VYBERTE SI REGION

Boj o titul Evropské hlavní město kultury vrcholí

Plzeň - Plzeň nebo Ostrava? Obě města se ve finiši předhánějí v pořádání akcí.

2.9.2010 2
SDÍLEJ:

Dan Bárta.Foto: DENÍK/David Taneček

Boj o titul Evropské hlavní město kultury 2015 vrcholí. Rozhodne se 8. září. Mezi trumfy západočeské metropole patří Indonéský večer, Cesta kolem světa za osm hodin či Světovaření, severomoravský konkurent se zase prezentuje křtem knihy o městě či štafetou kolem památek.

Nejbližším plzeňským příspěvkem ke kandidatuře bude vystoupení indonéské taneční skupiny Jawa Barat. Koná se ve čtvrtek od 19.30 v amfiteátru za Plazou.

V pátek pozná vítěze soutěž Zastávka Plzeň 2015. Umělci měli k dispozici sedm zastávek v Plzni, které byly označeny jako nebezpečné pro ptactvo. Posílali návrhy na jejich výzdobu. Vítěz získá Cenu duhová vážka z rukou zpěváka Dana Bárty. Plzeň podporují i další osobnosti. Mezi ně patří třeba Tereza Brodská, Jiří Suchý, Martin Straka nebo Dagmar Damková. Městu se dokonce podařilo získat požehnání od papeže.

Další akce na podporu kandidatury se koná v neděli. Lidé mohou za Plazou poznat národní sporty Mongolska nebo Vietnamu či zjistit, jak se správně hraje pétanque. „Připraveno bude deset stanovišť, která představí sporty různých zemí. Mělo by to podnítit zájem o informace o cizincích, kteří v Plzni žijí,“ vysvětluje Alena Hynková z Odboru sociálních služeb plzeňského magistrátu.

Plzeň pořádala na podporu kandidatury řadu akcí. Mezi ty nejvýraznější patřil například happening na Americké třídě, pravidelná kulturní vystoupení u Zvonu a u Mrakodrapu nebo třeba projekt Plzeňské ikony.

Lidé věří v úspěch ostravské kultury

Že má ostravská kultura zbytku republiky, potažmo Evropě, co říct, ukázal nejnovější průzkum agentur Datamar, Mr. Think, Ipsos Tambor a Temper Communication. Ty oslovily celkem 2262 lidí v celé republice. V boji u kulturní titul je pro většinu z nich moravskoslezská metropole jasným favoritem.

„Ostrava byla pozitivně hodnocena z hlediska rozvoje kultury. V současné době se 42 procent obyvatel domnívá, že je zdejší kulturní sféra rozvinutější než ta plzeňská. O opaku bylo přesvědčeno 27 procent dotázaných,“ přiblížil jeden z výsledků průzkumu Michal Bayer z tiskového oddělení ostravského magistrátu.

Předností Ostravy je podle dotázaných také to, že se do ní za kulturou sjíždějí lidé i z okolních měst a zemí. Do Plzně se naopak přespolní vydávají „jen“ kvůli pivu. Mnohem více lidí také znalo nějakého ostravského umělce.

„Nejčastěji oslovení zmiňovali Jarka Nohavicu, Marii Rottrovou nebo Věru Špinarovou. Nějaké zdejší umělce znalo bezmála 55 procent dotázaných. U umělců z Plzně lidé více tápali, na nějakého si vzpomnělo 17 procent lidí. Nejvíce jich jmenovalo divadelního režiséra Antonína Procházku,“ uvedl dále Bayer.

Více čtěte ZDE

LADISLAV VAINDL A MARTIN PLEVA

2.9.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

AKTUALIZOVÁNO

ČSSD chce zásadní reformu daní směrem k progresi, řekl Sobotka

Praha - Aktuální nastavení českého daňového systému vyhovuje velkým a bohatým, cílem ČSSD nejsou kosmetické úpravy daní, ale zásadní reforma směrem k progresi. Novinářům to po dnešním jednání širšího vedení sociální demokracie řekl předseda ČSSD a premiér Bohuslav Sobotka. Konkrétní parametry reformy chce sociální demokracie představit na jaře příštího roku.

Jídlo zdražuje. Kvůli EET to není, tvrdí Babiš

Praha – Doby, kdy se ceny skoro nehýbaly a inflace byla téměř na nule, minuly. Drahota roste a nová data Českého statistického úřadu to potvrzují. V listopadu byla inflace meziročně vyšší o 1,5 procenta, v říjnu to bylo meziročně „jen" 0,8 procenta.

Jan Železný: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují

Praha /ROZHOVOR/- Jaký je rozdíl mezi oštěpaři a oštěpařkami? Česká legenda Jan Železný (50) trénuje čtyři ambiciózní reprezentanty: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies