VYBERTE SI REGION

Cestující u soudu: Autobusák jezdil jako dobytek

Louny - Soud v Lounech projednává nehodu autobusu, která se stala před 2 lety ve Velemyšlevsi. Vozu selhaly brzdy, 33 lidí bylo zraněno.

2.6.2010
SDÍLEJ:

Náraz do domu utrhal sedadla v autobusu.Foto: Michal Hrdlička/HZS Ústeckého kraje

Okresní soud v Lounech se začal zabývat případem vážné dopravní nehody autobusu, která se stala před dvěma lety ve Velemyšlevsi na Lounsku.

Vše o nehodě včetně původní reportáže a fotogalerie NAJDETE ZDE


Vozu společnosti Kavka, ve kterém sedělo 33 cestujících, zřejmě selhaly při sjezdu z kopce brzdy a narazil do rodinného domu.

Třináct lidí uvnitř autobusu utrpělo těžké zranění. Policie po více než ročním vyšetřování označila za viníka nehody 40letého řidiče autobusu. Ten teď usedl na lavici obžalovaných. Za trestný čin obecného ohrožení mu hrozí 2 až 8 let vězení.

Co se tehdy stalo

Autobus společnosti Kavka vezl 7. května 2008 kolem 14 hodin domů z práce zaměstnance z průmyslové zóny Triangle. V kopci ve Velemyšlevsi mu náhle selhaly brzdy. Řidič stačil na cestující jen zakřičet, ať se pevně drží, a snažil se v plné rychlosti vybrat zatáčku pod kopcem. To se mu však nepovedlo a naboural do rodinného domku, ke kterému navíc ještě přimáčkl zaparkovaný automobil.

Náraz byl silný - vytrhal sedačky. Lidé popadali jeden na druhého. Všude byla krev, vozem se rozléhal nářek zraněných. Ti, co byli schopni chodit, pomáhali ostatním. Někteří z cestujících si z bouračky odnesli do dalšího života vážné následky. Měsíce leželi v nemocnicích, pak v léčebnách a rehabilitačních centrech. Teď chodí o holích a jsou v invalidním důchodu.

Mohly za to brzdy?

Obžalovaný řidič autobusu ale za nehodu vinu necítí. Domnívá se, že jí nemohl nijak zabránit. „Zkrátka selhaly brzdy,“ řekl Deníku s tím, že více se nechce v této chvíli vyjadřovat. U soudu pak uváděl, že už před nehodou měl dojem, že vůz špatně brzdí. Proto si nechával brzdy kontrolovat a seřizovat. „Dělal mi to nějaký mechanik, který neuměl moc dobře česky. Seřídil mi klíče u kol. Podle něho mělo být vše v pořádku,“ vypověděl.

Osudný den odvezl do Triangle před bouračkou dvě pracovní směny a žádné problémy na autobuse prý nepozoroval. „Až při té poslední jízdě se to stalo. Najednou to nebrzdilo vůbec, zkoušel jsem i ruční brzdu. Jen tím, že jsem měl zařazený kvalt, se to nerozjelo ještě víc,“ řekl.

Jeho verzi o náhlém selhání brzd potvrzovala i řada cestujících, kteří tehdy v autobuse jeli. Uváděli, že slyšeli, jak řidič šlape opakovaně na pedál a při tom se ozývalo silné syčení vzduchu.

Před soudní senát předstoupil též Karel Kavka, majitel firmy Autobusy Kavka. Sdělil, že obžalovaný u něj před nehodou pracoval jako řidič asi jen tři týdny. Splňoval prý na toto místo všechna potřebná kritéria, ale dobrý motorista to podle něj nebyl. Údajně dříve způsobil několik nehod.

„To nebyl řidič, to byl kaskadér. Za jízdy vyřazoval rychlost a telefonoval. Ten řidič jezdil doslova jako dobytek. Rychle, a ještě se bavil s cestujícími. Řídil jako prase. S kolegyněmi jsme si říkaly, kdy to s námi někam napálí. Předjížděl nebezpečně kamiony.“

Výtky cestujících k obžalovanému


„Nebyl to kvalitní řidič, ale tohle nebyla náročná linka, tak jsme se domnívali, že to zvládne,“ řekl Kavka. Podle něj byl sice autobus, se kterým řidič havaroval, asi 20 let starý, ale v dobrém technickém stavu. „Řidič, který s ním jezdil před tím, s ním byl spokojen,“ tvrdil. „My jsme si pak po té nehodě nechali udělat za asistence znalce vlastní kontrolu brzd a výsledek byl, že autobus brzdil.“ Kavka spekuloval, že řidič možná havaroval proto, že neměl při sjíždění z kopce zařazenou rychlost.

Kritika autobusů

Zaměstnanci z Triangle, které Kavkovy autobusy vozily, si ale o vozech mysleli úplně něco jiného. Ve svých výpovědích, které byly u soudu přečteny, je líčili jako autobusy hrůzy.

„Často byly uvnitř cítit zplodiny z výfuku. Jednou nám vypadlo za jízdy okénko, podruhé dokonce dveře. Někdy jsme museli pěšky, protože spadl klínový řemen. Kouřilo se od pneumatik. Řidiči nešlo řadit, strašně to rachtalo. Kývaly se sedačky. Vepředu jednou něco teklo a někdo tam musel celou cestu držet hadr,“ uváděli.

Výtky na řidiče

Pochvalně se většina z nich nevyjadřovala ani o obžalovaném řidiči. „To nebyl řidič, to byl kaskadér. Za jízdy vyřazoval rychlost a telefonoval,“ uvedl například cestující Roman, kterému při osudné nehodě praskla pánev a po měsících léčení a rehabilitacích skončil v částečném invalidním důchodu. „Ten řidič jezdil doslova jako dobytek. Rychle, a ještě se bavil s cestujícími,“ řekla na adresu obžalovaného cestující Pavla, se kterou se při nárazu utrhla sedačka a ona utrpěla několik zlomenin, mimo jiné i dvou bederních obratlů.

Řidičské „umění“ obžalovaného tvrdě zkritizovala i cestující Petra. „S kolegyněmi jsme si říkaly, kdy to s námi někam napálí. Předjížděl nebezpečně kamiony,“ uvedla. Obžalovaný nad všemi výtkami jen kroutil hlavou. Tvrdil, že nic z toho není pravda. „Já jsem jezdil podle předpisů. Dělám řidiče už od roku 1991. Mimo jiné jsem jezdil i se záchrankou. Tohle bych si nedovolil,“ oponoval.

Soud zatím rozsudek nevynesl. Hlavní líčení bylo odročeno na 28. července.

Probrala jsem se na zemi vkleče. Na mně leželi další lidé. Naříkali


Úlek, náraz, šok a bolest. Zhruba do těchto čtyř slov by se daly shrnout pocity 33 cestujících, kteří seděli v autobuse společnosti Kavka, když naboural do domu. Každý sice osudné okamžiky líčí trochu jinými slovy, podle rozsahu zranění buď po bouračce pomáhali ostatním nebo bylo pomoženo jim. Jedno však mají všichni společné. Z výpovědí je jasně cítit, že na osudné vteřiny nikdy nezapomenou.

Petr
„Stál jsem v chodbičce. Řidič šlapal na brzdu, slyšel jsem unikat vzduch. Pak řidič vykřikl: Držte se! Spadl jsem na zem. Na mě spadlo asi dalších pět lidí. Nastala panika, jak se lidi chtěli dostat ven. Někdo křičel, že cítí benzin.“

Pavla
„Chytila jsem se za opěradlo přede mnou. Následoval náraz. Pak jsem se probrala na zemi vkleče. Popadali na mě další lidi. Naříkali. Moje sedačka byla utržená. Pomohli mi ven, kde jsem čekala na pomoc. Z místa nehody mě odvezla sanitka. Měla jsem zlomené dva bederní obratle a i další zlomeniny.“

Jakub
„Řítili jsme se dolů. Autobus se naklonil a pak naboural do domu. Já jsem vylezl ven a šel hned do toho domu. Otevřela mi paní, která si myslela, že spadlo letadlo. Řekl jsem jí o obvazy a vodu a začal pomáhat ostatním.“

Daniela
„Po nárazu mě bolela pánev. Už na místě mi z ní záchranáři odsávali tekutinu. Byla jsem na operaci v Ústí a v léčebně v Chomutově. Mám stále šrouby v těle. Budu mít trvalé následky a invalidní důchod.

Dvě dopravní nehody autobusů lounská policie stále neuzavřela

Vážná dopravní nehoda autobusu ve Velemyšlevsi z května 2008 není jediná nehoda autobusu, která se na Lounsku v poslední době stala.

V červenci 2009 se u Drahonic na Podbořansku převrátil autobus společnosti Student Agency, ve kterém cestovalo 45 lidí. Letos v dubnu havaroval u Bitozevsi na Žatecku autobus pražské cestovní kanceláře, který převážel děti ze Slovenska. Obě nehody stále vyšetřuje policie.

Nehoda u Drahonic

Autobus Student Agency, který jel na lince z Karlových Varů do Prahy, havaroval v prudké zatáčce. Řidič do ní vjel zřejmě příliš rychle. Navíc byla po dešti kluzká cesta. Při nehodě byli tři cestující těžce zraněni. Dalších 18 lidí vyvázlo s lehčí nebo středně těžkou újmou.

Přestože od nehody uplynul už téměř rok, policie zatím vyšetřování případu neuzavřela. Je však pravděpodobné, že v současné době se již chýlí ke konci. „Policejnímu komisaři se podařilo nashromáždit všechny materiály a znalecké posudky. Proběhly výslechy svědků. V případu komisař v nejbližších dnech rozhodne,“ řekla aktuálně Deníku mluvčí lounské policie Jaromíra Střelcová.

Nehoda u Bitozevsi

Otevřená zůstává též nehoda, která se stala letos v dubnu na silnici Praha – Chomutov u Bitozevsi na Žatecku. Čelně se tady střetlo osobní auto Seat Toledo s autobusem, který převážel děti ze Slovenska. Auto začalo po nárazu hořet, zemřel v něm jeho řidič. Lehce se zranilo i 18 cestujících z autobusu.

V tomto případě za nehodu s největší pravděpodobností nemůže řidič autobusu, ale motorista za volantem seatu. Není vyloučeno, že tento muž chtěl čelním nárazem do autobusu spáchat sebevraždu. Důvodem srážky mohlo být ale i něco jiného, třeba nepozornost či nezvládnutí řízení. „Případ ještě není uzavřen. Čeká se na znalecké posudky,“ sdělila policejní mluvčí Střelcová.

Rozhovor s Karlem Kavkou čtěte zde

Autor: Monika Procházková

2.6.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies