Deník

Brněnští vědci vyrobili novou látku Bambusuril

Brno – Bambusuril. Tímto tajemným jménem pokřtili vědci z brněnské Masarykovy univerzity sloučeninu, kterou po pěti letech výzkumu představili.

11.3.2010 1

Ilustrační fotoFoto:

Cyklické řetězce jejích molekul totiž připomínají duté články bambusového kmene. Svůj objev chtějí badatelé patentovat.

Zcela nová látka totiž může najít široké uplatnění ve zdravotnictví, farmaceutickém i potravinářském průmyslu. „Bambusuril je schopen vychytávat některé látky z roztoku tak, že je uschovává ve své schránce. Látka uschovaná v dutině bumbusurilu může být pak dopravena na jiné místo, kde se z ní uvolní. Bumbusuril tedy působí jako dopravník, který látku naloží a dopraví ji z jednoho místa na místo druhé,“ popsal využití neobvyklé struktury molekuly vedoucí výzkumného týmu Vladimír Šindelář z Ústavu chemie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.

Díky tomu může bambusuril v budoucnu najít využití v diagnostice některých druhů onemocnění, čištění odpadních vod nebo řízené dopravy léčiv do předem určeného místa v těle pacienta. Příprava látky je přitom jednoduchá a poměrně levná.

Sloučeninu, která v přírodě dosud neexistovala, umí brněnští vědci připravit i ve větším množství. „Informace o novém objevu zveřejnil prestižní vědecký časopis Angewandte Chemie. A Masarykova univerzita už podala žádost o její patentovou ochranu,“ potvrdila mluvčí univerzity Tereza Fojtová.

Za uplynulých dvacet let bylo pod hlavičkou Masarykovy univerzity podáno osmadvacet patentových přihlášek, z tohoto jedenáct v posledních pěti letech. Patent získalo celkem třináct objevů, nejčastěji v oborech chemie, biologie a fyzika. „Loni získali vědci z univerzity patent na nový způsob regulace tvorby biomasy v rostlinách. A patentována byla také například nová metoda likvidace yperitu, plazmová tužka či objev důležitých vlastností rostlinného alkaloidu makarpinu,“ připomněla Fojtová.

Autor: Lucie Hrabcová

11.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
Lidl

Lidl otevřel e-shop. Zboží jde objednat ještě dřív, než bude na prodejně

Hurikán Maria

Hurikán Maria zabil na Dominice nejméně patnáct lidí, dvacet se pohřešuje

Výbuch v kasárnách: munice neměla v administrativní budově co dělat

Armáda ve čtvrtek potvrdila, že v ubytovně Jugo ve vyškovské vojenské posádce byla munice nelegálně. Při explozi tam v úterý zemřel jeden voják.

Modelce, která chtěla dobýt svět, hrozí mnohaletý žalář

Chtěla dobýt modelingový svět, nyní jí však hrozí, že svou krásou bude dlouhé roky ohromovat pouze osazenstvo věznice.

Dědička ĽOrealu a nejbohatší žena světa zemřela ve věku 94 let

Ve věku 94 let zemřela francouzská podnikatelka a dědička globální kosmetické značky ĽOreal Liliane Bettencourtová. Oznámila to její dcera. Rodina Bettencourtů, kteří ĽOreal založili, drží v této společnosti dodnes 33 procent.

Trump vyhlásil další sankce vůči KLDR, týkají se všech, kdo s ní obchodují

Americký prezident Donald Trump oznámil nové sankce vůči Severní Koreji. Americké ministerstvo financí získalo pravomoc vystavit sankcím jakoukoli zahraniční banku, která obchoduje s KLDR.