VYBERTE SI REGION

Brněnští vědci vyrobili novou látku Bambusuril

Brno – Bambusuril. Tímto tajemným jménem pokřtili vědci z brněnské Masarykovy univerzity sloučeninu, kterou po pěti letech výzkumu představili.

11.3.2010 1

Ilustrační fotoFoto:

Cyklické řetězce jejích molekul totiž připomínají duté články bambusového kmene. Svůj objev chtějí badatelé patentovat.

Zcela nová látka totiž může najít široké uplatnění ve zdravotnictví, farmaceutickém i potravinářském průmyslu. „Bambusuril je schopen vychytávat některé látky z roztoku tak, že je uschovává ve své schránce. Látka uschovaná v dutině bumbusurilu může být pak dopravena na jiné místo, kde se z ní uvolní. Bumbusuril tedy působí jako dopravník, který látku naloží a dopraví ji z jednoho místa na místo druhé,“ popsal využití neobvyklé struktury molekuly vedoucí výzkumného týmu Vladimír Šindelář z Ústavu chemie Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.

Díky tomu může bambusuril v budoucnu najít využití v diagnostice některých druhů onemocnění, čištění odpadních vod nebo řízené dopravy léčiv do předem určeného místa v těle pacienta. Příprava látky je přitom jednoduchá a poměrně levná.

Sloučeninu, která v přírodě dosud neexistovala, umí brněnští vědci připravit i ve větším množství. „Informace o novém objevu zveřejnil prestižní vědecký časopis Angewandte Chemie. A Masarykova univerzita už podala žádost o její patentovou ochranu,“ potvrdila mluvčí univerzity Tereza Fojtová.

Za uplynulých dvacet let bylo pod hlavičkou Masarykovy univerzity podáno osmadvacet patentových přihlášek, z tohoto jedenáct v posledních pěti letech. Patent získalo celkem třináct objevů, nejčastěji v oborech chemie, biologie a fyzika. „Loni získali vědci z univerzity patent na nový způsob regulace tvorby biomasy v rostlinách. A patentována byla také například nová metoda likvidace yperitu, plazmová tužka či objev důležitých vlastností rostlinného alkaloidu makarpinu,“ připomněla Fojtová.

Autor: Lucie Hrabcová

11.3.2010 VSTUP DO DISKUSE 1

Česko chystá nové spalovny. Zbytečně, tvrdí ekologové

Ochránci přírody se obávají, že za patnáct let bychom museli odpady do spaloven dovážet.

Stomatolog Roman Šmucler: Máme rekordní počet zubařů

Celorepublikovým problémem je nedostatek zubařů v regionech, Příbramsko nevyjímaje. Ačkoliv řada obcí nabízí i začínajícím lékařům vybavené ordinace i byty, ne vždy se to jeví jako dostatečně lákavá nabídka. Jakým způsobem chce situaci řešit nedávno zvolený prezident České stomatologické komory Roman Šmucler?

Vysmívaný uklízeč z Rijádu získal po kampani na netu šperky

Rijád - Bangladéšský uklízeč ze saúdskoarabské metropole Rijádu, jemuž se na sociálních sítích vysmívali za to, jak na fotografii zírá do výlohy klenotnictví, po internetové kampani na jeho podporu získal sadu zlatých šperků. Lidé mu také přislíbili tisíce rijálů, informovala televizní stanice CNN.