VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brno doplácí na pestrost tramvají

Brno /INFOGRAFIKA/ - Cirkus na kolejích. Nebo také VUT jako Výzkumný ústav tramvajový. Podobná přízviska dostává dopravní podnik. Může se totiž chlubit nejpestřejší kolekcí tramvají v republice.

11.7.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Jezdí jich jedenáct základních typů rozdělených do celkem šestadvaceti podtypů. Opozice na brněnské radnici tento fakt kritizuje. Údržba a opravy tři sta desíti brněnských tramvají jsou podle ní kvůli tomu náročnější a stojí více peněz.

„Široké portfolio typů tramvají sebou přináší vyšší náklady na jejich provoz i údržbu. Přitom právě snížení takzvaných provozních nákladů mohlo pomoci pokrýt zvýšení daně z přidané hodnoty. A nezdražovat tak jízdné cestujícím v Brně,“ upozorňuje šéf opoziční TOP 09 Jaroslav Kacer.

Problémem je podle něj především to, že Brno jen pomalu přechází na několik moderních typů tramvají. A místo toho využívá celou škálu, kterou za desítky let získalo. „Jejich provoz je přitom i mnohem levnější. Využívají například energii uvolňující se při brzdění,“ upozornil Kacer.

Problém přiznal i ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. „Původ problému je v minulosti, kdy se různé tramvaje kupovaly podle toho, kolik zrovna bylo peněz. Teď je pro nás skutečně náročnější a dražší je udržovat. Potřebujeme například velké množství různých náhradních dílů,“ připustil Havránek. Přesnou statistiku případných ztrát ovšem podnik nevede.

Dodal, že sjednocení vozového parku je jedním z jeho cílů ve funkci. „Je to ovšem drahé a nepůjde to hned. Ale chceme ke sjednocení směřovat při postupné přirozené obměně vozového parku,“ přislíbil Havránek. Například jedna moderní tramvaj Porsche stojí dopravní podnik šedesát milionů korun.

Rozpočet není nekonečný

Na problém s penězi upozornil i náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. „Sjednocení tramvají by samozřejmě pomohlo a zlevnilo by servis. Ale rozpočet dopravního podniku pro nákup nových tramvají není nekonečný,“ upozornil Kotzian.

Snaha zaplnit Brno jen několika málo typy tramvají podle něj může narazit i na zákonná omezení. „Na nákup tramvají musíme vyhlašovat veřejné soutěže. A jaký typ v nich zvítězí nemůžeme legálně ovlivnit,“ zdůraznil Kotzian.

Vozový park DPMB.

Autor: Petr Jeřábek

11.7.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
4

Muž se zřítil ze Sněžky. Vrtulník u něho nemohl kvůli mlze přistát

Ilustrační foto.

V Brně objevili pančovaný benzin. Inspekce nechala zapečetit pistole

Útok v Londýně: terorista komunikoval přes WhatsApp. Jednal na příkaz?

Pachatel středečního teroristického útoku u britského parlamentu Khalid Masood komunikoval ještě dvě minuty před tím, než najel do chodců na Westminsterském mostě, s kýmsi prostřednictvím aplikace WhatsApp. Informoval o tom dnes bulvární list Daily Mail.

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Zlatým Ámosem se stal Lukáš Lis, u dětí vyhrál Michal Zajíček

Titul Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele v Česku získal učitel češtiny a angličtiny Lukáš Lis ze základní školy Soběslav. U dětí zvítězil učitel zeměpisu, dějepisu, informatiky, tělesné a občanské výchovy Michal Zajíček ze ZŠ Stěbořice na Opavsku, který získal korunu pro Dětského Ámose. Lis vyhrál i hlasování na internetu a stal se zároveň Ámosem sympaťákem. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) ho korunovala Ámosem češtinářem.

Le Penová se sešla s Putinem. Kritizovala sankce EU vůči Rusku

Předsedkyně krajně pravicové francouzské Národní fronty (NF) a kandidátka v nadcházejících francouzských prezidentských volbách Marine Le Penová dnes na zasedání zahraničního výboru Státní dumy (dolní komory ruského parlamentu) prohlásila, že nevidí žádný důvod pro to, aby se Francie k Rusku chovala nepřátelsky. Podle agentury TASS se Le Penová zároveň vyjádřila nesouhlasně o sankcích, které na Rusko uvalila EU.

Drama na magistrátě: muž napadl strážného, poslal ho ke špatné přepážce

Neobvyklé pěstní drama se tento týden odehrálo v budově Magistrátu města Ostravy. Čtyřicetiletý muž, který si chtěl vyřídit pas, chtěl zlynčovat strážného.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies