VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rychlostní silnice nebude, lidé nevylučují blokádu

Olomoucký kraj – Lidé v Krčmani nemají radost. Superstrategie ministra dopravy Víta Bárty na stavbu nových dálnic a silnic do roku 2025 nepočítá s budováním rychlostní silnice R55 mezi Olomoucí a Přerovem.

1.2.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Přesněji, ocitla se na seznamu staveb, na které nejsou peníze.

Starosta Krčmaně nevyloučil, že v obci v krajním případě dojde na to, že lidé budou bránit průjezdu aut, pokud se obchvat v dohledné době nepostaví.

„Obcí projede denně osmnáct tisíc aut. Za pár let počty překročí dvacet tisíc. Je to dlouhodobě neudržitelné, jde o obrovskou zátěž,“ uvedl starosta Krčmaně Zdeněk Jančo.

„Za měsíc začneme budovat kanalizaci. Úsek u tohoto průtahu obcí je naplánován na červenec a srpen, kdy bude doprava svedena do jednoho pruhu. To budou kolony,“ obává se zátěže v létě.

Frekventovaná silniční spojnice mezi Olomoucí a Přerova leží přímo pod okny krčmaňské základní školy. Její hlavní vchod dělí od vozovky chodník a kovové zábradlí.

„S dětmi tudy nechodíme. Raději projdeme mateřskou školou směrem na druhou stranu. A pokud jdeme na procházku, tak humny. Přes silnici, to je o strach. Samotnou mě zhruba dva roky zpět málem porazilo auto. Je to tady opravdu nebezpečné,“ popisovala ředitelka základní školy Anna Tesařová soužití s frekventovanou silnicí.

Ministerstvo dopravy před pár dny schválilo materiál Strategie dopravy jako nevyhnutelná součást rozvoje České republiky do roku 2025.

Peníze nejsou ani na východní tangentu a tah na Šternberk

Na seznamu staveb bez pokrytí finančními prostředky do tohoto data je nejen R55 Olomouc – Přerov, ale také olomoucká východní tangenta a obchvat Šternberka. Materiál jde do mezirezortního připomínkového řízení, pak půjde do vlády.

„Uznáváme potřebnost těchto tří staveb a jsme připraveni je v případě získání finančních prostředků stavět. Se stávajícím rozpočtem na ně však v tuto chvíli prostě nemáme,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

„Přednost v rámci celé České republiky dostaly projekty s vyšší národní prioritou nebo stupněm rozestavěnosti,“ do­dal.

U řady projektů ze stejného seznamu, na kterém jsou tři z Olomoucka, bude proveden audit. Ten může stavby zlevnit a tak i přiblížit k realizaci.

„Je také možné, že se podaří získat další prostředky z EU. Variantou je i změna financování dopravní infrastruktury navržená v dopravní superkoncepci, která počítá se vstupem soukromého kapitálu nebo vydáním obligací,“ naznačil možnosti Ptačinský.

Starosta Krčmaně chce napsat ministerstvu a poukázat na potřebnost obchvatu.

„Určitě něco sepíšeme a pokusíme se něco udělat. Pokud neuspějeme, aut bude přibývat a nám nezbude, než občanská neposlušnost a bránění v provozu na této frekventované silnici,“ dodal Jančo.

Kraj tvrdí: Tvrdě bojujeme

Vedle R 55 Olomouc – Přerov jsou na ministerském seznamu silničních staveb, na které nejsou peníze, i dálniční úsek Říkovice – Lipník nad Bečvou, východní obchvat Olomouce, obchvat Šternberka, a úsek I/44 mezi Mohelnicí a Šumperkem.

Kraj s takovou koncepcí nesouhlasí. Prioritní stavby chce vrátit do hry a tlačit na jejich realizaci v dohledném čase.

„Tvrdě bojujeme, tvrdě jednáme,“ reagoval na pozici těchto staveb v ministerské strategii náměstek hejtmana Alois Mačák.

„Věřím, že s našimi krajskými prioritami nakonec uspějeme. Konkrétně D1 je nejen regionální, ale celostátní prioritou. Další jednání povedeme příští týden,“ dodal náměstek.

Pokud by se klíčové silniční stavby v regionu nepodařilo prosadit v nejbližších letech, nepotěšilo by to ani hygienu. Hluk z automobilové dopravy na stávajících silnicích, kudy proudí automobily, nadmíru zatěžuje obyvatele.

„Vybudováním těchto obchvatů, se hlukové poměry v těchto lokalitách zlepší, a to výrazně. Provoz se odlehčí o tranzitní dopravu. Věříme, že se finance podaří najít,“ reagovala Eva Čehovská z Krajské hygienické stanice v Olomouci.

PŘEROV: Jiskření kvůli dálnici

Autor: Daniela Tauberová

1.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
11 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Druhá vlna přináší větší nároky na technické zabezpečení

Zatímco v první vlně EET podnikatelům postačil často tablet a vhodný program, nyní by měly firmy vybírat pečlivěji. Je jich totiž mnohem více a s náročnějšími podmínkami podnikání.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

Po životním šampionátu biatlonistku Koukalovou čtvrté místo mrzelo

Stejně jako loni zakončila biatlonistka Gabriela Koukalová mistrovství světa čtvrtým místem v závodu s hromadným startem. Na rozdíl od Osla ale byla dnes v Hochfilzenu rozmrzelá, protože na poslední položce chybovala a v závěrečném kole přišla o medaili.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies