Brněnští vědci vyrobili novou látku Bambusuril

Brno – Bambusuril. Tímto tajemným jménem pokřtili vědci z brněnské Masarykovy univerzity sloučeninu, kterou po pěti letech výzkumu představili.

11.3.2010 1

Ilustrační fotoFoto:

Cyklické řetězce jejích molekul totiž připomínají duté články bambusového kmene. Svůj objev chtějí badatelé patentovat.

Zcela nová látka totiž může najít široké uplatnění ve zdravotnictví, farmaceutickém i potravinářském průmyslu. „Bambusuril je schopen vychytávat některé látky z roztoku tak, že je uschovává ve své schránce. Látka uschovaná v dutině bumbusurilu může být pak dopravena na jiné místo, kde se z ní uvolní. Bumbusuril tedy působí jako dopravník, který látku naloží a dopraví ji z jednoho místa na místo druhé,“ popsal využití neobvyklé struktury molekuly vedoucí výzkumného týmu Vladimír Šindelář z Ústavu chemie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.

Díky tomu může bambusuril v budoucnu najít využití v diagnostice některých druhů onemocnění, čištění odpadních vod nebo řízené dopravy léčiv do předem určeného místa v těle pacienta. Příprava látky je přitom jednoduchá a poměrně levná.

Sloučeninu, která v přírodě dosud neexistovala, umí brněnští vědci připravit i ve větším množství. „Informace o novém objevu zveřejnil prestižní vědecký časopis Angewandte Chemie. A Masarykova univerzita už podala žádost o její patentovou ochranu,“ potvrdila mluvčí univerzity Tereza Fojtová.

Za uplynulých dvacet let bylo pod hlavičkou Masarykovy univerzity podáno osmadvacet patentových přihlášek, z tohoto jedenáct v posledních pěti letech. Patent získalo celkem třináct objevů, nejčastěji v oborech chemie, biologie a fyzika. „Loni získali vědci z univerzity patent na nový způsob regulace tvorby biomasy v rostlinách. A patentována byla také například nová metoda likvidace yperitu, plazmová tužka či objev důležitých vlastností rostlinného alkaloidu makarpinu,“ připomněla Fojtová.

Autor: Lucie Hrabcová

11.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
Kandidát na ministra financí Ivan Pilný poskytl 18. května v Praze rozhovor Deníku.

Pilný: Návrh rozpočtu je rozumný, změny neplánuji

Dennis Russell Davies

Na Pražské jaro po čtvrtstoletí vrací Dennis Russell Davies

Otec zavíral své děti do hladomorny, tvrdí obžaloba. Viní ho z týrání

Dvě nezletilé děti měl sedmačtyřicetiletý otec na Břeclavsku podle obžaloby zavírat do místnosti nazývané hladomorna. Policisté navíc sdělili, že v jeho počítači našli tisíce erotických fotografií s mladými chlapci. Případem se v úterý začal zabývat brněnský krajský soud.

Pohledem Stanislava Šulce: Složitější svět

Týdeník Economist přinesl statistiku teroristických útoků na území západní Evropy a Spojených států amerických. Připomíná, že ačkoli máme dojem permanentního ohrožení, a dokonce si myslíme, že teroristické útoky jsou na denním pořádku, v perspektivě posledních padesáti let je realita trochu jiná.

OBRAZEM: Jak by asi dnes vypadala legendární auta východního bloku?

Po rozpadu východního bloku se mnoho ikonických vozů této éry nedočkalo přímého nástupce. Plno nadšenců si však představuje jejich návrat a skrze grafické ilustrace vytváří moderní interpretace těchto známých aut. Podívali jsme se na ty nejzajímavější.

Je to tady! Kajínek opustil vězení. "Vítej na svobodě," zaznělo na uvítanou

/VIDEO, FOTOGALERIE/- Doživotně odsouzený vrah Jiří Kajínek se dočkal. Dnes o půl dvanácté byla odeslána podepsaná milost prezidentem Milošem Zemanem na Ministerstvo spravedlnosti k dalšímu vyřízení. Krátce po půl druhé pak vyšel branou na svobodu. "Vítej na svobodě," křičeli přítomní na evidentně dojatého muže.