Například Vizovice začaly využívat Facebooku. Ten jako rozsáhlý webový systém slouží ke komunikaci mezi uživateli, získávání přátel a fanoušků, zábavě i například sdílení fotografií. Ve skupině uživatelů Město Vizovice radnice zařadila i odkaz na běžné informační portál města a další údaje. „Zatímco běžné webové stránky jsou oblíbené u střední generace, mladí lidé a teenageři dávají často přednost stránkám tohoto typu. Věříme, že tak zaujmeme třeba možné návštěvníky kulturních akcí ve Vizovicích, jako jsou Master of Rock nebo Trnkobraní,“ sdělil místostarosta Vizovic Jaroslav Burkart.

Řadu uživatelů informace o Vizovicích na facebooku těší. „To je super, že mají Vizovice facebook, hned jsem se musela přidat,“ například uživatelka vystupující pod jménem Kristýna.

Jinou taktiku zvolil Vsetín

Jinou službu zase zavedl počátkem tohoto roku Vsetín, který na svých webových stránkách má speciální kolonku s názvem nešvary. Tam si občané mohou postěžovat na konkrétní věc ve městě, zveřejnit tam třeba fotku místa, kde je na ulici něco například rozbité a potřebuje to opravit.

Lidé se dozví, který úředník má jejich podnět na starost

„Máme velmi dobrou zkušenost. Lidé upozorňují na to co je trápí. Často jde o drobnosti, které pak může město snadno vyřešit. Daří se tak řešit zlepšení prostor ve městě a přispívá to i k eliminaci vandalismu,“ sdělila mluvčí radnice Eva Stejskalová.

Například jeden z příspěvků od řadových občanů upozorňuje na špatné zábradlí za nadjezdem na obchvatu. „V tomto místě stačí jeden chybný krok, hlavně u malých dětí, a zřítí se do několikametrové propasti, stačilo by trochu pletiva,“ píše se v upozornění.

Komunikují přes skype

Radnice na tyto případy raguje tím, že jejich prověření zadá svému pracovníkovi a navíc u příspěvku zveřejní jeho jméno.

Vsetín využívá i další formy komunikace. „S úředníky radnice lze také komunikovat prostřednictvím systému skype,“ upozornila mlučí na možnost dovolání se na úřad pomocí internetu zdarma.

Webovou komunikaci nabízí také Zlín, i když realativní novinky jako je facebook či skype zatím nenabízí.

„Používáme intenzivní komunikaci s občany pomocí mailu, elektronických diskusních fór, a mají možnost také objednat se pomocí internetu na vyřízení pasů. Zatím jsme nezaznamenali nějakou potřebu mezi lidmi a zájem o další rozšíření možností a nevidíme v tom ani větší efektivnost,“ sdělila mluvčí města Marie Masaříková.

Podobně uvažuje i Jaroslav Ševela, který je starostou Tlumačova na Zlínsku. Obce, která dvakrát měla vyhodnoceny celostátně jako nejlepší internetové stránkyve své kategorii získala první místo v soutěži Zlatý erb za nejlepší internetové stránky.

„Web máme na velmi vysoké úrovni, zájemcům také například rozesíláme automaticky e-mailem aktuality z obce. Tak v horizontu dvou let služby jako skype nebo facebook zřejmě vzhledem k počtu dvou a půl tisíce obyvatel využívat nebudeme, nemá to zatím význam,“ sdělil Ševela.