VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do ulic Ostravy vyjel elektrobus s nulovými emisemi

Ostrava/FOTOGALERIE/ - Vozidla ostravské MHD mezi sebou přivítala nováčka. Neprodukuje výfukové škodliviny jako tramvaj a trolejbus, v ulicích je ale obratný jako autobus. Jde o elektrobus, první takový v České republice, jehož konečná montáž se navíc v Ostravě i provádí.

16.6.2010 3
SDÍLEJ:
Fotogalerie
15 fotografií

Elektrobus je nejnovějším ostravským dopravním prostředkem.Foto: DENÍK/Miroslav Kucej

Ostravané se elektrobusem budou moci poprvé svézt někdy na přelomu srpna a září. Do té doby se bude zkoušet bez cestujících.

„Začneme s ním jezdit po různých linkách v rámci Ostravy tak, abychom si otestovali, jak se chová v kterém profilu. Pak bude nasazen na konkrétní linku a dále budeme pokračovat v testování na této konkrétní lince s cestujícími,“ popsal ředitel Dopravního podniku Ostrava František Kořínek.

Elektrobus je dražší než klasický autobus, v porovnání s trolejbusy už je jeho pořízení příznivé. Navíc nehrozí, že při vypnutí proudu zůstanou cestující trčet na trati.

„Je to jedna z cest, jak přispět k ekologii. Zvláště když tento elektrobus má nižší provozní náklady na kilometr než trolejbus, pokud se započítá vybudování trolejbusové trati a měnírny. Cenově je téměř srovnatelný,“ konstatoval Kořínek. Elektrobusy by měly postupně nahradit část autobusů, které v Ostravě jezdí. Těch starších deseti let, které ještě zplodin produkují hodně, jezdí v Ostravě 160.

Vůz pojme čtyřiaosmdesát lidí

Peníze má Dopravní podnik Ostrava zajištěny na nákup tří elektrobusů v příštím roce. V dalších letech by jich ale mělo brázdit Ostravou daleko více. „Doufáme, že se elektrobus osvědčí. Cílem je totiž vyměnit nejméně padesát vozů tímto elektrobusem,“ uvedl náměstek primátora pro životní prostředí Dalibor Madej. Peníze na jejich nákup by Ostrava chtěla získat z fondů Evropské unie.

Elekrobus má kapacitu čtyřiaosmdesát cestujících. Na jedno nabití by měl ujet zhruba stokilometrovou trasu. „Minulý týden dojel elektrobus z Brna do Ostravy a akumulátory ještě nebyly vybité. Ale byl prázdný. Proto očekáváme, že s cestujícími ujede něco přes sto kilometrů,“ konstatoval Jindřich Chudý, obchodní ředitel společnosti SOR Libchavy, kde elekrobus vznikl.

Vedle dobíjení na plnou kapacitu baterií, které trvá šest až osm hodin, je možné využít i rychlodobíjení na konečných stanicích. Tím se kapacita baterií zvedne za zhruba patnáct minut o minimálně dvacet procent.

Elektrobus s označením EBN 10,5 vyvinul SOR ve spolupráci s dodavatelem elektrické výzbroje – firmou Cegelec a Dopravním podnikem Ostrava, kde se provádí konečná montáž. Se zavedením autobusů na zemní plyn, které jezdí například v Havířově, Ostrava nepočítá. „Nevychází nám to ekonomicky.

Havířov je pořizoval v době, kdy na to byla sedmdesátipěti procentní dotace. Nyní je to pár set tisíc korun. Ten vůz je v pořizovací ceně téměř o milion korun dražší než klasický a úspora pohonných hmot v případě přechodu na zemní plyn není taková, aby se za dobu životnosti ten autobus zaplatil,“ argumentoval Kořínek.

Autor: Iva Havlíčková

16.6.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Pobyty pro astmatiky. Podle kontroly pojišťovna chybovala

Mlok skvrnitý.
11

Vzácným zvířatům se v metropoli daří. A bude jich ještě víc

Móda, či směr? Naturální vína mají příznivce

/INFOGRAFIKA/ Ctí odkaz předků a naplno využívají potenciál přírody. Hrozny sbírají ručně, někteří je místo lisování šlapou. Vinaři autentisté se zřekli používání chemie a krášlících zásahů. „Nabízíme alternativu proti rychle vyrobeným a komerčním vínům," řekl Jaroslav Osička z Velkých Bílovic na Břeclavsku.

Dominik Feri: Lajknutí neznamená hlas v urně. A to je výzva i pro mě

/ROZHOVOR/ Sešli jsme se v restauraci, která podle Dominika Feriho (TOP 09) změnila prostředí v Praze. Ráno tu lidé snídají, odpoledne studenti píší seminární práce a v létě se tady sedí na okenních parapetech a pije pivo. Přesně to vystihuje atmosféru, kterou má nejmladší radní nejen v Teplicích, ale v celé české historii, rád – uvolněnou, plnou života, diskusí a plánů. Ty má Dominik Feri velké. 

Sivok před San Marinem: Vpředu máme hladové kluky, věřím jim

/ROZHOVOR od zvláštního zpravodaje Deníku/ Od českého národního týmu se zítra v San Marinu očekává čisté konto. Podle kapitána Tomáše Sivoka však právě první pohled klame, svěřence Karla Jarolíma, a speciálně obránce, nečeká jednoduchá práce. 

V Minsku to vře. Ulice obsadili policisté se samopaly a vodní děla

Běloruská policie dnes odpoledne zablokovala pochod stovek demonstrantů v centru Minska, cestu jim přehradila policejní vozidla. Podle očitých svědků byly zatčeny desítky lidí, jsou mezi nimi údajně i novináři včetně místních zpravodajů stanice BBC. Do protestního protivládního pochodu, který minská radnice nepovolila, se podle agentury AP zapojilo kolem 700 lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies