Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do ulic Ostravy vyjel elektrobus s nulovými emisemi

Ostrava/FOTOGALERIE/ - Vozidla ostravské MHD mezi sebou přivítala nováčka. Neprodukuje výfukové škodliviny jako tramvaj a trolejbus, v ulicích je ale obratný jako autobus. Jde o elektrobus, první takový v České republice, jehož konečná montáž se navíc v Ostravě i provádí.

16.6.2010 3
SDÍLEJ:

Elektrobus je nejnovějším ostravským dopravním prostředkem.Foto: DENÍK/Miroslav Kucej

Ostravané se elektrobusem budou moci poprvé svézt někdy na přelomu srpna a září. Do té doby se bude zkoušet bez cestujících.

„Začneme s ním jezdit po různých linkách v rámci Ostravy tak, abychom si otestovali, jak se chová v kterém profilu. Pak bude nasazen na konkrétní linku a dále budeme pokračovat v testování na této konkrétní lince s cestujícími,“ popsal ředitel Dopravního podniku Ostrava František Kořínek.

Elektrobus je dražší než klasický autobus, v porovnání s trolejbusy už je jeho pořízení příznivé. Navíc nehrozí, že při vypnutí proudu zůstanou cestující trčet na trati.

„Je to jedna z cest, jak přispět k ekologii. Zvláště když tento elektrobus má nižší provozní náklady na kilometr než trolejbus, pokud se započítá vybudování trolejbusové trati a měnírny. Cenově je téměř srovnatelný,“ konstatoval Kořínek. Elektrobusy by měly postupně nahradit část autobusů, které v Ostravě jezdí. Těch starších deseti let, které ještě zplodin produkují hodně, jezdí v Ostravě 160.

Vůz pojme čtyřiaosmdesát lidí

Peníze má Dopravní podnik Ostrava zajištěny na nákup tří elektrobusů v příštím roce. V dalších letech by jich ale mělo brázdit Ostravou daleko více. „Doufáme, že se elektrobus osvědčí. Cílem je totiž vyměnit nejméně padesát vozů tímto elektrobusem,“ uvedl náměstek primátora pro životní prostředí Dalibor Madej. Peníze na jejich nákup by Ostrava chtěla získat z fondů Evropské unie.

Elekrobus má kapacitu čtyřiaosmdesát cestujících. Na jedno nabití by měl ujet zhruba stokilometrovou trasu. „Minulý týden dojel elektrobus z Brna do Ostravy a akumulátory ještě nebyly vybité. Ale byl prázdný. Proto očekáváme, že s cestujícími ujede něco přes sto kilometrů,“ konstatoval Jindřich Chudý, obchodní ředitel společnosti SOR Libchavy, kde elekrobus vznikl.

Vedle dobíjení na plnou kapacitu baterií, které trvá šest až osm hodin, je možné využít i rychlodobíjení na konečných stanicích. Tím se kapacita baterií zvedne za zhruba patnáct minut o minimálně dvacet procent.

Elektrobus s označením EBN 10,5 vyvinul SOR ve spolupráci s dodavatelem elektrické výzbroje – firmou Cegelec a Dopravním podnikem Ostrava, kde se provádí konečná montáž. Se zavedením autobusů na zemní plyn, které jezdí například v Havířově, Ostrava nepočítá. „Nevychází nám to ekonomicky.

Havířov je pořizoval v době, kdy na to byla sedmdesátipěti procentní dotace. Nyní je to pár set tisíc korun. Ten vůz je v pořizovací ceně téměř o milion korun dražší než klasický a úspora pohonných hmot v případě přechodu na zemní plyn není taková, aby se za dobu životnosti ten autobus zaplatil,“ argumentoval Kořínek.

Autor: Iva Havlíčková

16.6.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Angela Merkelová po vyhlášení výsledků voleb
2 14

Merkelová vyhrála německé volby, získala ale historické minimum hlasů

O cestě na Měsíc snilo lidstvo odnepaměti.
DOTYK.CZ

Sto lidí na Měsíci? To není bláznivá sci-fi, Bernard Foing to myslí vážně

EXKLUZIVNĚ

Útok na „hlavák“? Policie se to ani nedozví, nemá zde své kamery

/INFOGRAFIKA/ Operační středisko policie, které dohlíží na metropoli, nevidí na dění v prostoru hlavního nádraží. Jeden z nejrizikovějších cílů v Praze je téměř nechráněný.

Ze vstupu AfD do spolkového sněmu jde na Němce úzkost, píší média

Volební výsledek pravicové Alternativy pro Německo narušil kontinuitu, s jakou vládly politické strany Německu od konce druhé světové války. Do parlamentu se dostane 98 poslanců, které například německý ministr zahraničí označil za "skutečné nacisty". Na protest proti AfD demonstrovaly v Německu stovky lidí. 

Když věční rivalové spojí síly. Duo „Fedal“ rozzářilo tenisový svět

Vytvořili jednu z největších rivalit ve sportovních dějinách. Na okruhu ATP se spolu potkávají více než patnáct let. Nyní se poprvé postavili bok po boku do společné čtyřhry. Roger Federer a Rafael Nadal podtrhli vytvořením unikátní deblové dvojice jedinečnost celého Laver Cupu. Navíc se mohou nazývat neporaženým párem.

Duel Deníku: Měla by Česká republika přijmout euro?

Přijetí eura bude patřit k nejdůležitějším rozhodnutím, které naše země učiní. Tato vláda o něm již určitě nerozhodně, ta příští, která vzejde z blížících se voleb, by ale mohla. Přečtěte si argumenty pro přijetí i proti němu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení