Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do ulic Ostravy vyjel elektrobus s nulovými emisemi

Ostrava/FOTOGALERIE/ - Vozidla ostravské MHD mezi sebou přivítala nováčka. Neprodukuje výfukové škodliviny jako tramvaj a trolejbus, v ulicích je ale obratný jako autobus. Jde o elektrobus, první takový v České republice, jehož konečná montáž se navíc v Ostravě i provádí.

16.6.2010 3
SDÍLEJ:

Elektrobus je nejnovějším ostravským dopravním prostředkem.Foto: DENÍK/Miroslav Kucej

Ostravané se elektrobusem budou moci poprvé svézt někdy na přelomu srpna a září. Do té doby se bude zkoušet bez cestujících.

„Začneme s ním jezdit po různých linkách v rámci Ostravy tak, abychom si otestovali, jak se chová v kterém profilu. Pak bude nasazen na konkrétní linku a dále budeme pokračovat v testování na této konkrétní lince s cestujícími,“ popsal ředitel Dopravního podniku Ostrava František Kořínek.

Elektrobus je dražší než klasický autobus, v porovnání s trolejbusy už je jeho pořízení příznivé. Navíc nehrozí, že při vypnutí proudu zůstanou cestující trčet na trati.

„Je to jedna z cest, jak přispět k ekologii. Zvláště když tento elektrobus má nižší provozní náklady na kilometr než trolejbus, pokud se započítá vybudování trolejbusové trati a měnírny. Cenově je téměř srovnatelný,“ konstatoval Kořínek. Elektrobusy by měly postupně nahradit část autobusů, které v Ostravě jezdí. Těch starších deseti let, které ještě zplodin produkují hodně, jezdí v Ostravě 160.

Vůz pojme čtyřiaosmdesát lidí

Peníze má Dopravní podnik Ostrava zajištěny na nákup tří elektrobusů v příštím roce. V dalších letech by jich ale mělo brázdit Ostravou daleko více. „Doufáme, že se elektrobus osvědčí. Cílem je totiž vyměnit nejméně padesát vozů tímto elektrobusem,“ uvedl náměstek primátora pro životní prostředí Dalibor Madej. Peníze na jejich nákup by Ostrava chtěla získat z fondů Evropské unie.

Elekrobus má kapacitu čtyřiaosmdesát cestujících. Na jedno nabití by měl ujet zhruba stokilometrovou trasu. „Minulý týden dojel elektrobus z Brna do Ostravy a akumulátory ještě nebyly vybité. Ale byl prázdný. Proto očekáváme, že s cestujícími ujede něco přes sto kilometrů,“ konstatoval Jindřich Chudý, obchodní ředitel společnosti SOR Libchavy, kde elekrobus vznikl.

Vedle dobíjení na plnou kapacitu baterií, které trvá šest až osm hodin, je možné využít i rychlodobíjení na konečných stanicích. Tím se kapacita baterií zvedne za zhruba patnáct minut o minimálně dvacet procent.

Elektrobus s označením EBN 10,5 vyvinul SOR ve spolupráci s dodavatelem elektrické výzbroje – firmou Cegelec a Dopravním podnikem Ostrava, kde se provádí konečná montáž. Se zavedením autobusů na zemní plyn, které jezdí například v Havířově, Ostrava nepočítá. „Nevychází nám to ekonomicky.

Havířov je pořizoval v době, kdy na to byla sedmdesátipěti procentní dotace. Nyní je to pár set tisíc korun. Ten vůz je v pořizovací ceně téměř o milion korun dražší než klasický a úspora pohonných hmot v případě přechodu na zemní plyn není taková, aby se za dobu životnosti ten autobus zaplatil,“ argumentoval Kořínek.

Autor: Iva Havlíčková

16.6.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Evropská komise zahájila proceduru proti Varšavě
AKTUALIZUJEME
6

Na Varšavu! Brusel zahájil proceduru kvůli spornému zákonu

Útok nožem v hamburském supermarketu
3 5

Útok 50centimetrovým nožem v Hamburku oživil ostrou debatu o uprchlících

Při vážné nehodě se zranilo pět lidí. Hasiči museli autu ustřihnout střechu

Pět zraněných ošetřili záchranáři po nehodě dvou aut, která se srazila v sobotu krátce po páté hodině ranní u Jinačovic na Brněnsku. Silnice byla kvůli nehodě hodinu uzavřená.

Německé ženy zase rodí. Počet bezdětných stagnuje nebo klesá

Dlouhodobý trend, který trápil Spolkovou republiku, kdy přibývalo bezdětných žen, se zřejmě zastavil. Německé ženy zase začaly rodit, stoupl i počet matek-vysokoškolaček. Po téměř třiceti letech od sjednocení dvou německých států zaznamenali Němci opět zvýšenou porodnost.

DOTYK.CZ

Dandy – umělecké dílo „Já“

Potřeba „být svůj“ a zároveň strach z toho, aby se člověk neocitl stranou své doby – tenhle vnitřní svár, který s chutí podporují média a reklama, dnes prožívá kdekdo. Snaha o výlučnost, která u hipsterů dospěla k takřka předpisovému vzhledu, není nová a trochu připomíná myšlenku dandysmu. Ta byla však mnohem silnější a zásadně odlišná.

Pět jeskyní, 25 milionů návštěvníků. Moravský kras láká stále víc turistů

/FOTOGALERIE/ Úlek a poté radost. Taková byla reakce pětadvacetimilionté návštěvnice Moravského krasu. Zdeňka Richterová z obce Mokrá-Horákov přijela v pátek do jeskyně Balcarkas vnoučaty a manželem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení