VYBERTE SI REGION

Změny v pražské MHD budou obrovské. Víme proč

Praha /ROZHOVOR/ – Jak Deník informoval, úsporné opatření v městské hromadné dopravě přináší především rozpaky mezi Pražany i zástupci dotčených městských částí. Mluvčí ROPID Filip Drápal odpověděl na nejčastěji kladené dotazy, související s metropolitní sítí.

30.6.2012 4
SDÍLEJ:

Filip Drápal. Foto: Deník

Společnost ROPID, organizující pražskou hromadnou dopravu, v poslední době obdržela od městských částí i cestujících řadu připomínek a dotazů. Týkají se čerstvě schváleného návrhu nové metropolitní sítě linek MHD. Ta bude spuštěna hned po prázdninách, tedy 1. září.

Proč se mění něco, co spolehlivě fungovalo tolik let?

Stejně jako se mění využití území města, mění se postupem let i cestovní návyky lidí. Na tyto změny je potřeba jednou za čas reagovat. V posledních cca 15 letech docházelo pouze k dílčím úpravám ve vybraných oblastech. Nyní je šance provést komplexnější změnu, která přinese vyšší efektivitu s dlouhodobě udržitelnější možností financování ze strany města, ale i větší přehlednost a použitelnost nejen pro stálé uživatele, ale i pro ty nepravidelné, kterých je čím dál víc.

Ruší se linky, které jsou plně obsazené a využívané. Proč?

Plně obsazený spoj znamená například 60 lidí ve standardním dvanáctimetrovém autobusu, čili sedící ku stojícím v poměru 1:1. Autobus, ve kterém jsou obsazena pouze místa k sezení, není plně obsazený. Takový komfort lze nabízet pouze v dopravě na delší vzdálenosti, nikoli v městské dopravě. S ohledem na svojí kapacitu zejména v centru a současně s ohledem na omezený objem financí. Každá navrhovaná změna byla ověřena výsledky přepravních průzkumů, takže nikde by od září 2012 nemělo k pravidelným kapacitním problémům docházet.

Budeme muset od září více přestupovat?

Princip městské integrované dopravy je založen na kombinaci různých druhů dopravy a tomu je přizpůsoben také plně přestupní tarif. Méně linek sice znamená více přestupů, na druhou stranu dokážeme díky úsporám na soubězích (metro na stejné trase s autobusem či tramvají pozn. red.) posílit jiné kapacitně nedostačující spoje. Navrhovaná změna bude pro někoho znamenat o jeden přestup navíc, pro jiné díky nabídce nových přímých spojení naopak přestup odpadne.

Někteří cestující se ale zrušením souběhu autobusu s tramvají nedostanou přímo na metro.

Mezi kapacitní kolejovou dopravu patří kromě metra také vlak nebo tramvaj. Oba tyto dopravní prostředky ve většině případů míří do centra Prahy, takže někde lze místo dalšího přestupu na metro s výhodou použít rovnou vlaku nebo tramvaje. Navíc tramvajové i železniční tratě postupně procházejí modernizacemi a nabízejí daleko rychlejší a pohodlnější přepravu bez rizika uvíznutí v kolonách.

Proč se neomezují koncové úseky linek, kde vozíte tak říkajíc „vzduch"?

Zjednodušeně řečeno každá linka je ve svém koncovém úseku málo obsazená a je to logické, neboť cestující postupně na trase přistupují a kdyby byly všechny linky vytížené již ve svých koncových úsecích, nemohly by pobrat další cestující v širším centru. Omezení koncových úseků je realizováno jen tam, kde je významný pokles poptávky nebo kde to nezpůsobí významně nerovnoměrné vytížení linek v centrálních úsecích.

Proč zavádíte na některých linkách více konečných? Pro lidi je to matoucí.

Tramvajové a většina autobusových linek má v každém směru maximálně dvě konečné, někdy je pásmový provoz pouze na jednom konci trasy. Rozdělit takovou linku na dvě by znamenalo pro opačný směr zcela zbytečné matení cestujících a nutnost sledování více jízdních řádů. Navíc naprostá většina vozidel je vybavena digitálními ukazateli čísla linky a konečné zastávky, kde název konečné je často daleko výraznější než samotné číslo linky.

Proč od září posilujete úseky, kde to není potřeba?

Je pravda, že návrh počítá s určitým posílením některých tras, které dnes nevykazují kapacitní problémy. Vždy se ale jedná buď o nabídku rychlého alternativního spojení mezi okrajovými částmi města bez nutnosti přetěžování jeho centra a nebo nové atraktivní směry s potenciálem růstu počtu cestujících. Právě taková spojení totiž dokážou nabídnout alternativu k automobilové dopravě.

Proč víc neomezíte také souběhy tramvají s metrem v centru?

Ač se to nezdá, některé tramvajové trati vedoucí nad trasami metra mají mezilehlé zastávky a plní lokální obsluhu některých pražských čtvrtí (např. Karlín, Vinohrady nebo Staré Město) a hluboko usazené metro je pro kratší cesty v některých lokalitách a pro hůře pohyblivé cestující těžko dostupné.

Může se stát, že kvůli změnám, které vstoupí 1. září v platnost přesednou lidé do aut?

Jedním z hlavních cílů navrhovaných úprav je vytvořit alternativu k automobilové dopravě zejména tam, kde dnes veřejná doprava prohrává (okrajové části města a širší centrum). Právě nabídka nových rychlých spojení bez nutnosti zdlouhavého cestování přes centrum a jednodušší síť linek použitelná i pro nepravidelné cestující dokáže ze zahraničních zkušeností přilákat nové cestující.

Co říkáte námitce, že tak zvané páteřní linky ani metrobusy se do Prahy nehodí?

Zjednodušování systémů městské, zejména autobusové dopravy je obecným trendem v mnoha dopravně vyspělých evropských metropolích. Zažívají-li tyto přínosy mnohá evropská města, mnohdy geograficky a sociologicky velmi různorodá, není důvod myslet si, že Praha by v tomto měla být diametrálně odlišná a výjimečná.

Rušení či omezování některých spojů:

Od 1. září nevyjedou některé tramvajové spoje, autobusy, souběžné s metrem budou omezeny. To kritizují dotčené městské části i cestující.

- Zrušeny budou tramvaje číslo 15, 19 a 21. Omezeny budou spoje v severovýchodní části města, především na tratích do Ďáblic, ke kobyliské vozovně, dále v Zenklově a Trojské ulici. Méně spojů bude jezdit také kolem tržnice v Holešovicích a po Libeňském mostě.

- Některé autobusové linky budou omezeny, a to například tam, kde zároveň jezdí tramvaje nebo metro. To se dotkne například autobusu 102 v úseku Kobylisy Nádraží Holešovice, autobusu 154 ve Švehlově ulici či linky 218 na Evropské třídě. Méně autobusů bude jezdit rovněž po Plzeňské ulici či v Uhříněvsi.

Metropolitní síť hromadné dopravy:

- Páteřní tramvajové spoje, mezi které budou patřit linky 3, 9, 11, 17 a 22, budou mít ve špičce intervaly čtyři minuty. Mimo špičku budou jezdit po pěti minutách, o víkendu každých 7,5 až deset minut. Zavedeno bude nové přímé spojení z Letné přes Malou Stranu na Smíchov a posíleny budou spoje v Nuslích a na Albertově. Nové spojení Spořilova s Národní třídou má umožnit alternativu k metru C.

- Celkem 38 autobusových linek bude nově zařazeno mezi takzvané metrobusy, které budou mít ve špičce interval šest až osm minut. Mimo špičku budou jezdit každých 15 až 20 minut. Na tyto linky budou nasazeny především kloubové vozy. Mezi metrobusy budou patřit mimo jiné spoje číslo 119, 125, 136, 140, 167, 170, 177, 180 či 197.

Autor: Jakub Krupka

30.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

ČSSD chce zvýhodnit pracující, navrhne vyšší přídavky na děti

Praha - Sociální demokraté budou usilovat o zvýšení přídavků na děti. Cílem je zvýšit příjem pracujících s dětmi tak, aby čistý příjem těchto rodin byl vyšší, než kdyby pobíraly sociální dávky. V dnešním pořadu České televize Otázky Václava Moravce to uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podrobněji chce návrh představit s ministryní práce a sociálních věcí Michaelou Marksovou (ČSSD) příští týden po jejich bilanční schůzce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies