VYBERTE SI REGION

Centrum Prahy tone pod nánosem reklamy

Praha /FOTOGALERIE/ – Pražskou památkovou rezervaci dusí dva typy reklamního smogu. Jeden má údajně financovat rekonstrukci památek (například mýtné domky na mostě Legií či Muzeum hlavního města Prahy), z druhého pokoutně profitují povětšinou zahraniční majitelé zdejších nemovitostí (například dům na Jungmannově náměstí atd.).

3.8.2011
SDÍLEJ:
Fotogalerie
5 fotografií
Muzeum hlavního města na Florenci. Lešením je obklopeno ze všech stran a automobilka toho z velké části využila ke své propagaci. Zejména zepředu budovy to působí špatným dojmem.

Muzeum hlavního města na Florenci. Lešením je obklopeno ze všech stran a automobilka toho z velké části využila ke své propagaci. Zejména zepředu budovy to působí špatným dojmem.Foto: Deník/Lukáš Marek

Dle vyjádření magistrátu je velkoplošná reklama v podobě billboardů uvnitř památkové zóny přísně zakázána. Realita však ukazuje, že lidská tvořivost má před vyhláškou navrch. Motivace je nasnadě. Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace odhaduje, že za obří reklamu na fasádě domu stojícího v centru inkasuje jeho majitel až 200 tisíc korun měsíčně. „Stačí, aby nahlásil drobnou stavební úpravu na fasádě či v interiéru, bez záboru postaví lešení a na něj natáhne reklamní plachtu. Ta pak mnohdy na domě visí dlouhé roky (případ domu na Jungmannově náměstí – od roku 2004 – pozn red.),“ komentuje starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký.

Přestože hledá nástroj, jak tuto praxi zarazit, uznává, že bez patřičné legislativy účinné zbraně proti tomuto typu reklamního smogu těžko najde.

Druhá, na první pohled prospěšná reklama má ovšem také své mouchy. Památky si, oděny do komerčního hávu, mají samy vydělat na opravu. Jenže práce se zpravidla zastaví na pouhém restaurátorském průzkumu. Není tedy zřejmá konečná cena rekonstrukce. Komerční společnosti odmítají komentovat, kolik Praze za reklamu platí. Z toho plyne, že památky mohou zůstat zahaleny mnoho let bezúčelně.

Ostuda politiků, shodly se studentky

O secesním domě na Jungmannově náměstí pokrytém reklamní plachtou psal Pražský deník už včera. Na názor, jak se jim líbí, jsem se zeptal dvojice studentek teorie designu. „Zaujalo mě, že dřív si tento reklamní prostor pronajímaly politické strany. Tedy lidé, kteří by měli bojovat za to, aby se podobné věci neděly. Místo toho politici sami neváhají se takto prezentovat,“ řekla Pavla Baxová. Podobný názor měla Darina Zavadilová: „Irituje mě vliv politických stran a rozsah reklamy, která je umístěna na historické budově přímo v centru Prahy. Je to pro mě něco naprosto nepřijatelného. Navíc způsob, jakým je tato reklama vyvedena, opravdu není něco, na co bych se chtěla dívat.“

JAKUB KRUPKA, ONDŘEJ LEINERT

Čtěte také: Reklamní smog dusí centrum

3.8.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies