VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brno doplácí na pestrost tramvají

Brno /INFOGRAFIKA/ - Cirkus na kolejích. Nebo také VUT jako Výzkumný ústav tramvajový. Podobná přízviska dostává dopravní podnik. Může se totiž chlubit nejpestřejší kolekcí tramvají v republice.

11.7.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Jezdí jich jedenáct základních typů rozdělených do celkem šestadvaceti podtypů. Opozice na brněnské radnici tento fakt kritizuje. Údržba a opravy tři sta desíti brněnských tramvají jsou podle ní kvůli tomu náročnější a stojí více peněz.

„Široké portfolio typů tramvají sebou přináší vyšší náklady na jejich provoz i údržbu. Přitom právě snížení takzvaných provozních nákladů mohlo pomoci pokrýt zvýšení daně z přidané hodnoty. A nezdražovat tak jízdné cestujícím v Brně,“ upozorňuje šéf opoziční TOP 09 Jaroslav Kacer.

Problémem je podle něj především to, že Brno jen pomalu přechází na několik moderních typů tramvají. A místo toho využívá celou škálu, kterou za desítky let získalo. „Jejich provoz je přitom i mnohem levnější. Využívají například energii uvolňující se při brzdění,“ upozornil Kacer.

Problém přiznal i ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. „Původ problému je v minulosti, kdy se různé tramvaje kupovaly podle toho, kolik zrovna bylo peněz. Teď je pro nás skutečně náročnější a dražší je udržovat. Potřebujeme například velké množství různých náhradních dílů,“ připustil Havránek. Přesnou statistiku případných ztrát ovšem podnik nevede.

Dodal, že sjednocení vozového parku je jedním z jeho cílů ve funkci. „Je to ovšem drahé a nepůjde to hned. Ale chceme ke sjednocení směřovat při postupné přirozené obměně vozového parku,“ přislíbil Havránek. Například jedna moderní tramvaj Porsche stojí dopravní podnik šedesát milionů korun.

Rozpočet není nekonečný

Na problém s penězi upozornil i náměstek brněnského primátora Robert Kotzian. „Sjednocení tramvají by samozřejmě pomohlo a zlevnilo by servis. Ale rozpočet dopravního podniku pro nákup nových tramvají není nekonečný,“ upozornil Kotzian.

Snaha zaplnit Brno jen několika málo typy tramvají podle něj může narazit i na zákonná omezení. „Na nákup tramvají musíme vyhlašovat veřejné soutěže. A jaký typ v nich zvítězí nemůžeme legálně ovlivnit,“ zdůraznil Kotzian.

Vozový park DPMB.

Autor: Petr Jeřábek

11.7.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Omilostněný Jiří Kajínek před bystrckým bytem řekl, že zatím se setkává se samými dobrými reakcemi lidí.
1 12

Můj soused zabiják: lidé z Bystrce Kajínka většinou vítají, cítí se i bezpečněji

Stokcholmská čtvrť Fittja patří k těm místům hlavního švédského města, které počítá policie k nejrizikovějším.
1 5

Seznamte se: Jsme supermatky a chráníme sídliště před zločinem

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů, pořízené během uplynulého týdne.

Zemřel Zbigniew Brzeziński, vlivný hráč americké politiky 20 a 21. století

Pro bývalého poradce prezidenta J. F. Kennedyho (1961 – 1963) a později i pro bezpečnostního poradce prezidenta Jamese Cartera (1977 - 1981) neměla před čtyřmi desetiletím (ale ani později) tehdejší komunistické média v Československu, a celém východním bloku, vlídné slovo. Muž, jehož kořeny, jak naznačovalo jméno, sahaly do Polska a navíc měl za manželku Češku, zemřel v pátek ve Spojených státech v nemocnici ve Virginii ve věku 89 let (1928 – 2017).

Kamiony pustoší silnice v okolí opravovaného tahu z Holic na Vysoké Mýto

Neustálý řev motorů, výfukové zplodiny, na silnici vyjeté koleje, trhající se krajnice. Tak to v těchto dnech vypadá v Jaroslavi na Holicku. Obec doplácí na probíhající rekonstrukci páteřního tahu I/35 z Holic na Vysoké Mýto. Přes Jaroslav teď proudí veškerá silniční doprava včetně kamionové.

Rekonstrukce atentátu se odehraje jinde než samotný útok

Na sobotu připadá výročí jednoho z nejvýznamnějších momentů druhé světové války – atentátu na Heydricha.Pětasedmdesát let od vyvrcholení operace s krycím názvem Anthropoid připomene dopoledne rekonstrukce operace, kterou bude komentovat badatel Jiří Padevět. Čas 10.25 odpovídá historii – nikoli však místo. Ukázka se neuskuteční poblíž tramvajové zastávky Vychovatelna (kde stojí i památník atentátu) ale nedaleko tramvajové zastávky U Kříže v Libni.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies