VYBERTE SI REGION

Boom předváděcích akcí se vrací, doplácíme na ně

Mladoboleslavsko - Za slzami v očích ze špatného nákupu často stojí česká neznalost.

24.4.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Evžen Pajskr

Soutěže o ceny, které neexistují, rozdávání dárků, které se však musí zaplatit, předání nesprávných informací o prodejci či znemožnění práva na odstoupení od koupě výrobku.

To vše jsou nekalé obchodní praktiky, které se stále více objevují na předváděcích akcích. Ty jsou především mířeny na seniory, kteří pod nátlakem koupí předražené výrobky, které vlastně vůbec nepotřebují.

„Předváděcí akce jsou často spojeny s kulturním programem nebo zájezdem. U lidí je tak vyvolán dojem, že nemohou odejít bez zakoupení nabízeného výrobku, že jsou organizátorovi zavázáni. Velmi často jsou lidé na tyto akce lákání pod slibem výhry, která však neexistuje. Dochází tak k matení spotřebitele. A navíc prodejci na těchto předváděcích akcích neuvádějí pravdivé informace o výrobcích,“ popisuje některé z mnoha praktik podvodných prodejců Petr Jakubíček, koordinátor projektu Dolceta.eu, který se zaměřuje na spotřebitelská práva.

Boom předváděcích akcí, který zasáhl Českou republiku v 90. letech, se znova vrací. Prodejci však využívají nekalé praktiky a důvěřivost a také neznalost spotřebitelů. Pod nátlakem nebo na základě špatně uvedených informací kupují spotřebitelé nabízené výrobky bez možnosti od kupní smlouvy odstoupit. Tímto způsobem přicházejí o značný finanční obnos.

Spotřebitelé mají svá práva, ale neznají je

Předváděcí akci se konají mimo obvyklá prodejní místa, takže spotřebitel nemá možnost porovnat cenu s konkurencí. Z tohoto důvodu dává zákon spotřebiteli právo odstoupit od smlouvy do čtrnácti dnů od uzavření smlouvy. To však neplatí v případě, když si spotřebitel výslovně návštěvu dodavatele sjedná. A právě tohoto využívají prodejci – do smlouvy vsouvají prohlášení psané drobným písmem pod čarou anebo na rubové straně, že si spotřebitel návštěvu prodávajícího výslovně sjednal.

„Každý by měl znát spotřebitelská práva, pokud nechce být ošizen. Připravili jsme proto jejich přehled, který je jednoduchý a lehce pochopitelný. Zájemci zde najdou tematické oblasti týkající se kupních smluv, označování cen, prodeje na dálku a dalších. Chceme spotřebitelům nabídnout orientaci ve složitém tržním systému a upozornit je, že mají svá práva a mohou se bránit,“ říká Petr Jakubíček.

Autor: Ondřej Bukáček

24.4.2011
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Politici nechápou, co je věda, jak funguje, říká nositel Nobelovy ceny za fyziku

Brno - Vědci se musí místo výzkumu věnovat papírování, kritizoval nositel Nobelovy ceny za fyziku Claude Cohen-Tannou-dji. „Moje děti se věnují vědě také a tráví šedesát procent času sepisováním zpráv," řekl ve čtvrtek fyzik publiku na VUT v Brně.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Veterinární správa varuje chovatele před ptačí chřipkou

Benešov – Odbor životního prostředí na základě výzvy Státní veterinární správy upozornil občany a zvláště drobnochovatele drůbeže na výskyt ptačí chřipky. „V současné době se už v několika státech Evropy objevila řada případů vysoce patogenní ptačí chřipky u volně žijících ptáků i v chovech drůbeže," uvedl vedoucí odboru Tomáš Heřmánek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies