VYBERTE SI REGION

Instruktor autoškoly má nervy jak ze železa

Žatec /NA VLASTNÍ KŮŽI/ - Fotoreportér Deníku usedl za volant speciálně upraveného výcvikového vozidla žatecké autoškoly a vydal se na kondiční jízdu.

17.4.2011
SDÍLEJ:
Fotogalerie
8 fotografií
S instruktorem autoškoly Adamem Janoušem jsem usedl do automobilu a vydal se na kondiční jízdu. Přitom jsem zapomínal na blinkry, problémy měl s držením rukou na volantu a nedal přednost jednomu z vozidel.

S instruktorem autoškoly Adamem Janoušem jsem usedl do automobilu a vydal se na kondiční jízdu. Přitom jsem zapomínal na blinkry, problémy měl s držením rukou na volantu a nedal přednost jednomu z vozidel. Foto: DENÍK/Hynek Dlouhý

Instruktor autoškoly denně nese na trh svou vlastní kůži. Usedá do auta s řidičským nováčkem a vyráží do ulic.

Jedním z nejmladších instruktorů v republice je Adam Janouš ze Žatce, který již více než rok vyučuje budoucí motoristy. S průkazem žadatele o řidičské oprávnění jsem usedl do služebního vozu žatecké Autoškoly Janouš a vydal se s instruktorem Adamem na, řekněme, kondiční jízdu městem.

„Srovnej si zrcátka a volant drž oběma rukama. Pomalu se rozjeď,“ velí instruktor Adam. Zkouším jet tak, jako bych byl za volantem poprvé. Nejde to.

„Rychlosti tam zbytečně kopeš. Chce to jemněji. S citem. Řazení by mělo být pozvolné,“ říká Adam. Sleduji ručičku tachoměru. Ne a ne se zbavit zlozvyku dlouhodobého motoristy. Co chvilku se pouštím pravou rukou volantu. Nejsem zvyklý držet volant oběma rukama.

„Teď jsi měl dát blinkr vlevo. To zaparkované vozidlo už byla překážka v silničním provozu,“ napomíná mě instruktor. Další pokárání následovalo vzápětí. Přes retardér jedu rychlostí více než 35 kilometrů v hodině. Vozidlo nepříjemně nadskočilo. „Chyba. Měl jsi jet trochu pomaleji. Navíc nejvyšší dovolená rychlost je tu jen 30 kilometrů za hodinu,“ říká instruktor.

Adam podupává nohou na pedály

Projíždím ulicemi Žatce. „Vem to k Tescu. A dávej pozor na přednosti zprava,“ říká instruktor. Snažím se dodržovat rychlost. Jet méně než padesátkou je úmorné. Co chvilku Adam instinktivně podupává nohou na pedály. Instruktoři autoškol používají k výuce totiž speciálně upravená auta, která jsou vybavena pedály i u spolujezdce. Tak, aby v případě nutnosti mohl instruktor zasáhnout do řízení.

O tom jsem se mohl přesvědčit vzápětí. Podle Adama jsem nedal přednost blížícímu se osobnímu automobilu. Instruktor proto dupl na brzdu. „Chcíplo mi to?“ nechápu. „Ne. Zabrzdil jsem záměrně! Nedal jsi totiž přednost,“ vysvětluje Adam. V takových případech studentům zasáhnu do řízení. Musím mít oči na stopkách,“ vysvětluje Adam Janouš. Ví o čem mluví. Před pár dny vjel jeho mladý student do protisměru. Spletl si odbočku. Naštěstí se vše obešlo bez kolize.

„Někdy tu zažívám opravdu horké chvilky. Čas od času mi trochu tečou nervy, ale na své studenty nekřičím, naopak snažím se mluvit pomalu a potichu, abych budoucí řidiče zbytečně nestresoval. Zachovat chladnou hlavu i v případě, že vysvětlujete studentům i desetkrát jednu věc,“ říká Adam. Mezi nejčastější prohřešky studentů za volantem autoškoly je špatné ovládání vozidla. Hlavně špatná práce se spojkou, nedání přednosti v jízdě a špatný odhad ve vzdálenosti protijedoucích aut. Instruktor má se mnou velkou trpělivost. Blížíme se ke kruhovému objezdu v ulici Komenského alej.

Snažím se dodržovat pravidla

„Druhý výjezd a pak pořád rovně,“ říká Adam. Naviguje mě trasou. Snažím se dodržovat pravidla. Obě ruce mám na volantu.

„Proč při každém příjezdu ke křižovatce dáš neutrál a po celou dobu stojíš na spojce?“ nechápe mé řidičské nešvary Adam. Nedokážu odpovědět. Dělám to už léta a automaticky. Můj další nešvar je občasné „zapomínání“ na blinkry. „Jsi vyježděný řidič. Pokud bych měl shrnout kondiční jízdu, nedopustil jsi se žádného velkého závažného prohřešku, přesto bys neměl zapomínat na dodržování všech pravidel bezpečné jízdy,“ doporučuje mi Adam.

Plavu i při zkoušce v motorové části vozu. Při pohledu pod kapotu zjišťuji, že si pletu nádržku chladící kapaliny s brzdovou.

K volantu pouštím opravdového uchazeče o řidičák, Ondřeje Jahelku. Je to jeho poslední zkušební jízda před závěrečným testem a „ostrou“ jízdou. Jede opatrně. Přitom je znát, že auto má ve svých rukou.

Bravurně zvládá na úzké silnici míjení s autobusem, stejně jako průjezd ostrou zatáčkou na sídlišti. Bude dobrým řidičem.

Autor: Jan Vraný

17.4.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Žloutenka stále řádí. Chybí vakcíny, hlásí nejen lékárny

Vyškov – Jde o agresivní infekci, člověka může zabít za pár hodin od prvních příznaků. Mnoho nakažených se i po vyléčení po celý život potýká s následky, jako jsou třeba amputace končetin nebo hluchota. K nejohroženějším patří děti. Přestože je možné se proti meningokokovi typu B očkovat, vakcíny chybí. Na Vyškovsku podle dětské lékařky Anežky Bahníkové z Vyškova už zhruba čtyři až pět měsíců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies