VYBERTE SI REGION

Brněnští vědci vyrobili novou látku Bambusuril

Brno – Bambusuril. Tímto tajemným jménem pokřtili vědci z brněnské Masarykovy univerzity sloučeninu, kterou po pěti letech výzkumu představili.

11.3.2010 1

Ilustrační fotoFoto:

Cyklické řetězce jejích molekul totiž připomínají duté články bambusového kmene. Svůj objev chtějí badatelé patentovat.

Zcela nová látka totiž může najít široké uplatnění ve zdravotnictví, farmaceutickém i potravinářském průmyslu. „Bambusuril je schopen vychytávat některé látky z roztoku tak, že je uschovává ve své schránce. Látka uschovaná v dutině bumbusurilu může být pak dopravena na jiné místo, kde se z ní uvolní. Bumbusuril tedy působí jako dopravník, který látku naloží a dopraví ji z jednoho místa na místo druhé,“ popsal využití neobvyklé struktury molekuly vedoucí výzkumného týmu Vladimír Šindelář z Ústavu chemie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.

Díky tomu může bambusuril v budoucnu najít využití v diagnostice některých druhů onemocnění, čištění odpadních vod nebo řízené dopravy léčiv do předem určeného místa v těle pacienta. Příprava látky je přitom jednoduchá a poměrně levná.

Sloučeninu, která v přírodě dosud neexistovala, umí brněnští vědci připravit i ve větším množství. „Informace o novém objevu zveřejnil prestižní vědecký časopis Angewandte Chemie. A Masarykova univerzita už podala žádost o její patentovou ochranu,“ potvrdila mluvčí univerzity Tereza Fojtová.

Za uplynulých dvacet let bylo pod hlavičkou Masarykovy univerzity podáno osmadvacet patentových přihlášek, z tohoto jedenáct v posledních pěti letech. Patent získalo celkem třináct objevů, nejčastěji v oborech chemie, biologie a fyzika. „Loni získali vědci z univerzity patent na nový způsob regulace tvorby biomasy v rostlinách. A patentována byla také například nová metoda likvidace yperitu, plazmová tužka či objev důležitých vlastností rostlinného alkaloidu makarpinu,“ připomněla Fojtová.

Autor: Lucie Hrabcová

11.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 1

Od roku 2007 ubývá žen, které berou antikoncepci

Donald Trump.

Český krajan ze státu New Yorku očekává za Trumpa rozkvět USA

Po útoku kormoránů tekla Ostravicí „krvavá voda"

Doslova masakr ryb způsobila obrovská hejna kormoránů v řece Ostravici v místech, kde se do této řeky vlévá Lučina. Uvedl to jednatel Českého rybářského svazu pro severní Moravu a Slezsko Přemysl Jaroň.

Dívenka, která vylétla ze sjezdovky, v nemocnici podlehla vážným zraněním

Dolní Morava – Teprve jedenáctiletá lyžařka se v sobotu 21. ledna dopoledne velmi těžce zranila ve skiareálu na Dolní Moravě. Přes veškerou lékařskou péči dívenka svým zraněním v nemocnici podlehla.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.