VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Inspirací pro Vltavu může být Baťův kanál

České Budějovice - Baťův kanál na Moravě by se mohl stát inspirací pro další kroky při splavňování Vltavy, myslí si to českobudějovická zastupitelka Ivana Popelová (ODS), která ještě v pozici náměstkyně primátora navštívila Moravu se zástupci magistrátu v minulých dnech.

1.7.2010 1
SDÍLEJ:

Práce na splavnění Vltavy pod Českými Budějovicemi v úseku České Vrbné – Týn nad Vltavou. Ilustrační fotoFoto: Deník/ Edwin Otta

Baťův kanál již deset roků slouží rekreační plavbě a každou sezonu se po kanálu svezena 70 000 lidí. „Splavnění Vltavy vnímáme jako mimořádnou příležitost pro oživení našich řek a rozšíření nabídky pro cestovní ruch v souladu s českobudějovickým rozvojovým projektem Město a voda.

O tom, že vodní turistika je fenoménem, který se tak, jako už dlouho ve světě, začíná úspěšně prosazovat i u nás, jsme se přesvědčili při nedávné návštěvě Baťova kanálu, splavného od Kroměříže až po Hodonín," uvedla Popelová.

Po zhruba deseti letech od znovuzprovoznění kanálu se dnes mohou jeho provozovatelé pochlubit, že za sezónu se po kanálu sveze lodí na 70 000 lidí a další statisíce návštěvníků sem míří za atraktivností přírodního prostředí, které umocňuje postupně budovaná cyklistická stezka.

"Rozvoj turistického ruchu podél kanálu tu jde ruku v ruce s rozvojem podnikatelských aktivit. Přesně to by měla nabídnout splavněná Vltava v budoucnu. Zajímalo nás proto, jakým způsobem zde přistoupili k organizaci využití kanálu pro rozvoj cestovního ruchu“, řekla Popelová.

Srdcem Baťova kanálu se stalo Veselí nad Moravou, které se nachází zhruba ve středu jeho 52 kilometrů dlouhé trasy. Právě zde našla uplatnění myšlenka na novodobé využití unikátní vodní stavby, která byla kdysi součástí zavlažovacího systému a po technicky náročné přestavbě úspěšně sloužila firmě Baťa pro přepravu lignitu.

Za podpory okolních obcí tu vznikla v polovině 90. let minulého století Agentura pro rozvoj turistiky na Baťově kanálu, jejíž aktivity směřovaly ke zpřístupnění této přírodní a technické památky. Nutné obnovy a modernizace Baťově kanálu, značně poškozeného během války, se ujalo Ředitelství vodních cest ČR investicí převyšující 130 milionů korun. V současné době je na splavném kanálu už 7 přístavišť i se zázemím a další sedm přírodních.

Obce pro Baťův kanál

„Dozvěděli jsme se, že na postupném budování nezbytné infrastruktury podél kanálu se podílí 25 obcí, které jsou zapojeny ve Zlínském kraji do Sdružení obcí pro rozvoj Baťova kanálu a vodní cesty na řece Moravě a v Jihomoravském kraji do sdružení s názvem Obce pro Baťův kanál. Tyto dobrovolné svazky obcí mají pravidelnou finanční podporu z krajských rozpočtů a využívají i možné dotace ze strukturálních fondu Evropské unie. Například vybudování rekreačního areálu u přístaviště ve Veselí nad Moravou, vybaveného objektem s restaurací a sociálním zařízením, to vše za 18 milionů korun, zainvestovala obec s dotací z Phare. Navíc sem zakoupila první výletní loď za téměř dva miliony korun“, popsala zákulisí provozu Baťova kanálu Popelová.

Inspirativní pro budoucí splavněnou Vltavu od Českých Budějovic až do přehradní nádrže Orlík může být i organizace provozu kanálu. O tu se již osmým rokem stará obecně prospěšná společnost Baťův kanál se sídlem ve Veselí nad Moravou, která má ve zdejším přístavišti informační centrum. Její činnost financují svazky obcí obou krajů.

“Zajišťujeme vlastní provoz kanálu, koordinační činnost mezi orgány státní správy, samosprávy a podnikateli, propagaci vodní cesty na veletrzích cestovního ruchu i v médiích, vydávání propagačních materiálů a snažíme se iniciovat a podporovat podnikání na Baťově kanálu“, vysvětlil Vojtěch Bártek, ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál.

Oficiální provoz tu vymezují slavnostní odemykání plavební sezóny 1. května a uzamykání 28. října s hojnou účastí veřejnosti. V případě příznivého počasí však stávajících osm půjčoven lodí funguje už od dubna až do pozdního podzimu. V průběhu sezóny jsou půjčovny lodí i místem kulturních programů a různých zábavných večerů s doprovodem country a grilováním.

„Teprve to, že kanál začal skutečně žít, přesvědčuje zdejší podnikatele, že se vyplatí zapojit se to různých aktivit v rámci cestovního ruchu, ať už jde o zřizování půjčoven lodí, ubytovacích a stravovacích kapacit či doprovodných služeb. To v konečném důsledku přináší prospěch i obcím, my zas podnikatelům pomáháme s propagací jejich služeb a turisticky atraktivních míst v nedalekém sousedství kanálu“, dodal Bártek.

1.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Opel Insignia Grand Sport.

Francouzi chtějí Opel. Rýsuje se nový automobilový gigant

Žižkovský vysílač v Praze
1

Nové televizní vysílání startuje od března

Co zabilo bratra Kim Čong-una? Smrtící neurotoxická látka VX

Na těle mrtvého bratra severokorejského vůdce Kim Čong-una se našla smrtelně nebezpečná nervová látka VX. Sdělila to dnes podle agentury AFP malajsijská policie. Kim Čong-nam byl podle vyšetřovatelů nejspíš otráven 13. února na letišti v malajsijské metropoli Kuala Lumpuru.

EUC koupila od Homolky firmu poskytující nadstandardní péči

Praha - Skupina EUC (dříve Euroclinicum), která v Česku provozuje mimo jiné síť poliklinik a laboratoři, koupila za 50,5 milionu korun firmu Homolka Premium Care, která se specializuje na poskytování nadstandardní individuální zdravotní péče. Prodej akcií firmy je součástí likvidace společnosti Holte, která je dceřinou společností Nemocnice Na Homolce. Ve čtvrtek o tom informovala mluvčí nemocnice Martina Dostálová.

Praha zaplatí na 22 školách výuku češtiny jako cizího jazyka

Praha - Hlavní město zaplatí ve 22 základních školách výuku češtiny pro děti, pro které není mateřským jazykem. Dvě vyučovací hodiny jednou týdně město vyjdou za celý rok zhruba na 620 tisíc korun. Přidělení peněz ve čtvrtek schválili pražští zastupitelé.

Spoření na penzi. Vydělává, ale slabá koruna ho sráží

Penzijní fondy si pochvalují, že spoření na penzi táhne více než v nedávné minulosti. Na přilepšení k důchodu dokonce svým dětem začínají šetřit i někteří rodiče.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies