VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dostavbu dálnice blokují aktivisté

Ústí nad Labem - Místní trpí množstvím vyfukových zplodin, dostavba dálnice D8 je však stále v nedohlednu.

21.7.2010
SDÍLEJ:

Stavba dálnice D8.Foto: DENÍK/Karel Pech

Právní ekoteroristé jsou štěstím bez sebe. Daří se jim blokovat dostavbu posledního krátkého úseku dálnice D8. Možná kvůli tomu přijdeme i o dotace z EU. A také denně tisíce automobilů místo po dálnici provizorně jezdí v úseku přes Lovosice a Ústí. Mění tím široké okolí v neviditelnou plynovou komoru. Krajský úřad chce nechat monitorovat množství škodlivin v okolí objízdných tras.

Podle telnického starosty a bývalého senátora Jaroslava Doubravy je problém exhalací dlouhodobě znám. Proto dálnice jsou stokou, do které se koncentruje pohyb (a exhalace) vozidel krajem, aby nezatěžovaly okolní obce a města.

Problém: Výfukové plyny

K obstrukcím ekoaktivistů uvedl, že jako senátor se pokusil v zákonu o životním prostředí prosadit ve vztahu k ekologickým iniciativám, aby do schvalovacích procesů mohly vstupovat jen právnické osoby, pokud jsou ale místně příslušné a za neoprávněné obstrukce měly nést stěžovatelé odpovědnost, včetně finanční.

„Nestalo se tak, a dnes na to tvrdě doplácíme. Vím, že situace není ideální. Autodoprava v dnešní podobě je neekologická a neekonomická. A nebezpečná kvůli výfukovým zplodinám, hlavně z dieselových kamionů. Pražskou ulicí v Ústí projede jen proto, že není dokončena D8 více než 10 000 automobilů denně. To je úděsné. Proto jsou dálnice nutné. Dokud nenahradíme automobily alespoň částečně železniční dopravou i do malých regionů, a přepravu objemnějších nákladů nepřemístíme na vodní toky, dálnice jsou bohužel nutností,“ zdůraznil Doubrava.

Akce ekoaktivistů sklízí kritiku

Lékař a současný senátor Pavel Sušický považuje obstrukce ekoaktivistů za cynický útok na obyvatele labského údolí kolem Ústí. „Pokud jim jde o blaho lidí, jistě vědí, že byla vypracována řada epidemiologických studií ve vyspělých zemí světa. Ty prokázaly přímý vztah vystavením znečištění životního prostředí a rizikem nežádoucích účinků na chorobnost a úmrtnost,“ uvedl Sušický.

Zdůraznil, že v prostředí městských ulic, jak vyplývá ze zjištění výzkumníků, na významu nabývá výskyt malých částic (pod 2,5 um), produkovaných především emisemi dieselových motorů nákladní automobilové dopravy.

Toxické látky

„Tyto částice se mohou stát nosičem buď řady toxických látek, nebo komponent způsobujících alergii a jejich velikost jim dává schopnost dosáhnout až těch nejnižších částí dýchacích cest. Mohou působit na náš organismus tím intenzivněji, čím blíže jsou vzdáleny od silnic, a to především s vysokou hustotou provozu. Jak americké, tak holandské a německé studie prokázaly, že maximálně rizikovou oblastí je vzdálenost do jednoho km od silnice. Ekoaktivisté vystavili na řadu let lidi na Lovosicku a Ústecku intenzivnímu zatížení život ohrožujícími látkami. Vzali si zdraví lidí vědomě jako rukojmí,“ zdůraznil Sušický.

A dodává, že Společnost amerických dětských lékařů proto doporučuje posunout výstavbu nových škol do vzdálenosti minimálně 1,5 km od dopravních tepen a náhradu dieselových pohonů školních autobusů méně škodlivými pohonnými jednotkami.

Z výfuků dieselových motorů je registrováno 188 škodlivin podezřelých nebo známých jako vážný spouštěč nádorových onemocnění, nervových onemocnění, poškození plodu i ovlivnění kvality těhotenství.

Hustý provoz má vliv na nemoci

Německá studie podle Sušického prokázala, že hustota provozu přímo ovlivňuje riziko vzniku celého spektra onemocnění, od postižení horních cest dýchacích, astmatu až po vznik alergických onemocnění, která právě v oblastech s přetíženou kamionovou dopravou na Ústecku výrazně stoupla. Studie upozorňuje na zvýšené riziko srdečně cévních onemocnění, které může být až šestinásobné.

„Obstrukce výstavby dálnice ve Středohoří, iniciovaná organizacemi, které se tváří, že je jejich snahou ochrana životního prostředí, s těžkými zdravotními dopady na populaci je nepochopitelná. Buď vyplývá z neznalosti aktuálního stavu této problematiky anebo z účelového zamlčování,“ zdůraznil Sušický.

Doubrava zdůraznil neřešitelnost situace: „Ekoaktivista Miroslav Patrik uvedl, že byl v roce 2006 nelogicky předčasně otevřel úsek D8 přes Krušné hory a Ředitelství silnic a dálnic tím dostalo občany Lovosic a Ústí do dopravní pasti. Čili ne obstrukce, které nedovolily dostavbu krátkého úseku dálnice, ale silničáři mohou za to, že se oblast kolem silnice I/30 změnila v plynovou komoru. D8, a na ní navazující německá dálnice, měly být prostě celé zavřeny dokud se nedostaví malý úsek na Litoměřicku? To je vrchol cynismu.“

Autor: František Roček

21.7.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Pobyty pro astmatiky. Podle kontroly pojišťovna chybovala

Sadiq Khan
AKTUALIZOVÁNO
7 10

Londýn se nikdy nenechá zastrašit terorem, řekl starosta Khan

Babiš přeplněnou aulu zaujal, ale vysloužil si i dotazy 'na tělo'

„Evropa je ve velké krizi a je v situaci, kdy ani sama neví, co se stane," řekl ve čtvrtek studentům Univerzity Hradec Králové ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš, který odpoledne předstoupil před zaplněnu aulu s přednáškou o zahraniční politice.

Jak to vidí Antonio Tajani: Zůstaňme spolu

Právě oslavujeme 60 nejlepších let v historii svobodné Evropy. Zítra si připomeneme výročí podpisu Římských smluv, které jsou jedním ze základů evropské integrace.

AKTUALIZOVÁNO

Úkoly pro ministra Havlíčka: zlevnit volání a řešit OKD

Na místo odvolaného Jana Mládka navrhl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) do funkce ministra průmyslu a obchodu svého spolustraníka Jiřího Havlíčka (40). Dosud byl na ministerstvu náměstkem. Teď záleží na prezidentovi Miloši Zemanovi, zda jej jmenuje. Sobotka předpokládá, že se Zeman s Havlíčkem nejprve sejde. Jmenování poté očekává během několika dní.

Bludovský kopec na Šumpersku zavřela vážná nehoda

/FOTOGRAFIE/- Na bludovském kopci mezi Šumperkem a Bludovem se před půl druhou odpledne odehrála vážná nehoda.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies