VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Atomový vlak projel východními Čechami

Chrudim /VIDEO, FOTO/ - Východními Čechami v pondělí projel další utajený transport s nákladem jaderného paliva pro atomovou elektrárnu v Temelíně.

30.3.2010 1
SDÍLEJ:
Fotogalerie
5 fotografií

Atomový vlak při průjezdu Chrudimí.Foto: Karel Dvořák

V Chrudimi na jeho bezpečný průjezd dohlíželo několik policistů, ve výšce vlak doprovázel vrtulník a souprava tudy projela zhruba třicetikilometrovou rychlostí.

Souprava se skládala ze dvou lokomotiv – jedna vpředu, druhá na konci, aby nebylo nutné přepřahat na neelektrifikovaných tratích. Na deset vagonových plošin s jadernými články přikrytými šedými a modrými plachtami bylo ještě z obou stran připojeno několik osobních vagonů s ochrankou. Jaderné transporty křižují region zhruba dvakrát do roka. Jejich obvyklá trasa vede z Polska přes Moravany na Havlíčkův Brod a Jihlavu.

Přísnější bezpečnostní opatření si ani nešlo představit: o celé akci nevěděl nikdo nezainteresovaný a otázky novinářů se setkávaly s přísným mlčením.

Deníku se podařilo zmapovat druhou část trasy. Od Moravan stály pomalu na každé druhé stanici na polozapomenuté a pomalé lokálce do Chrudimi policejní hlídky, nad dlouhou soupravou kroužil vrtulník. Vlak, co nikde nestaví, stavět nesmí a má absolutní přednost, pokračoval na Havlíčkův Brod.

Podle počtu přepravních kontejnerů a dřívějších transportů Deník odhadl množství převáženého uranu na 25 tun.

„Nic o tom nevím. My jsme žádná opatření kvůli osobní dopravě zavádět nemuseli,“ uvedl krajský manažer Českých drah Michal Štěpán.

Skoupá na slovo byla i mluvčí ČEZ Eva Nováková. „Přeprava palivových souborů podléhá utajení. Nemám žádné informace a nemohu to ani komentovat,“ řekla.

Transporty s jaderným nákladem jezdí do Temelína zhruba dvakrát za rok. Největší česká elektrárna potřebuje ke svému provozu jednou ročně nahradit zhruba čtvrtinu palivových souborů v obou blocích. V reaktoru je celkem 92 tun uranu ve 163 souborech.

Podle Zdeňka Větrovce, mluvčího společnosti ČD Cargo, zajišťující nákladní dopravu na železnici, jsou nepodložené spekulace o údajně uvažovaném přesunu transportů jaderného paliva na silnice: „O tom pochybuji, železnice představuje nejbezpečnější způsob přepravy.“

Autor: Kamil Dubský

30.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Kodiaq.
36

Škoda Kodiaq je hit. Na některé verze se čeká půl roku

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Druhá vlna přináší větší nároky na technické zabezpečení

Zatímco v první vlně EET podnikatelům postačil často tablet a vhodný program, nyní by měly firmy vybírat pečlivěji. Je jich totiž mnohem více a s náročnějšími podmínkami podnikání.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies