VYBERTE SI REGION

Bezpečněji se v Praze jen jezdí. Ale nechodí

Praha - 18 tisíc dopravních nehod, 29 mrtvých, 279 těžce zraněných. I to je statistika nehodovosti v hlavním městě za rok 2010.

27.1.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lukáš Trejbal

Bouraček, které loni v hlavním městě vyšetřovala nehodovka pražské dopravky, sice proti předchozímu roku přibylo – 18tisíc havárií představuje meziroční nárůst o 18 procent – podle policie je však přesto na silnicích v metropoli bezpečněji. Jasně to podle ředitele pražské policie Martina Červíčka ukazují statistické údaje: ty nejvážnější následky nehod se zmírnily. „Usmrcených osob na pražských silnicích evidujeme 29, což je nejméně za celou historii sledování údajů; proti roku 2009 jde o pokles o 11. Dvaceti­procentní pokles, tedy o 68 případů, máme také u těžce zraněných, jichž v roce 2010 bylo 279,“ uvedl plk. Červíček. Ubylo i lehce zraněných, jich statistiky evidují 1893. To je méně o 9 procent, konkrétně o 189 osob.

Pět mrtvých chodců

Ředitel však připustil, že ne všechna čísla jsou právě optimistická – a týká se to i zemřelých. Mezi těmi bylo loni vedle 24 řidičů také pět chodců, což je stejný údaj jako v roce 2009. Navzdory tomu, že pro rok 2010 si pražská policie vytkla jako jeden z hlavních cílů právě zvýšení bezpečnosti pěších účastníků silničního provozu. A v tomto směru podnikla nejen řadu dopravně bezpečnostních akcí s represemi, ale organizovala i aktivity preventivního charakteru, ať už ve spolupráci s dopravním podnikem, nebo akce zaměřené na mládež. Je tudíž zřejmé, že na chodce, představující rizikovou skupinu v pražském provozu, se policisté v metropoli budou intenzivně zaměšovat i v letošním roce.

Podle vedení pražského odboru dopravní policie to ale neznamená, že by jeho lidé měli chodce umravňovat častějším udělováním pokut. Vychovávat ke správným návykům lze prý i pomocí domluv a vysvětlování. A bude to potřeba. Jen kousek od budovy pražského policejního ředitelství se Deník stal svědkem situace, kdy maminka sice svou dcerku předškolního věku správně převáděla po přechodu – vzpouzející se holčičku ale táhla na zebru ve chvíli, kdy dívenka marně ukazovala na červeného panáčka na semaforu… Ostatně – jen dopravní policisté s bílými čepicemi (tedy nikoli modré uniformy či městští strážníci) loni v Praze zaznamenali tisícovku přestupků chodců. V 972 případech vyřídili záležitost na místě (celková výše vybraných pokut dosahuje 390 tisíc korun), 20 dalších postoupili úředníkům magistrátu do správního řízení.

Drobné havárie

Z nárůstu počtu havárií, které museli přijet řešit dopraváci, si policisté naopak těžkou hlavu nedělají. Z jejich pohledu nejde o údaj, který by vypovídal o zhoršení poměrů na pražských silnicích. Je prý spíš dokladem servisu poskytovaného občanům. Podle zkušenosti vyšetřovatelů havárií se totiž množí případy, kdy se účastníci drobnějších kolizí při sepisování záznamu o nehodě pro pojišťovny nedohodli na viníkovi – a proto se obracejí na policii.

Podle souhrnného vyhodnocení dopravních nehod je Praha regionem, kde se následky dopravních nehod snížily nejvýrazněji z celé republiky. A to navzdory tomu, že se zátěž silničním provozem výrazně zvyšuje. Vedle nárůstu počtu aut, která do metropole pravidelně přijíždějí, je zřetelný nárůst motorizace i přímo v hlavním městě. Je zde evidován téměř milion vozidel – aktuálně zde připadá jedno vozidlo na 1,4 obyvatele. Evropský průměr představuje jeden automobil na dva lidi.

Testy na drogy jsou moc drahé

Za loňský rok eviduje pražská policie 510 dopravních nehod způsobených pod vlivem alkoholu. Zemřeli při nich dva lidé – což je ve srovnání s rokem 2009 méně o 67 nehod a pět usmrcených osob.

„Nejvíce nehod pod vlivem alkoholu zavinili řidiči motorových vozidel (450, tedy 88,2 % z celkového počtu havárií pod vlivem alkoholu). Ve 45 případech byl pod vlivem alkoholu chodec (8,8 %). Třináct nehod eviduje policie u řidičů nemotorového vozidla (2,5 %), jednu nehodu pod vlivem alkoholu zavinil jiný účastník silničního provozu,“ konstatoval za analyticko-právní oddělení pražského policejního ředitelství kpt. Jan Straka.

Podle zkušeností policistů jsou však ještě horší než opilci za volantem řidiči pod vlivem drog. Mimo jiné i proto, že zatímco u pijáků jsou reakce nejvíce ovlivněny krátce po napití, u konzumentů narkotik se podobné stavy mohou dostavovat se zpožděním – namnoze až při odeznívání účinků drogy. Vliv nealkoholových návykových látek policisté loni zjistili u 22 účastníků dopravních nehod. Sami ale připouštějí, že drogové testy provádějí pouze v případech, kdy mají vážné podezřené na zneužití návykových látek – na rozdíl od dechové zkoušky jsou totiž orientační drogové testy podstatně nákladnější. Jedna zkouška (jejímž výsledkem je navíc pouze neprůkazné podezření, které teprve musí prověřit následný rozbor krve nebo moči), totiž vyjde bezmála na 600 Kč. Právě tolik stojí jednorázový test, které policie nakoupila ve spolupráci s magistrátem.
NEJNEBEZPEČNĚJŠÍM dnem na pražských silnicích je podle statistik pátek, kdy obyvatelé metropole odjíždějí na víkend, naopak nejméně nehod se stalo v neděli. Alespoň z pohledu absolutního počtu nehod. „I přes největší nárůst nehod ale v pátek zaznamenáváme meziročně největší pokles počtu usmrcených osob (o 66,7 %); stejný pokles byl i ve středu. Naopak nárůst počtu usmrcených osob byl v sobotu (o 40 %) a ve čtvrtek (o 16,7 %),“ připomněl vedoucí odboru služby dopravní policie Pavel Švrčula. Ze statistických průměrů vyplývá, že loni policisté v Praze šetřili nehodu každých 28,9 minuty, každých 4,6 hodiny byl při nehodě lehce zraněn člověk a každých 31,3 hodiny byl zraněn těžce. V průměru každých 13 dní (přesně 12,59) účastník nehody zemřel.

Autor: Milan Holakovský

27.1.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Povstalci v Halabu řekli Američanům, že město neopustí

Damašek - Povstalci v syrském Halabu oznámili Spojeným státům, že obléhanou východní část města neopustí. Reagovali tak na výzvu Moskvy, která je prý připravena jednat s Washingtonem o stažení všech rebelů. Informovala o tom agentura Reuters. Podle syrského vojenského zdroje má Damašek v plánu získat plnou kontrolu nad Halabem během několika týdnů.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies