Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brno má první koňskou záchranku ve střední Evropě

Brno /FOTOGALERIE, VIDEO/ - První speciální sanitkou pro koně a větší zvířata se od čtvrtka může pyšnit brněnská Horse Emergency. Díky ní se těžce zranění koně, kteří byli dříve utráceni, mohou přepravit na specializovanou kliniku.

24.7.2009 1
SDÍLEJ:

První koňská záchranná služba ve střední Evropě.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

„Funguje to stejně jako záchranka pro lidi. Spolupracujeme také s linkou 112, která nás k vážným případům bude volat,“ popsal možnosti záchranné služby pro velká zvířata její spolutvůrce Pavel Čechovský.

Prvenství ruku v ruce i s kvalitou

Podobná záchranná služba funguje v Evropě pouze ve Švýcarsku, Itálii a v Anglii. Koňskou sanitku mají i v Německu, kde je ale součástí vybavení hasičských sborů.

V Brně tak vznikne vůbec první záchranná služba pro koně v celé České republice a střední Evropě. „Spolupracujeme s Klinikou chorob koní Fakulty veterinárního lékařství v Brně a se soukromou klinikou v Heřmanově Městci,“ doplnil Čechovský

Využití i pro převoz zvířat ze zoo

Spolu s kolegou Tomášem Förchgottem zajišťovali již dříve přepravu koní, teď ale mohou poskytovat služby daleko kvalitnější. „Sanitka pro koně samozřejmě již existuje, ale není vybavená dokonale. Nový vůz má speciální zařízení a kůň si při převozu své zranění nezhorší,“ dodal odborný poradce projektu a lékař na veterinární fakultě Zdeněk Žert. Přeprava zraněných koní je totiž velice riziková, pokud zvíře není v naprostém klidu a nemůže udržet rovnováhu. „Slyšela jsem už i o případech, kdy si kůň mnohonásobně zhoršil své zranění jenom proto, že byl převážen na kliniku v normálním přívěsu,“ upřesnila své zkušenosti brněnská chovatelka koní Jitka Haraštová.

Záchranná služba bude sloužit i pro převoz hospodářských a zvířat ze zoologických zahrad. Sanitka je složena z terénního auta a přívěsu, kde je umístěna pohyblivá kovová konstrukce se závěsným zařízením, která může podle potřeby vyjet ven k zraněnému zvířeti. To je pak zavěšeno do speciální popruhové sítě a pomocí navijáku je pak celá konstrukce i se zvířetem vtažena do sanitky. „Přívěs bude ještě doplněn výsuvným lůžkem pro ležící zvířata, která nemohou vstát,“ řekl Förchgott.

Ze začátku projekt, který může zachránit mnoho koní před utracením, neměl moc nadějí. „Když za námi s tímto nápadem přišel Zdeněk Žert, odmítli jsme jej s tím, že to bude moc drahé,“ sdělil Čechovský. Svůj názor změnili až po návštěvě koňského veletrhu v italské Veroně, kde se mohl s podobným autem blíže seznámit. „Tahle návštěva byla spouštěč celého projektu,“ řekl Čechovský.

Financování projektu? Problém

Nyní jsou největším problémem finance. „Snažili jsme se dostat peníze i z Evropské unie, dokonce jsme kvůli tomu jednali s bývalém ministrem financí Miroslavem Kalouskem. Bohužel unie na tyto projekty nemá vyhrazené peníze,“ posteskl si Čechovský. Jediným řešením by bylo postavit celou záchranou stanici za patnáct milionů korun, což tvůrci nechtěli. „Nakonec jsme projekt zaplatili sami, odrazilo se to na vybavenosti sanitky. „Je to jen základní verze, kterou chceme postupně doplňovat a vylepšovat,“ seznámil s postupem zavádění záchranných vozidel Čechovský.

Další potřebné peníze získávají od sponzorů a dárců, protože výjezdy a ošetření jsou poměrně drahé. „Pouze v případě, když přijedeme na zavolání linky 112, měl by náklady na přepravu zaplatit Jihomoravský kraj. To se ale jedná pouze o výjezdy k závažným zraněním,“ dodal Čechovský. Podle odhadů doktora Žerta ošetří speciální záchranné vozidlo desítky těžkých zranění za rok. „Počet koní v republice za deset let vzrostl o trojnásobek, takže se zvyšuje i počet zraněných koní,“ uvedl Žert. Koně si také častěji pořizují nezkušení chovatelé.

Každá minuta je při záchraně důležitá

Sanitka bude přítomna i u různých závodů, kde bude zajišťovat okamžitou pomoc při úrazu. „Rychlost zákroku je velice důležitá. Operace koně může trvat nanejvýš čtyři hodiny a zvíře musí být schopné hned po operaci stát,“ popsal problémy s operacemi velkých zvířat Žert.

Celý projekt je inspirován hlavně záchrannou službou ve Švýcarsku. „Ti mohou u složitých případů spolupracovat i s helikoptérou. U nás je to bohužel moc drahé a jediná helikoptéra, která unese těžká zvířata, je v Mělníku,“ posteskl si Žert. Hodinový let takové helikoptéry stojí padesát tisíc korun, což není v nynějších možnostech Horse Emergency.

„Nyní zahajujeme pouze zkušební provoz, pokud půjde všechno dobře, budeme postupně doplňovat zařízení sanitky. Také bychom chtěli koupit další speciální záchranné vozy a rozšířit tak oblast, ve které působíme,“ sdělil plány do budoucna Čechovský. Časem tak možná vzniknou podobné projekty na Slovensku, v Rakousku a Polsku, kde žádná podobná služba není.

Barbora Kozlová

24.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aukční síň tvrdí, že hodinky, které prodala za více než milion eur, ruskému prezidentovi nepatřily.
8

Putinovy hodinky za milion euro? Nebyly prý jeho, dementoval Kreml

Unikátní plovoucí solární systém
5

Čína posouvá hranice v ekologii. Vybudovala největší plovoucí elektrárnu světa

Seznamte se: Alanya, perla Turecké riviéry

Opomíjená, možná i lehce zatracovaná. Taková je pro většinu české veřejnosti Turecká riviéra. Ale ne náhodou se říká, že kdo jednou objeví zdejší kouzlo, už nebude chtít domů. Že, egyptská královno Kleopatro?

Veselnická, která se sešla s Trumpem mladším, dělala i pro FSB

Ruská právnička Natalia Veselnická, která se před americkými prezidentskými volbami sešla s Donaldem Trumpem juniorem, má mezi svými klienty i ruskou tajnou policii FSB. Uvádí to agentura Reuters s odkazem na dokumenty, které získala k dispozici. 

Nejbizarnější přestup fotbalového léta? Portugalsko přišlo o klenot

/VIDEO/ Mohl si říct, kam půjde. Chtěla ho Chelsea, po jeho ceně pátrali i zástupci Arsenalu, Liverpoolu nebo Manchesteru United. Rúben Neves však zaskočil fotbalový svět.

Víc než na vojenské misi se bojím na D1, říká armádní lékař

Vidět mladé americké kluky, jak přichází třeba i o obě nohy, je těžké, říká armádní lékař Radek Uher. Pětatřicetiletý rodák z Břeclavi se v červnu po více než šesti měsících vrátil se svým týmem z polní nemocnice v Iráku. „Člověk musí být srdcař, aby tam jezdil,“ říká lékař.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení