VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Boom předváděcích akcí se vrací, doplácíme na ně

Mladoboleslavsko - Za slzami v očích ze špatného nákupu často stojí česká neznalost.

24.4.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Evžen Pajskr

Soutěže o ceny, které neexistují, rozdávání dárků, které se však musí zaplatit, předání nesprávných informací o prodejci či znemožnění práva na odstoupení od koupě výrobku.

To vše jsou nekalé obchodní praktiky, které se stále více objevují na předváděcích akcích. Ty jsou především mířeny na seniory, kteří pod nátlakem koupí předražené výrobky, které vlastně vůbec nepotřebují.

„Předváděcí akce jsou často spojeny s kulturním programem nebo zájezdem. U lidí je tak vyvolán dojem, že nemohou odejít bez zakoupení nabízeného výrobku, že jsou organizátorovi zavázáni. Velmi často jsou lidé na tyto akce lákání pod slibem výhry, která však neexistuje. Dochází tak k matení spotřebitele. A navíc prodejci na těchto předváděcích akcích neuvádějí pravdivé informace o výrobcích,“ popisuje některé z mnoha praktik podvodných prodejců Petr Jakubíček, koordinátor projektu Dolceta.eu, který se zaměřuje na spotřebitelská práva.

Boom předváděcích akcí, který zasáhl Českou republiku v 90. letech, se znova vrací. Prodejci však využívají nekalé praktiky a důvěřivost a také neznalost spotřebitelů. Pod nátlakem nebo na základě špatně uvedených informací kupují spotřebitelé nabízené výrobky bez možnosti od kupní smlouvy odstoupit. Tímto způsobem přicházejí o značný finanční obnos.

Spotřebitelé mají svá práva, ale neznají je

Předváděcí akci se konají mimo obvyklá prodejní místa, takže spotřebitel nemá možnost porovnat cenu s konkurencí. Z tohoto důvodu dává zákon spotřebiteli právo odstoupit od smlouvy do čtrnácti dnů od uzavření smlouvy. To však neplatí v případě, když si spotřebitel výslovně návštěvu dodavatele sjedná. A právě tohoto využívají prodejci – do smlouvy vsouvají prohlášení psané drobným písmem pod čarou anebo na rubové straně, že si spotřebitel návštěvu prodávajícího výslovně sjednal.

„Každý by měl znát spotřebitelská práva, pokud nechce být ošizen. Připravili jsme proto jejich přehled, který je jednoduchý a lehce pochopitelný. Zájemci zde najdou tematické oblasti týkající se kupních smluv, označování cen, prodeje na dálku a dalších. Chceme spotřebitelům nabídnout orientaci ve složitém tržním systému a upozornit je, že mají svá práva a mohou se bránit,“ říká Petr Jakubíček.

Autor: Ondřej Bukáček

24.4.2011
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Problémy britských aerolinek se protáhly až do neděle.
4

Líbánky ze všechny peníze. Problémy British Airways ještě nekončí

Mezi mrtvými v Mississippi byl i zasahující policista.

V Mississippi postřílel muž osm lidí. Zřejmě tahanice o děti

Zeman při setkání vyjádřil Valachové podporu, ta trvá na demisi

Prezident Miloš Zeman na dnešní schůzce v Brně seznámil odcházející ministryni školství Kateřinu Valachovou (ČSSD) s podporou, které se jí dostává od učitelů a sportovců. Jak však uvedla následně ministryně novinářům, očekává, že prezident bude postupovat dle ústavy.

Vandal poškodil hrob generála a prezidenta Francie de Gaulla

Asi třicetiletý muž, jehož totožnost zatím policie nezná, se včera pokusil dostat do hrobu hrdiny francouzského odboje a slavného prezidenta Charlese de Gaulla v malé obci Colombey-les-Deux-Eglises v severním francouzském departamentu Haute-Marne.

Zlatou palmu v Cannes si odnesl Östlundův film The Square

Koprodukční drama švédského režiséra a scenáristy Rubena Östlunda The Square si odneslo nejvyšší cenu mezinárodního filmového festivalu v Cannes - Zlatou palmu. 

AUTOMIX.CZ

Čím jezdí legendy akčních filmů? Možná se budete divit

Filmový průmysl 80. a 90. let byl doslova továrnou na akční hrdiny, jejichž představitelé jsou dodnes legendami svého oboru. A často ve filmech jezdili zajímavými auty. Nás ale zajímal, jakými vozy tito herci jezdí ve skutečném světě. Vlastní stejně legendární vozy, jako jsou oni samotní a jejich role?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies