy odklízení sněhu v hlavním městě.

11.2.2013
SDÍLEJ:

Redaktorka Pražského deníku si vyzkoušela cestu na vozíčkuFoto: Deník/Dimír Šťastný

Před pár dny vydalo vaše sdružení příručku pro osobní asistenty. S jakým záměrem?

Hledali jsme způsob, jak předat novým asistentům základní informace o tom, co dělat, když se poprvé setkají s někým na vozíčku. Chtěli jsme ale také, aby to sloužilo i pro lidi s postižením, kteří si sami hledají asistenty.

Co konkrétního se lidé z vaší brožury dozvědí?

Například jak najet na obrubník, jak se chovat v autobuse a metru, jak dělat přesuny na vozíčku. Jednotlivá témata jsme vytipovali s našimi osobními asistenty, ale také s klienty a se studenty speciální pedagogiky na Univerzitě Karlově. K samotné brožurce jsme pak ještě na našich webových stránkách připravili zácvikové video, ve kterém lidé uvidí ty úkony v praxi.

Erik Čipera, osobní asistentKolik je vůbec v hlavním městě osobních asistentů?

Kolik jich je celkem, to je těžké odhadnout. U nás máme asi sedmdesát asistentů a padesát dobrovolníků. Tipnul bych si ale, že v celé Praze to může být několik tisíc osobních asistentů.

Kdo se může stát osobním asistentem? Rekrutují se tito pomocníci především z řad studentů speciální pedagogiky, nebo tuto práci může dělat každý?

Když chce člověk dělat asistenta někomu, koho zná, nepotřebuje k tomu v podstatě nic. Stačí asistovat a získat dovednosti, které k tomu potřebuje. Pokud ale chce někdo asistovat u akreditované organizace jako je například Asistence o. s., podle zákona o sociálních službách k tomu potřebuje střední vzdělání, čistý trestní rejstřík a lékařské dobrozdání, že může dělat asistenta. Hodně studentů speciální pedagogiky se pak asistenty opravdu stane, stejně tak ale jsou osobními asistenty i lidé, kteří studovali úplně jiný obor.

Mají dnes lidé chuť stát se asistenty?

Asi před pěti lety jsme měli docela problém získat dostatečný počet asistentů, ale v dnešní době je zájem lidí o tuto práci opravdu velký. Když dáme inzerát, ohlásí se nám hodně lidí. Takže už ani inzeráty moc nedáváme.

Pokud by si po přečtení tohoto rozhovoru někdo řekl, že by se chtěl stát osobním asistentem, co pro to má udělat?

Konkrétně u nás s instruktorem osobní asistence Jakubem Neubertem děláme úvodní schůzku, kde zjišťujeme motivaci. Potom následuje čtyřhodinový zácvik s Jakubem, který je na vozíčku. Během té doby třeba zkoumáme, jestli se na tuto práci dotyčný hodí, jestli to zvládá.

A stává se, že to uchazeči nezvládnou?

Ano. Zjistí třeba, že se to pro ně vůbec nehodí, že se neumí naladit na toho člověka na vozíčku. Člověk, který chce tuto práci dělat, to už trošku v sobě musí mít. Aby byl schopen vnímat, co je potřeba udělat, aby nejel podle svého. Protože osobní asistent se musí hlavně přizpůsobovat potřebám klienta, a ne jednat podle toho, co on si myslí, že je nejlepší.

Vzniká mezi asistentem a vozíčkářem navzájem silné pouto?

I to se stává. Často to dopadá tak, že si klient s asistentem tak sedne, že se spolu dále vídají, i když už u nás asistenti nepracují.

Máte i klienty na vozíčku, kteří se svým osobním asistentem bydlí?

Ano, jsou i lidé, kteří si hledají asistované bydlení. Dají si inzerát a za předem domluvených podmínek pak spolu žijí. Asistent tam má obvykle vlastní pokoj. S klientem na vozíčku mají domluvené hodiny, po které je asistent k dispozici. Ráno pomáhá asistent vozíčkáři se vstáváním, večer s uléháním, mytím a podobně.

Už jsme se bavili o tom, kolik je v Praze osobních asistentů. Kolik je ale naopak těch, kteří tuto pomoc potřebují?

Obecně se udává, že lidí s postižením je asi deset procent. Vozíčkářů tak může být několik desítek tisíc. Přesné číslo ale podle mě ani nikdo nemá. Přiznaný průkaz ZTP nebo ZTP/P mají lidé s různým postižením. Nelze z toho tedy vyčíst, jestli je dotyčný na vozíku, nebo má jiné postižení, při kterém normálně chodí, ale potřebuje zase jinou pomoc.

Když jsem za vámi šla, brodila jsem se sněhem. Jak tuto situaci řeší vozíčkáři? Obejdou se vůbec v zimě bez asistentů?

Během minulých dvou týdnů se nám ozvalo šest úplně nových lidí, kteří s námi ještě nespolupracovali. A prosili nás o asistenci, protože se kvůli sněhu nemohli dostat tam, kam potřebovali. Nedostali se na nákup, nemohli si obstarat ani základní věci. Je tedy opravdu potřeba neustále apelovat na město.

Můžete být konkrétnější?

Spousta chodníků se pořádně neuklízí od sněhu. A lidé na vozíčku jsou pak nepoužitelní. Praha se zařídila tak, že na mnoha místech se sníh neuklízí. A když se pak někomu něco stane, tak si může požádat o proplacení pojistky. Ale je potřeba si uvědomit, že lidi na vozíčku jsou někdy v zimě kvůli zavátým chodníkům odříznuti od světa. Město má tedy sloužit, aby šlo použít, a ne aby abych byl až v případě havárie odškodněn.

Nedávno pořádalo vaše sdružení happening, během kterého jste od sněhu odklízeli podolské schody. Mají podobné aktivity odezvu?

Mají. Než jsme poprvé podolské schody uklízeli, lidé tam padali, bylo to nebezpečné místo. Když jsme pak schody uklidili a následně za pár dní znovu napadl sníh, město schody vyčistilo do dvou dnů, což byl pro nás nevídaný čas. To nás hodně potěšilo.

Autor: Veronika Cézová

11.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Kodiaq.
36

Škoda Kodiaq je hit. Na některé verze se čeká půl roku

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Druhá vlna přináší větší nároky na technické zabezpečení

Zatímco v první vlně EET podnikatelům postačil často tablet a vhodný program, nyní by měly firmy vybírat pečlivěji. Je jich totiž mnohem více a s náročnějšími podmínkami podnikání.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies