VYBERTE SI REGION

Boom předváděcích akcí se vrací, doplácíme na ně

Mladoboleslavsko - Za slzami v očích ze špatného nákupu často stojí česká neznalost.

24.4.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Evžen Pajskr

Soutěže o ceny, které neexistují, rozdávání dárků, které se však musí zaplatit, předání nesprávných informací o prodejci či znemožnění práva na odstoupení od koupě výrobku.

To vše jsou nekalé obchodní praktiky, které se stále více objevují na předváděcích akcích. Ty jsou především mířeny na seniory, kteří pod nátlakem koupí předražené výrobky, které vlastně vůbec nepotřebují.

„Předváděcí akce jsou často spojeny s kulturním programem nebo zájezdem. U lidí je tak vyvolán dojem, že nemohou odejít bez zakoupení nabízeného výrobku, že jsou organizátorovi zavázáni. Velmi často jsou lidé na tyto akce lákání pod slibem výhry, která však neexistuje. Dochází tak k matení spotřebitele. A navíc prodejci na těchto předváděcích akcích neuvádějí pravdivé informace o výrobcích,“ popisuje některé z mnoha praktik podvodných prodejců Petr Jakubíček, koordinátor projektu Dolceta.eu, který se zaměřuje na spotřebitelská práva.

Boom předváděcích akcí, který zasáhl Českou republiku v 90. letech, se znova vrací. Prodejci však využívají nekalé praktiky a důvěřivost a také neznalost spotřebitelů. Pod nátlakem nebo na základě špatně uvedených informací kupují spotřebitelé nabízené výrobky bez možnosti od kupní smlouvy odstoupit. Tímto způsobem přicházejí o značný finanční obnos.

Spotřebitelé mají svá práva, ale neznají je

Předváděcí akci se konají mimo obvyklá prodejní místa, takže spotřebitel nemá možnost porovnat cenu s konkurencí. Z tohoto důvodu dává zákon spotřebiteli právo odstoupit od smlouvy do čtrnácti dnů od uzavření smlouvy. To však neplatí v případě, když si spotřebitel výslovně návštěvu dodavatele sjedná. A právě tohoto využívají prodejci – do smlouvy vsouvají prohlášení psané drobným písmem pod čarou anebo na rubové straně, že si spotřebitel návštěvu prodávajícího výslovně sjednal.

„Každý by měl znát spotřebitelská práva, pokud nechce být ošizen. Připravili jsme proto jejich přehled, který je jednoduchý a lehce pochopitelný. Zájemci zde najdou tematické oblasti týkající se kupních smluv, označování cen, prodeje na dálku a dalších. Chceme spotřebitelům nabídnout orientaci ve složitém tržním systému a upozornit je, že mají svá práva a mohou se bránit,“ říká Petr Jakubíček.

Autor: Ondřej Bukáček

24.4.2011
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Zvěř kromě hladu trápí i psi. Myslivci se snaží pomoct i zakládáním políček

Pouhé dva týdny po kolaudaci se na nové sportovní hale v České Třebové zřítila střecha.
7 11

Mohou za pád střechy lepené vazníky? Trosky haly prohledal soudní znalec

AKTUALIZOVÁNO

Turecko dopadlo Uzbeka viněného z istanbulského masakru

Istanbul - Turecká policie dopadla dnes večer uzbeckého občana, který je označován za pachatele silvestrovského masakru v istanbulském nočním klubu, jemuž padlo za oběť 39 lidí. Podle listu Daily Sabah byl Abdulgadir Mašaripov zadržen v domě svého kyrgyzského přítele v istanbulské čtvrti Esenyurt. K útoku se přihlásila organizace Islámský stát, která ho označila za pomstu za tureckou vojenskou intervenci v Sýrii.

Dokumentaristka Třeštíková: Realitu nemůžete zotročit

Po deseti letech se jedna z nejvýraznějších osobností českého dokumentu Helena Třeštíková opět vrací k Manželským etudám. Její snímek Strnadovi vstoupí 19. ledna i na plátna kin. V příběhu soužití netradiční rodiny se zrcadlí jak nevyhnutelnost změn ve světe mezilidských vztahů, tak pětatřicet let vývoje celé české společnosti.

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies