VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lidé se bojí zlých reformních časů, a tak nakupují

ČR - Stále víc Čechů se bojí, že v příštím roce budou mít ekonomické potíže. Zároveň s tím roste nákupní horečka.

31.7.2007
SDÍLEJ:

Platební kartyFoto: Ludvík Hradilek, Aktuálně.cz

Ukazuje to výzkum spotřebitelské důvěry, který pro Český statistický úřad každý měsíc provádí agentura GfK. "Tak vysoký zájem nakupovat nebyl skoro nikdy," říká Marie Hörmannová z ČSÚ.

Lidé chtějí v nejbližším roce stále víc investovat do nových bytů, zároveň nakupují domácí spotřebiče a oblečení. "Velké nákupy chystají dvě třetiny lidí," potvrzuje Michal Straka z GfK.

Také Michal Straka tvrdí, že pokles optimismu zatím není dramatický. Index spotřebitelské důvěry je stále ještě o hodně vyšší, než na přelomu let 2003/2004, kdy prováděla Špidlova vláda úspornou rozpočtovou reformu a kdy mělo Česko před vstupem do Evropské unie. Index důvěry tehdy klesl hluboko pod průměr, až pod osmdesát bodů.

Také dnes se podle expertů lidé obávají důsledků rozpočtových reforem. Očividně dobrá ekonomická situace však obavy oslabuje. "Do horší nálady se určitě promítlo dlouhé sestavování vlády, dnes podobně působí poplašné zprávy, že nebude na důchody, zdraží se plyn a zruší stravenky," vysvětluje Straka.

Náladu ještě může zhoršit rychlejší inflace. ČNB očekává, že koncem roku překročí tři procenta, a to může zchladit i zájem o nákupy.

Špidlův scénář

Politici od roku 2004 šetření o důvěře spotřebitelů nepodceňují. Její pád tehdy znervóznil vládnoucí sociální demokraty natolik, že se zbavili premiéra Vladimíra Špidly.

Pokud se důvěra hlouběji propadne i při současných reformách, bude čelit obdobnému riziku Mirek Topolánek. Oproti zákazníkům mají stále lepší náladu podnikatelé, především průmyslníci a obchodníci.

Zatímco důvěra spotřebitelů se po vrcholu v loňském roce vrací na úroveň roku 2005, důvěra manažerů v průmyslu a obchodu dosahuje nejvyšších hodnot od počátku jejího měření před jedenácti lety. Předchozí optimistické období měli podnikatelé v roce 2004, to však tehdejší vládu nezachránilo.

31.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dálnice D8, ministr dopravy Ťok, premiér Sobotka
3 20

Buďte trpěliví, prosí řidiče Ťok

Petici, kterou sepsal  před dvěma týdny  Jiří Míka z Berouna,  už podepsaly tisíce lidí.
20

Počet odpůrců protikuřáckého zákona roste

Římu došla trpělivost, za koupání ve fontáně pokuta až 12 tisíc. A v Česku?

/VIDEO/ Léto je v plném proudu. Lidé se chystají na dovolené a i počasí napříč Evropou výletníkům přeje. V Paříži dokonce kvůli tropickým teplotám vyhlásili nouzový stav. Turisté tak při vysokých teplotách hledají útočiště především v útrobách památek či u fontán. Jenže takové osvěžení může nakonec přijít pěkně draho.

Aktivista Franc: Bez tlaku občanské společnosti by protikorupční zákony nebyly

/ROZHOVOR/ Iniciativa Rekonstrukce státu bude už brzy bilancovat své více než čtyřleté snažení. Jejím cílem bylo lobbovat za zákony, které mají největší protikorupční potenciál. Deník o nich hovořil s jednou z nejvýraznějších tváří iniciativy Pavlem Francem.

KLDR nařídila popravit někdejší jihokorejskou prezidentku

Zosnovali spiknutí s cílem zabít severokorejského vůdce Kim Čong-una. Takový důvod uvedla Severní Korea k vydání příkazu „popravy" bývalé jihokorejské prezidentky Pak Kun-hje a šéfa špionů Jižní Koreje I Pjong-hoa. Pchjongjang proto žádá Soul, aby mu oba obviněné vydal.

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Jsme zahlceni stížnostmi od pacientů, hlásí Česká stomatologická komora. Každý měsíc jich prý dostanou několik. Stížnosti směřují hlavně na kolegy z cizích zemí. Důvody: zubaři nerozumí dobře česky, další lidem nutí příliš drahé výkony. U některých lékařů se navíc provalilo, že nemají specializaci, kterou uvádějí na vizitce. To by mělo skončit, slibují stomatologové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies