VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do ulic Ostravy vyjel elektrobus s nulovými emisemi

Ostrava/FOTOGALERIE/ - Vozidla ostravské MHD mezi sebou přivítala nováčka. Neprodukuje výfukové škodliviny jako tramvaj a trolejbus, v ulicích je ale obratný jako autobus. Jde o elektrobus, první takový v České republice, jehož konečná montáž se navíc v Ostravě i provádí.

16.6.2010 3
SDÍLEJ:
Fotogalerie
15 fotografií

Elektrobus je nejnovějším ostravským dopravním prostředkem.Foto: DENÍK/Miroslav Kucej

Ostravané se elektrobusem budou moci poprvé svézt někdy na přelomu srpna a září. Do té doby se bude zkoušet bez cestujících.

„Začneme s ním jezdit po různých linkách v rámci Ostravy tak, abychom si otestovali, jak se chová v kterém profilu. Pak bude nasazen na konkrétní linku a dále budeme pokračovat v testování na této konkrétní lince s cestujícími,“ popsal ředitel Dopravního podniku Ostrava František Kořínek.

Elektrobus je dražší než klasický autobus, v porovnání s trolejbusy už je jeho pořízení příznivé. Navíc nehrozí, že při vypnutí proudu zůstanou cestující trčet na trati.

„Je to jedna z cest, jak přispět k ekologii. Zvláště když tento elektrobus má nižší provozní náklady na kilometr než trolejbus, pokud se započítá vybudování trolejbusové trati a měnírny. Cenově je téměř srovnatelný,“ konstatoval Kořínek. Elektrobusy by měly postupně nahradit část autobusů, které v Ostravě jezdí. Těch starších deseti let, které ještě zplodin produkují hodně, jezdí v Ostravě 160.

Vůz pojme čtyřiaosmdesát lidí

Peníze má Dopravní podnik Ostrava zajištěny na nákup tří elektrobusů v příštím roce. V dalších letech by jich ale mělo brázdit Ostravou daleko více. „Doufáme, že se elektrobus osvědčí. Cílem je totiž vyměnit nejméně padesát vozů tímto elektrobusem,“ uvedl náměstek primátora pro životní prostředí Dalibor Madej. Peníze na jejich nákup by Ostrava chtěla získat z fondů Evropské unie.

Elekrobus má kapacitu čtyřiaosmdesát cestujících. Na jedno nabití by měl ujet zhruba stokilometrovou trasu. „Minulý týden dojel elektrobus z Brna do Ostravy a akumulátory ještě nebyly vybité. Ale byl prázdný. Proto očekáváme, že s cestujícími ujede něco přes sto kilometrů,“ konstatoval Jindřich Chudý, obchodní ředitel společnosti SOR Libchavy, kde elekrobus vznikl.

Vedle dobíjení na plnou kapacitu baterií, které trvá šest až osm hodin, je možné využít i rychlodobíjení na konečných stanicích. Tím se kapacita baterií zvedne za zhruba patnáct minut o minimálně dvacet procent.

Elektrobus s označením EBN 10,5 vyvinul SOR ve spolupráci s dodavatelem elektrické výzbroje – firmou Cegelec a Dopravním podnikem Ostrava, kde se provádí konečná montáž. Se zavedením autobusů na zemní plyn, které jezdí například v Havířově, Ostrava nepočítá. „Nevychází nám to ekonomicky.

Havířov je pořizoval v době, kdy na to byla sedmdesátipěti procentní dotace. Nyní je to pár set tisíc korun. Ten vůz je v pořizovací ceně téměř o milion korun dražší než klasický a úspora pohonných hmot v případě přechodu na zemní plyn není taková, aby se za dobu životnosti ten autobus zaplatil,“ argumentoval Kořínek.

Autor: Iva Havlíčková

16.6.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Výhled na České středohoří. Vzadu Milešovka
0 14

Obludné plány na zastavění vrcholu Milešovky šly k ledu

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

AUTOMIX.CZ

PŘEHLEDNĚ: Proč se škodovky jmenují, jak se jmenují?

Od konce 80. let česká automobilka Škoda svoje modely označuje výhradně slovními názvy. Na začátku této éry byl samozřejmě Favorit.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies