VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dostavba dálnice D8 příští rok je nereálná

Teplicko, Ústecko – Nedostatek financí a chybějící stavební povolení. To stojí v cestě dostavby dálnice D8.

25.11.2010 2
SDÍLEJ:

Dostavba dálnice D8.Foto: Deník/Karel Pech

Zprovoznění dálnice D8 příští rok? Nereálné. Otevřena možná bude jen křižovatka Bílinka u Řehlovic, a ani to není stoprocentní. Důvod? Ředitelství silnic a dálnic nemá v ruce platné stavební povolení. Navíc není stále jasné, jestli na dokončení D8 vůbec bude mít ministerstvo dopravy peníze.

Nepříjemnou zprávu Deníku potvrdila Martina Vápeníková, mluvčí ŘSD. „Ztratili jsme územní rozhodnutí a bez něj nemůžeme pokračovat na hlavní trase a ani dokončit přípravu.“

Rozhodl soud

O územní rozhodnutí ŘSD přišlo rozhodnutím soudu, který ho kvůli žalobě organizace Děti země zrušil. „Samozřejmě tam, kde stavební povolení máme, zatím ve stavbě pokračujeme dál,“ dodala Vápeníková s tím, že se určitě ministerstvo snaží územní rozhodnutí získat zpět.
Poradcem Víta Bárty, ministra dopravy, je dnes paradoxně Miroslav Patrik z Dětí Země. Ten také navrhl několik možností, jak územní rozhodnutí opětovně získat. „Na základě mojí analýzy, jakým způsobem získat nové územní rozhodnutí k D8, si ŘSD vybralo z tří doporučených variant tu, která navrhuje jedno velké správní řízení, jež spojí územní řízení a všechna zbývající stavební řízení. To by mohlo celý proces urychlit, ačkoliv je příprava o něco časově náročnější,“ řekl Patrik.

Nejsou peníze

Další otazníky, a to velmi nepříjemné, se ovšem vznášejí nad dostavbou dálnice kvůli nedostatku peněz. Kvůli nim bude například příští rok otevřeno jen 22 km dálnic a rychlostních silnic. Což je rekordně málo za období od roku 2005. Podle Jakuba Ptačinského, mluvčího ministerstva, rozpočet teprve vzniká a každou chvíli se návrhy jednotlivých jeho kapitol mění.

„Nejsem proto v tuto chvíli schopen říci, kolik a zda vůbec na dostavbu dálnice budou peníze,“ řekl Ptačinský s tím, že dost závisí také na tom, kolik peněz vyčlení na dotace EU, a jak se vyvine situace okolo žalob a stížností na její stavbu.

Města a obce na objízdných trasách stálá nejistota ohledně dalších osudů dálnice dosti zmáhá. Například Ústí nad Labem, podle Jana Řeřichy (ODS), náměstka ústeckého primátora, opětovně musí konstatovat, že to všechno pro něj jsou velmi smutné zprávy.

Kamiony v centru města

„Kamiony centrum města velmi zatěžují a my s tím v podstatě nemůžeme nic udělat. Budeme se ale v maximální možné míře snažit, aby řidiči kamionů, kteří musí přes Ústí jezdit, alespoň neparkovali na každém rohu a nedělali si z města noclehárnu. Městská policie bude instruována, aby toto netolerovala,“ upozornil Řeřicha.

Starosta Miroslav Suchý (nez.) z Dolních Zálezel na to rovnou řekl, že čím déle se bude stavba odsouvat, tím víc to bude stát lidských životů v nehodách na silnicích, například na I/30 z Lovosic do Vaňova, kde naposled kamion srazil chodce včera ráno.

„Projekt měl být připraven komplexně celý od samého začátku, jako když stavíte dům, neměli to dělat salámovou metodou. Nemuselo k blokování stavby žalobami a k dalším průtahům vůbec dojít,“ rozčiloval se starosta Suchý.

Přizvukoval mu i krajský radní Petr Benda (ČSSD). „D8 je důležitá dopravní tepna, která hraje svou roli ve všech oblastech života v kraji,“ řekl Benda. „To, že není hotová, je chyba minulé i současné vlády. Místo aby to urychleně řešil a lidem v kraji ulehčil, tak si tam pan Bárta jen vzal toho ,kazisvěta´ Patrika.“

Nedostavěná dálnice stojí miliony

Jaroslav Foldyna (ČSSD), poslanec za Ústecký kraj a zároveň zastupitel kraje, k tomu řekl, že nedostavěná dálnice nás dle analýz stojí zhruba 670 milionů ročně, zátěže obcí i lidské životy, a přesto není v parlamentu vůle ke změně legislativy. „Takže když to nejde jinak, musíme se pustit do něčeho extra, do zákona o dostavbě D8. Chystám se pro to získat podporu,“ řekl.

Řidičům tak nezbývá, než čekat a nadávat, jako Alois Nedvěd. „Pro lidi, kteří jezdí a používají tyhle trasy, je to zoufalé. Životní prostředí zničené, vysoké náklady na pohonné hmoty, mrtvých už je taky dost, o škodách na majetku ani nemluvím, jedním slovem je to hrozné. Dáváme přednost žabičkám před prospěchem celku,“ rozčílil se.

Autor: Janni Vorlíček

25.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Stojící tramvaje. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
7

Prahu postihly rozsáhlé výpadky elektřiny, nejezdily tramvaje

Michal Tung
4

Michal Tung o EET: Také Vietnamci pořizují pokladny na poslední chvíli

DOTYK.CZ

Jako po válce. Podívejte se na kdysi výstavní čtvrť v Ostravě

Třeba to opravit a ne opustit! Těžko říci, zda sprejeři říkající si Deroj a Breck mysleli tyto slova vážně či ironicky. Nastříkali je každopádně mezi ruiny, které kdysi bývaly výstavními činžáky pro železničáře.

AKTUALIZUJEME

Hejtman Olomouckého kraje Košta odvolán, vládnout by měl Okleštěk

Krajští zastupitelé na svém pondělním zasedání hlasovali o odvolání Oty Košty (ANO). Na programu měli i volbu jeho nástupce.

AKTUALIZOVÁNO

Vraždu novorozence potrestal soud 15 lety vězení

Za vraždu novorozence potrestal dnes ústecký krajský soud ženu ze Štětí na Litoměřicku patnácti lety vězení. Matka dvou dětí těhotenství tajila, dítě porodila doma a životaschopného chlapce uložila do igelitové tašky, uvedla obžaloba. Tělíčko našel o měsíc později na poli traktorista.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies