Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brno doplácí na pestrost tramvají

Brno /INFOGRAFIKA/ - Cirkus na kolejích. Nebo také VUT jako Výzkumný ústav tramvajový. Podobná přízviska dostává dopravní podnik. Může se totiž chlubit nejpestřejší kolekcí tramvají v republice.

11.7.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Jezdí jich jedenáct základních typů rozdělených do celkem šestadvaceti podtypů. Opozice na brněnské radnici tento fakt kritizuje. Údržba a opravy tři sta desíti brněnských tramvají jsou podle ní kvůli tomu náročnější a stojí více peněz.

„Široké portfolio typů tramvají sebou přináší vyšší náklady na jejich provoz i údržbu. Přitom právě snížení takzvaných provozních nákladů mohlo pomoci pokrýt zvýšení daně z přidané hodnoty. A nezdražovat tak jízdné cestujícím v Brně,“ upozorňuje šéf opoziční TOP 09 Jaroslav Kacer.

Problémem je podle něj především to, že Brno jen pomalu přechází na několik moderních typů tramvají. A místo toho využívá celou škálu, kterou za desítky let získalo. „Jejich provoz je přitom i mnohem levnější. Využívají například energii uvolňující se při brzdění,“ upozornil Kacer.

Problém přiznal i ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. „Původ problému je v minulosti, kdy se různé tramvaje kupovaly podle toho, kolik zrovna bylo peněz. Teď je pro nás skutečně náročnější a dražší je udržovat. Potřebujeme například velké množství různých náhradních dílů,“ připustil Havránek. Přesnou statistiku případných ztrát ovšem podnik nevede.

Dodal, že sjednocení vozového parku je jedním z jeho cílů ve funkci. „Je to ovšem drahé a nepůjde to hned. Ale chceme ke sjednocení směřovat při postupné přirozené obměně vozového parku,“ přislíbil Havránek. Například jedna moderní tramvaj Porsche stojí dopravní podnik šedesát milionů korun.

Rozpočet není nekonečný

Na problém s penězi upozornil i náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. „Sjednocení tramvají by samozřejmě pomohlo a zlevnilo by servis. Ale rozpočet dopravního podniku pro nákup nových tramvají není nekonečný,“ upozornil Kotzian.

Snaha zaplnit Brno jen několika málo typy tramvají podle něj může narazit i na zákonná omezení. „Na nákup tramvají musíme vyhlašovat veřejné soutěže. A jaký typ v nich zvítězí nemůžeme legálně ovlivnit,“ zdůraznil Kotzian.

Vozový park DPMB.

Autor: Petr Jeřábek

11.7.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve vyškovských kasárnách vybuchly granáty, jednoho vojáka roztrhaly a další dva zranily.
AKTUALIZOVÁNO
10 6

V dědických kasárnách údajně vybuchly granáty. Jeden voják zemřel

Dívčí Hrad. Ilustrační foto.
7

Zámek Dívčí Hrad je opět na prodej, okleštěný od původních pozemků

O Krejčířovu vilu neměl nikdo zájem. Do dražby půjde znova za půl roku

V úterý proběhla první dražba černošické vily uprchlého Radovana Krejčíře. Žádný zájemce se ovšem nepřihlásil. Dražba se zopakuje ještě za půl roku, ovšem za nižší cenu. O výsledku aukce v úterý informoval server Irozhlas.cz.

Drzá krádež a pád mostu ze špejlí: nejlepší videa z 18. září

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 18. září 2017.

Chybí posudkoví lékaři a co je zlé: třetina jich za rok skončí kvůli věku

Lékařské posudkové službě chybí lékaři a situace se na konci příštího roku může ještě zhoršit. Kvůli věku skončí třetina doktorů, bude jim přes 70 let. Ministerstvo práce chce, aby administrativu za "posudkáře" začali vyřizovat v příštím roce asistenti. Na volná místa chce díky zvýšení platů přilákat nové lékaře.

Ryanair špatně naplánoval dovolené pilotů. Ruší i pražské linky

Letecká společnost Ryanair zveřejnila seznam letů, které ruší v období mezi 19. zářím a 28. říjnem. Během šesti týdnů se jedná o 40 až 50 letů denně. Dopravce bude cestující informovat prostřednictvím e-mailu. Většinu lidí se bude snažit přesunout na „alternativní lety“ na nejbližší den.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení