VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Baťův výtah ve Zlíně: Legenda a skutečnost

Zlín /FOTOGALERIE/ - Legenda praví, že slavný výtah zlínského mrakodrapu sloužil Janu Antonínu Baťovi k rychlé a účinné kontrole zaměstnanců. Není to pravda. Ve skutečnosti v něm Baťa nikdy nejel, natožpak aby z něj někoho kontroloval.

25.4.2011 1
SDÍLEJ:

Baťův výtahFoto: DENÍK/Matej Slávik

„Pravda je taková, že výtah byl zprovozněn na podzim roku 1939, ale v té době byl pan Baťa již v zahraničí a poté již nikdy výtah nepoužil,“ vysvětlila Miroslava Štýbrová, která pracuje v Muzeu jihovýchodní Moravy a zároveň je průvodkyní ve výtahu.

Po stisknutí černého tlačítka s číslem nejvyššího patra začíná výtah stoupat vzhůru, za okny se zjevuje stále širší pohled na Zlín. „Traduje se také velmi oblíbený mýtus, že výtah byl využíván k přesouvání mezi patry a kontrolování všech zaměstnanců. Není to pravda a smysl celého projektu pojízdné kanceláře byl úplně jiný,“ vysvětlila Štýbrová.

Výtah měl sloužit zejména pro porady s vedoucími na různých patrech. „Pan Baťa ve své knize Těžké časy doslova napsal, že se jim nechtělo do toho obrovského paláce, a tak dal na radu Vladimíra Karfíka a Antonína Raymonda a nechal vybudovat pojízdnou kancelář, čímž zrychlí komunikaci s pracovníky v celé budově,“ doplnila Štýbrová.

Pro vzácné návštěvy

Dalším využitím výtahu podle ní bylo, že sloužil jako místo pro zvaní vzácných návštěv firmy Baťa. „To vlastně platí dosud. Výtah, který navrhl Vladimír Karfík, je opravdovým klenotem budovy a jsou sem zváni všichni významní hosté, kteří do Zlínského kraje zavítají. Já sama jsem jich tudy prováděla několik,“ podotkla Štýbrová.

Další zajímavostí je jistě také obsah původního Karfíkova projektu, ve kterém je rozpracován návrh na totožný výtah stejné konstrukce ihned vedle pojízdné kanceláře na druhém boku budovy. Dnes se na tomto místě nachází výtah nákladní.

Ladný a příjemný pohyb kanceláře bez trhání a poskakování je další z mnoha známek luxusu tohoto nápadu, který by mohl závidět nejeden podnikatel nebo majitel mrakodrapu po celém světě.

Paní Štýbrová také prozradila zábavnou historku o skupině německých turistů, kterým se kvůli jejich počtu a váze podařilo ve výtahu při exkurzi zaseknout. „Přijel autobus Němců, všichni se nacpali do výtahu a zasekli se. Nějakou dobu trvalo, než je dostali ven,“ vzpomíná s úsměvem Štýbrová.

Výtah má i zatemnění

Kancelář projektoval Vladimír Karfík. Na konci srpna 1939 píše Jan Antonín Baťa z New Yorku a doporučuje zakoupit k pojízdné kanceláři strojovnu od firmy Otis, což se také stalo. V budově jsou umístěny dvě strojovny od této firmy, jedna u rychlovýtahu ve vstupu do budovy a druhá k pojízdné kanceláři. Při rekonstrukci objektu v roce 2003 byla původní strojovna odstavena a nahrazena moderním zařízením.

Kancelář byla vybavena umývadlem s teplou a studenou vodou, napájeným z rezervoárů na střeše kabiny. Jeden rezervoár byl umístěn pod podlahou na odpadní vodu. Pravděpodobně v 60. letech minulého století byl přívod vody veden přes hadice. Telefonní aparáty značky Siemens byly napojeny na malý rozváděč slaboproudého rozvodu (65 V), umístěný uprostřed objektu, v 8. etáži. Kabely připojení si kabina „vozila“ s sebou. V kabině se nachází rovněž amplion závodního rozhlasu. Na podlaze se dochovala původní podlahovina zvaná Zlinolit, kterou vyráběla rovněž firma Baťa.

Po levé straně psacího stolu je umístěn panel s ovládacími tlačítky k výtahu a na desce stolu jsou dvě ovládací tlačítka s nápisem Zatemnění, kterými se v době války ovládaly tmavě zelené rolety v obou oknech. V době války musela být okna pravidelně zatemňována ve všech objektech jako prevence proti leteckým náletům.

Autor: Marek Houser

25.4.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka během rozhovoru Deníku.
26 10

Vláda projedná sloučení tarifů, někteří lidé by se dočkali zvýšení platu

Výbuch v petrohradském metru
2 27

Za útokem na petrohradské metro stojí džihádisté. Plnili příkaz Al-Káidy

Chtěl být prezidentem, teď má na krku mezinárodní zatykač

Co je moc, to je moc. Krajskému soudu v Ostravě došla trpělivost s někdejším kandidátem na prezidenta republiky a kanadským podnikatelem českého původu Jiřím Včelařem Kotasem (64 let). Ten jako obžalovaný figuruje v kauze padělaných obrazů světoznámých malířů.

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Kejval podepsal přihlášku na OH do Pchjongčchangu. Úspěch popřál i Zeman

Povinná formalita je splněna. Přesně 289 dnů před zahájením zimních olympijských her v Pchjongčchangu podepsali prezident Miloš Zeman a předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval oficiální přihlášku českého týmu. Ta i podpis k průvodnímu dopisu, který obdrží šéf Mezinárodního olympijského výboru Thomas Bach, jsou podmínkou k účasti sportovců v Jižní Koreji.

Seznam významných dnů se zřejmě rozšíří. O dva týkající se světové války

Nově by měl být 18. červen Dnem hrdinů druhého odboje, kteří se postavili nacismu. Druhý má připomenout vyhlazení takzvaného terezínského rodinného tábora v Osvětimi-Březince v noci na 9. března 1944. Doplnění zákona o státních svátcích dnes schválila Sněmovna už v prvním kole projednávání.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies