VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bagry se do Vltavy stále ještě vrátit nemohou

Český Krumlov - Vltava v centru Českého Krumlova pustí na svoji hladinu vodáky, ale ne techniku.

15.7.2009
SDÍLEJ:

Prohrábka českokrumlovského koryta řeky Vltavy v rámci protipovodňových opatření.Foto: DENÍK/ Zdeněk Zajíček

Práce na prohrábce Vltavy a zpevnění břehů v centru Českého Krumlova začnou znovu nejdříve prvního srpna. Tak zní závěr kontrolního dne stavby, který se konal včera. Momentální množství vody v řece pokračování protipovodňových opatření neumožňuje.

„V tuto chvíli je z Lipna upouštěno ještě šedesát kubíků za vteřinu, ve středu by se měl odtok snížit na čtyřicet,“ upřesnila mluvčí radnice Jitka Augustinová.

Žádná těžší technika nemůže do vody vjet dříve, než průtok klesne alespoň na 15 kubíků, ideální by bylo rozpětí mezi šesti až dvanácti. To je ovšem po medardovských deštích hudba takřka daleké budoucnosti.

Dobrá zpráva pro vodáky

Pokud běh věcí nezmění případné nové deště, přichází tak ale dobrá zpráva pro vodáky. Snížením průtoku Vltavy se v nadcházejících dnech stane řeka pro sjezd přece jen o něco bezpečnější, než byla. Vydatný průtok vody mohl během předchozích čtyř týdnů zčásti i zanést dosud vybagrovaná místa. Jak to bude s korytem Vltavy dál, to se ukáže až když klesne hladina.

„Možnost nového bagrování už vybagrovaného tady je, ale nedokážeme v tuto chvíli říci nic konkrétnějšího,“ dodal Jaroslav Bučil z firmy Zvánovec, která má zhotovení protipovodňových opatření na starosti.

Jeho kolega z téže firmy, Miloslav Šafář, má podobný názor: „Zatím jsou takové úvahy spíše spekulací. Hůře jsou na tom už rozestavěné věci, jako staveništní komunikace.“

Na mysli měl hlavně trasu, která vznikla z bývalého ostrova za Lazebnickým mostem a navezený koridor k lávce pod Plášťovým mostem. Tudy projížděly těžké nákladní automobily a odvážely vybagrovaný materiál.

Dokud se podklad nepřekontroluje a případně znovu nezpevní, nebude nic takového v dohledné době možné.

Sedmitýdenní zpoždění

Celkově se práce na Vltavě zdrží nejméně o sedm týdnů. Možná i více, protože záleží na tom, jak rychle odteče voda ze Šumavy do Lipna a odtud Vltavou dál.

Nakolik zdržení ovlivní další práce, jaký bude nový harmonogram prací a jak se situace promítne či nepromítne do čerpání dotace na protipovodňová opatření? Na tyto otázky zatím není možné odpovědět. Leda až poté, co Vltava sama dovolí bagrům jejich návrat.

„Zatím pracujeme na jiných zakázkách a prakticky veškerou techniku jsme převezli jinam,“ dodal Miloslav Šafář. V letošním roce se původně plánovala prohrábka koryta Vltavy a zpevnění svahů, rozšíření koryta, odtěžení násypů a náplavů. Práce měly trvat 10 měsíců. Náklady dosahují zhruba 86 milionů korun. Po jejich dokončení by měla přijít na řadu přestavba pevného jezu u Jelení lávky na jez pohyblivý.

Poslední dvě etapy prací pak zahrnují mobilní hrazení, místní úpravy a zvýšení nábřežních zdí a úpravy inženýrských sítí. Ty přijdou na řadu až v příštím roce. Podle Povodí Vltavy jde o kompletní ochranu města proti stoleté vodě.

Autor: Zdeněk Zajíček

15.7.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

EET ilustrační foto

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Ilustrační foto.

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Pohledem Realistů: Naše ambice jsou realistické

V minulých dnech jsme začali s představováním naší strany. Máme za sebou Prahu, Ostravu a Brno, další místa nás čekají. Svým příznivcům i široké veřejnosti podrobně vysvětlujeme svá východiska, plány i cíle. I naše ambice. 

DOTYK.CZ

Evropa, daňový ráj to na pohled

Španělsko a další země EU by podle MMF hospodařily s přebytkem. Kdyby část jejich daní nemizela za hranicemi.

Deště a tající sníh zvedají na desítce mít v Česku hladiny toků

Povodňový stupeň pohotovosti dnes brzo ráno hlásily tři měřicí stanice, Dalečín a Veverská Bítýška na Svratce a Pertoltice na Liberecku na Panenském potoce. V některých případech za to může nahromaděný led. Vyplývá to z informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Zákaz vjezdu starým autům. Brno zvažuje nízkoemisní zónu uvnitř velkého okruhu

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ – Změnit trasu při cestování po Brně budou muset řidiči starých automobilů pokud magistrát zavede nízkoemisní zóny. Jejich studii v úterý brněnští radní schválili. Auta s vysokým množstvím škodlivin ve výfukových plynech podle plánu čeká zákaz vjezdu do významné části města.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies