VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik v Brně zdraží o více než desetinu

Brno – Klasická hodinová dvoupásmová jízdenka za pětadvacet místo dvaadvaceti korun. Roční předplatné za 4950 korun místo 4430. Od ledna příštího roku si se vší pravděpodobností Brňané připlatí za hromadnou dopravu.

21.6.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

Rada města má nyní na stole dvě varianty zdražení. Jednu z nich pravděpodobně v létě schválí.

„Nepřejeme si zdražování. Tlačí nás k tomu náklady vyvolané inflací a také nová výše daně z přidané hodnoty, kterou zavádí ministerstvo financí. Jen na ní bude ztráta padesát milionů korun. Ale plníme slib z předminulého roku. Dva roky jsme nezdražovali,“ uvedl brněnský primátor Roman Onderka.

Plán města narazil na ostrou kritiku opozice. „Město si zadělává na problém. Podobný krok povede k tomu, že více a více lidí bude jezdit auty. Už nyní přitom Brno zahlcují auta, která nemají kde zaparkovat. Stavění drahých parkovacích domů sice je chvályhodné, přesto nevidím důvod, proč vše ještě zhoršovat,“ upozornil zelený zastupitel Mojmír Vlašín.

Podle zelených je přitom recept zachování současných cen jízdného jednoduchý. „Dopravní podnik má mít díky němu o sto milionů vyšší výnosy. To je přitom stejná částka, kterou město získalo z dividend Tepláren Brno. A rozdělilo je na několik akcí městských částí. Za devatenáct milionů třeba vznikne wellness v areálu na Kraví Hoře. Myslím, že kdyby si Brňané měli vybrat mezi levnějším jízdným a novým wellnessem, volba bude jasná. Město by mělo peníze věnovat na to, co prospěje co nejvíce lidem. Ne jen úzkému kruhu vyvolených,“ zdůraznil Ander.

Podniky nemůžou fungovat socialisticky

Na návrh opozice ovšem Onderka na úterním zastupitelstvu odmítl přistoupit. „Není možné, aby podniky fungovaly socialisticky. Nemůžeme platit ze zisku jednoho podniku ztrátu jiného. Navíc město nemůže platit to co způsobil stát. Kdybychom takto kompenzovali všechny dopady, které mají kroky vlády na lidi, zaplatili bychom takto přes půl druhé miliardy zdůraznil Onderka.

Kromě zdražování se dopravní podnik stačí také šetřit. „Stále hledáme možnosti, jak provoz zefektivnit při zachování kvality služeb. Například apelujeme na řidiče, aby jejich styl jízdy byl co nejúspornější. Tedy aby zbytečně prudce nevyjížděli od zastávek a z křižovatek. Zároveň třeba také používáme emulzní naftu pro pohon autobusů.,“ řekla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Takzvaná emulzní nafta vypouští do ovzduší o polovinu méně škodlivin. Je proto osvobozená od spotřební daně a tedy i mnohem levnější. „Používáme ji u zhruba sedmdesáti autobusů starších typů. Pro autobusy moderní s novým vstřikováním není vhodná. Loni jsme ji využívali ve zkušebním čtyřměsíčním provozu a ušetřili tak 1,3 milionu korun,“ uvedla Škrancová.

Ušetřit má také novinka letošní zimy. Takzvaná optimalizace spotřeby elektrické energie se navenek projevuje především krátkodobým vypínáním topení v tramvajích a trolejbusech. Složitý regulační systém tak zasahuje v případech, kdy hrozí překročení maximálního čtvrthodinového limitu pro odběr levnější elektřiny. „Ročně očekáváme úsporu 1,2 milionu korun. Systém ovšem bude v plném rozsahu fungovat až od prvního května,“ podotkla Škrancová.

Solary na střechách vozoven

Získat peníze se brněnský dopravce snaží také pronájmem střech vozoven pro umístění solárních elektráren. „Smlouvy o pronájmu střech pro solární panely jsou už podepsané. Aktuálně jsou panely na vozovně v Husovicích, do budoucna je plánujeme také ve Slatině, v Pisárkách a v Medlánkách,“ řekla Škrancová. Kolik podnik vydělá říct nechtěla. Podle původních předpokladů to ovšem mělo být něco mezi dvěma a třemi miliony korun.

Podle ekonoma společnosti Cyrrus Ondřeje Moravanského je šetření či pronájem nepotřebných ploch dobrý nápad. „Je lepší cesta, jak získat peníze, než zdražování jízdného. To je v rozporu k plánům dostat z centra města auta,“ myslí si analytik.

O zdražení hromadné dopravy mimo Brno rozhodl na začátku roku i Jihomoravský kraj. „Letos zvažujeme, že to uděláme uděláme prvního července,“ potvrdil náměstek hejtmana Václav Horák.

Čtěte také: Olomoucká MHD zdraží všechny jízdenky, i síťové

Autor: Petr Jeřábek

21.6.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Výstava Body The Exhibition.
1 5

Konec sporné výstavy? Radnice má „v rukávu" právní posudek

Připomínka masakru v Srebrenici
3 7

Masakru v Srebrenici napomohli nizozemští vojáci, rozhodl soud

Bikiny v Temelíně zaujaly CNN víc než dostavba jaderné elektrárny

/ANKETA/- Málokdy se česká energetická společnost ČEZ a Česko vůbec dostane do hledáčků světových mediálních obrů tak intenzivně, jako tomu bylo v případě „plavkové" stáže v jaderné elektrárně Temelín. Soutěž o odbornou stáž v JET, kde hlavním kritériem nebyly vědecké schopnosti, ale figura studentek, pronikla do světových zpravodajských serverů.  

AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

V Kyjevě explodoval automobil s plukovníkem ukrajinské vojenské rozvědky

Centrem ukrajinského hlavního města na křižovatce ulic Solomenskaja a Aleksejevskaja otřásl dnes ráno výbuch. Do vzduchu zde vyletěl automobil, ve kterém údajně zahynul vysoký důstojník ukrajinské vojenské rozvědky.

AKTUALIZOVÁNO

Zvrhlík zneužil tři děti, jedno málem zabil. Soud mu vyměřil 20 let

Dvacet roků stráví za mřížemi René Nagy (44 let), který od července do září loňského roku na Třinecku vylákal na odlehlé místo tři děti ve věku od šesti do deseti let. Zneužil je a jedno z nich málem zabil. Rozsudek v úterý vynesl Krajský soud v Ostravě, který ho uznal vinným ze znásilnění a pokusu o vraždu.

Francie neuzná „ruský Krym“, řekl Macron Porošenkovi

Ukrajinský prezident Petro Porošenko absolvoval během několika málo dní další státní návštěvu, při které se ujišťoval o postoji západních spojenců vůči konfliktu na východě Ukrajiny a okupace Krymu. Po návštěvě Bílého domu, kde ho o spojenectví ujistil americký prezident Donald Trump, se Porošenko setkal v Paříži s francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies