Neobvyklý přírůstek získala ve čtvrtek pražská zoo: Je jím elektromobil Smart ED, který trojské zahradě zapůjčila na rok zkušebního provozu energetická společnost E.ON ve spolupráci s výrobcem vozu, firmou Mercedes-benz. Již koncem ledna předaly obě firmy stejný automobil pražské záchranné službě.

Smart pro zoo je na rozdíl od záchranářského vozidla vybaven standardně, zcela nestandardní je však jeho barevná úprava: na bílém podkladu je fotografie gaviála, krokodýla žijícího v Indii, který patří k ohroženým druhům. Trojská zahrada nedávno získala šest exemplářů tohoto nádherného plaza dorůstajícího až do délky šesti metrů a připravila pro ně zvláštní pavilon s teplou vodou a infrazářiči ohřívající vzduch až na 50 stupňů. Pro svou vzácnost byl právě gaviál vybrán za symbol pro vozidlo s elektrickým pohonem, které je
u nás zatím také dost vzácné.

Ekologie v praxi

Podporu novým ekologickým technologiím vyjádřil při slavnostním předání klíčků ke Smartu i pražský primátor Bohuslav Svoboda. „Nechceme preferovat žádnou z technologií. Jediným kritériem zůstává požadavek na maximální šetrnost k životnímu prostředí,“ řekl. Na konci února se podle něj sejde pracovní skupina odborníků, která bude řešit konkrétní možnosti rozjezdu tzv. chytré mobility v hlavním městě. „Praha se bude chtít stát členem skupiny světových metropolí zaměřených na snižování uhlíkové stopy a zavádění čistého automobilismu,“ dodal Svoboda.

Zoo hodlá elektrický Smart využívat v zahradě i mimo ni. Na běžné pojíždění ve městě plně stačí jeho maximální rychlost 100 kilometrů v hodině a dojezd 140 kilometrů. Plné nabití akumulátorů z běžné sítě u něj trvá 7 až 8 hodin.

Používání elektromobilu bude jen dalším z celé řady ekologických opatření v pražské zoo. Patří k nim například používání vody z hloubkového vrtu teplé asi 13 stupňů k ohřívání rybníčků pro plameňáky a jiné vodní ptáky.

K vytápění pavilonů se zase používají tepelná čerpadla, jejichž provoz je úspornější a ekologičtější než u kotlů na plyn. Loni v říjnu byl spuštěn nový solární energetický systém, který dodává energii v objemu asi 15 700 kWh ročně, což z větší části pokryje vlastní potřebu zahrady.
Miroslav Bobek, ředitel pražské zoo, řekl Deníku: Smart zvýší komfort našeho veterináře i návštěvníků zoo

V souvislosti s předáním elektrického Smartu pražské zoo jsme hovořili s jejím ředitelem Miroslavem Bobkem o ekologických vozidlech užívaných zahradou.

Jaké uplatnění najde elektrický Smart, který jste dnes převzali?

Jsou to běžné pojížďky, například vozíme vzorky do veterinárního ústavu, ale v centru Prahy samozřejmě vyřizujeme spoustu věcí, ať už jde o obchodní záležitosti nebo třeba jednání na úřadech. Čili mimo areál to bude zcela běžný provoz jako u jiných vozů, ovšem s výhodou čistého provozu a malých rozměrů k parkování.

A uvnitř areálu zoo?
Tam jej bude využívat především veterinář, jenž dosud jezdil vozem se spalovacím motorem, anebo chodil pěšky. Použití elektrického vozidla znamená v tomto případě zvýšení komfortu pro veterináře i pro návštěvníky.

V zahradě už ale jezdí jakési nákladní elektromobily. Jak jste k nim přišli?
Ty jsme nakoupili z vlastní iniciativy a z vlastních prostředků. Je jich tuším 12 a většinou rozvážejí krmivo, nebo se s nimi vozí různý materiál.

Ale padla tu dnes i zmínka o tom, že máte i vozidla s plynovým pohonem.
Jde o mercedesy třídy B s kombinovaným pohonem na benzin a stlačený zemní plyn (CNG). Slouží jako služební vozy pro náměstky ředitele. Já sám mám v tuto chvíli vůz s dieselovým motorem, ale v budoucnu by i toto služební auto ředitelství mělo mít hybridní pohon.

Šlo by využít vůz s elektromotorem třeba i pro dopravu tělesně postižených osob, jež by rády zahradu viděly, ale na pojízdných křeslech to nezvládnou?
To je docela dobrý nápad. My zde máme kromě těch malých elektronáklaďáčků ještě jeden elektromobil – je to něco jako hummer, ale malý a je určen pro návštěvy a není příliš využíván. Možná, že by ho tedy šlo využívat takto, když by si ho někdo objednal. Anebo bychom mohli občas udělat takovou akci pro lidi, kteří by jinak měli velké potíže s pohybem po areálu.

A jak je to s dopravou do zoo? Mohly by sem do trojské kotliny jezdit například autobusy dopravního podniku na plynový pohon?
Něco takového už máme. Dopravní podnik zajišťuje spojení svými autobusy linky 112 s klasickým dieselovým motorem, ale to nestačí, a proto my provozujeme ještě vlastní dopravu. Jde o dva autobusy, které si pronajímáme a jezdí v našich barvách a v naší režii, ale pro návštěvníky jen za korunu. A ty jezdí právě na plyn. Byly už v provozu loni a letos vypíšeme na tuto linku novou soutěž, v jejímž zadání již přímo stojí, že musí mít plynový pohon.

Čtěte také: OBRAZEM: Praha testuje záchranářský elektromobil