Deník

Brněnští vědci vyrobili novou látku Bambusuril

Brno – Bambusuril. Tímto tajemným jménem pokřtili vědci z brněnské Masarykovy univerzity sloučeninu, kterou po pěti letech výzkumu představili.

11.3.2010 1

Ilustrační fotoFoto:

Cyklické řetězce jejích molekul totiž připomínají duté články bambusového kmene. Svůj objev chtějí badatelé patentovat.

Zcela nová látka totiž může najít široké uplatnění ve zdravotnictví, farmaceutickém i potravinářském průmyslu. „Bambusuril je schopen vychytávat některé látky z roztoku tak, že je uschovává ve své schránce. Látka uschovaná v dutině bumbusurilu může být pak dopravena na jiné místo, kde se z ní uvolní. Bumbusuril tedy působí jako dopravník, který látku naloží a dopraví ji z jednoho místa na místo druhé,“ popsal využití neobvyklé struktury molekuly vedoucí výzkumného týmu Vladimír Šindelář z Ústavu chemie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.

Díky tomu může bambusuril v budoucnu najít využití v diagnostice některých druhů onemocnění, čištění odpadních vod nebo řízené dopravy léčiv do předem určeného místa v těle pacienta. Příprava látky je přitom jednoduchá a poměrně levná.

Sloučeninu, která v přírodě dosud neexistovala, umí brněnští vědci připravit i ve větším množství. „Informace o novém objevu zveřejnil prestižní vědecký časopis Angewandte Chemie. A Masarykova univerzita už podala žádost o její patentovou ochranu,“ potvrdila mluvčí univerzity Tereza Fojtová.

Za uplynulých dvacet let bylo pod hlavičkou Masarykovy univerzity podáno osmadvacet patentových přihlášek, z tohoto jedenáct v posledních pěti letech. Patent získalo celkem třináct objevů, nejčastěji v oborech chemie, biologie a fyzika. „Loni získali vědci z univerzity patent na nový způsob regulace tvorby biomasy v rostlinách. A patentována byla také například nová metoda likvidace yperitu, plazmová tužka či objev důležitých vlastností rostlinného alkaloidu makarpinu,“ připomněla Fojtová.

Autor: Lucie Hrabcová

11.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 1

Řidičáky. Letos jich zbývá vyměnit ještě půl milionu

Zleva Michal Urbánek, Kamil Jirounek, Radomír Kučera a Peter Kmeť

Jde o pokus o násilné převzetí mojí firmy, tvrdí zakladatel Oleo Chemical

Takto by mohla vypadat Škoda Kodiaq Coupé RS. A co říkáte na Karoq Coupé?

Česká automobilka Škoda se chce v nejbližší době víc soustředit na vozy typu SUV. Je to logické, zákazníci o ně mají čím dál větší zájem. Jednou z možností, jak by mladoboleslavská značka mohla svou nabídku "esúvéček" a crossoverů v budoucnu rozšířit, je třeba i uvedení nových kupé-SUV.

Hlas z regionů: Ligu by měla vyhrát Slavia

/INFOGRAFIKA/ O setkání novináře a politika se toho napovídá hodně. Pravda, někdy to bohužel dopadne jinak, než má. Ale v tomto případě se žádné pikle nekonaly.

Potvrzeno! Francii postihla katastrofální neúroda vinných hroznů

Když na jaře varovali francouzští vinaři, že silné mrazy zničily jejich celoroční snažení, mnozí doufali, že se réva nakonec vzpamatuje. Bohužel, černé předpovědi se vyplnily.

V bankomatech je Windows XP, lze ho ovládnout během minuty

Ke každému bankomatu se dá jednoduše připojit USB kabelem, peníze pak lze ukrást během minuty. Několika zlodějíčkům v Asii se tak před časem podařilo jednoduše vybrat peníze. Experti vysvětlují, jak jsou bankomaty málo zabezpečené.