VYBERTE SI REGION

Do ulic Ostravy vyjel elektrobus s nulovými emisemi

Ostrava/FOTOGALERIE/ - Vozidla ostravské MHD mezi sebou přivítala nováčka. Neprodukuje výfukové škodliviny jako tramvaj a trolejbus, v ulicích je ale obratný jako autobus. Jde o elektrobus, první takový v České republice, jehož konečná montáž se navíc v Ostravě i provádí.

16.6.2010 3
SDÍLEJ:
Fotogalerie
15 fotografií
Elektrobus je nejnovějším ostravským dopravním prostředkem.

Elektrobus je nejnovějším ostravským dopravním prostředkem.Foto: DENÍK/Miroslav Kucej

Ostravané se elektrobusem budou moci poprvé svézt někdy na přelomu srpna a září. Do té doby se bude zkoušet bez cestujících.

„Začneme s ním jezdit po různých linkách v rámci Ostravy tak, abychom si otestovali, jak se chová v kterém profilu. Pak bude nasazen na konkrétní linku a dále budeme pokračovat v testování na této konkrétní lince s cestujícími,“ popsal ředitel Dopravního podniku Ostrava František Kořínek.

Elektrobus je dražší než klasický autobus, v porovnání s trolejbusy už je jeho pořízení příznivé. Navíc nehrozí, že při vypnutí proudu zůstanou cestující trčet na trati.

„Je to jedna z cest, jak přispět k ekologii. Zvláště když tento elektrobus má nižší provozní náklady na kilometr než trolejbus, pokud se započítá vybudování trolejbusové trati a měnírny. Cenově je téměř srovnatelný,“ konstatoval Kořínek. Elektrobusy by měly postupně nahradit část autobusů, které v Ostravě jezdí. Těch starších deseti let, které ještě zplodin produkují hodně, jezdí v Ostravě 160.

Vůz pojme čtyřiaosmdesát lidí

Peníze má Dopravní podnik Ostrava zajištěny na nákup tří elektrobusů v příštím roce. V dalších letech by jich ale mělo brázdit Ostravou daleko více. „Doufáme, že se elektrobus osvědčí. Cílem je totiž vyměnit nejméně padesát vozů tímto elektrobusem,“ uvedl náměstek primátora pro životní prostředí Dalibor Madej. Peníze na jejich nákup by Ostrava chtěla získat z fondů Evropské unie.

Elekrobus má kapacitu čtyřiaosmdesát cestujících. Na jedno nabití by měl ujet zhruba stokilometrovou trasu. „Minulý týden dojel elektrobus z Brna do Ostravy a akumulátory ještě nebyly vybité. Ale byl prázdný. Proto očekáváme, že s cestujícími ujede něco přes sto kilometrů,“ konstatoval Jindřich Chudý, obchodní ředitel společnosti SOR Libchavy, kde elekrobus vznikl.

Vedle dobíjení na plnou kapacitu baterií, které trvá šest až osm hodin, je možné využít i rychlodobíjení na konečných stanicích. Tím se kapacita baterií zvedne za zhruba patnáct minut o minimálně dvacet procent.

Elektrobus s označením EBN 10,5 vyvinul SOR ve spolupráci s dodavatelem elektrické výzbroje – firmou Cegelec a Dopravním podnikem Ostrava, kde se provádí konečná montáž. Se zavedením autobusů na zemní plyn, které jezdí například v Havířově, Ostrava nepočítá. „Nevychází nám to ekonomicky.

Havířov je pořizoval v době, kdy na to byla sedmdesátipěti procentní dotace. Nyní je to pár set tisíc korun. Ten vůz je v pořizovací ceně téměř o milion korun dražší než klasický a úspora pohonných hmot v případě přechodu na zemní plyn není taková, aby se za dobu životnosti ten autobus zaplatil,“ argumentoval Kořínek.

Autor: Iva Havlíčková

16.6.2010 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
5 4

Lékárny nelegálně vyvezly léky za 149 milionů korun

Zemětřesení zasáhlo opět Itálii, padají i laviny
AKTUALIZOVÁNO
1 9

Zemětřesení v Itálii: lavina zasypala hotel, je v něm „mnoho mrtvých“

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Rathova korupční kauza: Soud vrátil k došetření druhou větev

Praha - Krajský soud v Praze v pondělí vrátil k došetření druhou větev kauzy bývalého poslance a středočeského hejtmana Davida Ratha. Napsala to dnes Mladá fronta Dnes (MfD), které to sdělila mluvčí krajského soudu Pavlína Bočková. Důvody rozhodnutí mluvčí odmítla uvést s tím, že musí být nejprve doručeno účastníkům řízení. Případ se týká manipulace veřejných zakázek Středočeského kraje a krajských nemocnic, kriminalisté v něm navrhli obžalovat devět lidí a osm firem včetně stavební společnosti Metrostav.

Na KLDR budou shlížet bývalí vůdci. Kim staví na nejvyšší hoře sousoší dynastie

Severokorejský diktátor Kim Čong-un utrácí miliony dolarů za výstavbu nového sousoší, které bude znázorňovat trojici dosavadních vůdců KLDR - tedy jeho, jeho otce Kim Čong-ila a dědečka Kim Ir-sena. Socha se má tyčit na vrcholu nejvyšší severokorejské hory Pektu. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies