VYBERTE SI REGION

Dostavbu dálnice blokují aktivisté

Ústí nad Labem - Místní trpí množstvím vyfukových zplodin, dostavba dálnice D8 je však stále v nedohlednu.

21.7.2010
SDÍLEJ:

Stavba dálnice D8.Foto: DENÍK/Karel Pech

Právní ekoteroristé jsou štěstím bez sebe. Daří se jim blokovat dostavbu posledního krátkého úseku dálnice D8. Možná kvůli tomu přijdeme i o dotace z EU. A také denně tisíce automobilů místo po dálnici provizorně jezdí v úseku přes Lovosice a Ústí. Mění tím široké okolí v neviditelnou plynovou komoru. Krajský úřad chce nechat monitorovat množství škodlivin v okolí objízdných tras.

Podle telnického starosty a bývalého senátora Jaroslava Doubravy je problém exhalací dlouhodobě znám. Proto dálnice jsou stokou, do které se koncentruje pohyb (a exhalace) vozidel krajem, aby nezatěžovaly okolní obce a města.

Problém: Výfukové plyny

K obstrukcím ekoaktivistů uvedl, že jako senátor se pokusil v zákonu o životním prostředí prosadit ve vztahu k ekologickým iniciativám, aby do schvalovacích procesů mohly vstupovat jen právnické osoby, pokud jsou ale místně příslušné a za neoprávněné obstrukce měly nést stěžovatelé odpovědnost, včetně finanční.

„Nestalo se tak, a dnes na to tvrdě doplácíme. Vím, že situace není ideální. Autodoprava v dnešní podobě je neekologická a neekonomická. A nebezpečná kvůli výfukovým zplodinám, hlavně z dieselových kamionů. Pražskou ulicí v Ústí projede jen proto, že není dokončena D8 více než 10 000 automobilů denně. To je úděsné. Proto jsou dálnice nutné. Dokud nenahradíme automobily alespoň částečně železniční dopravou i do malých regionů, a přepravu objemnějších nákladů nepřemístíme na vodní toky, dálnice jsou bohužel nutností,“ zdůraznil Doubrava.

Akce ekoaktivistů sklízí kritiku

Lékař a současný senátor Pavel Sušický považuje obstrukce ekoaktivistů za cynický útok na obyvatele labského údolí kolem Ústí. „Pokud jim jde o blaho lidí, jistě vědí, že byla vypracována řada epidemiologických studií ve vyspělých zemí světa. Ty prokázaly přímý vztah vystavením znečištění životního prostředí a rizikem nežádoucích účinků na chorobnost a úmrtnost,“ uvedl Sušický.

Zdůraznil, že v prostředí městských ulic, jak vyplývá ze zjištění výzkumníků, na významu nabývá výskyt malých částic (pod 2,5 um), produkovaných především emisemi dieselových motorů nákladní automobilové dopravy.

Toxické látky

„Tyto částice se mohou stát nosičem buď řady toxických látek, nebo komponent způsobujících alergii a jejich velikost jim dává schopnost dosáhnout až těch nejnižších částí dýchacích cest. Mohou působit na náš organismus tím intenzivněji, čím blíže jsou vzdáleny od silnic, a to především s vysokou hustotou provozu. Jak americké, tak holandské a německé studie prokázaly, že maximálně rizikovou oblastí je vzdálenost do jednoho km od silnice. Ekoaktivisté vystavili na řadu let lidi na Lovosicku a Ústecku intenzivnímu zatížení život ohrožujícími látkami. Vzali si zdraví lidí vědomě jako rukojmí,“ zdůraznil Sušický.

A dodává, že Společnost amerických dětských lékařů proto doporučuje posunout výstavbu nových škol do vzdálenosti minimálně 1,5 km od dopravních tepen a náhradu dieselových pohonů školních autobusů méně škodlivými pohonnými jednotkami.

Z výfuků dieselových motorů je registrováno 188 škodlivin podezřelých nebo známých jako vážný spouštěč nádorových onemocnění, nervových onemocnění, poškození plodu i ovlivnění kvality těhotenství.

Hustý provoz má vliv na nemoci

Německá studie podle Sušického prokázala, že hustota provozu přímo ovlivňuje riziko vzniku celého spektra onemocnění, od postižení horních cest dýchacích, astmatu až po vznik alergických onemocnění, která právě v oblastech s přetíženou kamionovou dopravou na Ústecku výrazně stoupla. Studie upozorňuje na zvýšené riziko srdečně cévních onemocnění, které může být až šestinásobné.

„Obstrukce výstavby dálnice ve Středohoří, iniciovaná organizacemi, které se tváří, že je jejich snahou ochrana životního prostředí, s těžkými zdravotními dopady na populaci je nepochopitelná. Buď vyplývá z neznalosti aktuálního stavu této problematiky anebo z účelového zamlčování,“ zdůraznil Sušický.

Doubrava zdůraznil neřešitelnost situace: „Ekoaktivista Miroslav Patrik uvedl, že byl v roce 2006 nelogicky předčasně otevřel úsek D8 přes Krušné hory a Ředitelství silnic a dálnic tím dostalo občany Lovosic a Ústí do dopravní pasti. Čili ne obstrukce, které nedovolily dostavbu krátkého úseku dálnice, ale silničáři mohou za to, že se oblast kolem silnice I/30 změnila v plynovou komoru. D8, a na ní navazující německá dálnice, měly být prostě celé zavřeny dokud se nedostaví malý úsek na Litoměřicku? To je vrchol cynismu.“

Autor: František Roček

21.7.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies