VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kaly: Kraj nemá kontrolu nad přepravou

Čížkovice, Litvínov - Tím, že Krajský úřad Ústeckého kraje v září vydal 20. změnu integrovaného povolení skládkovému komplexu Celio u Litvínova, nepřímo tím povolil přepravu nebezpečného odpadu přes tři bývalé okresy.

13.12.2011 9
SDÍLEJ:

Čížkovická cementárna - zahájení spalovací zkoušky spoluspalování materiálu Geobal (ostravské kaly). Akce je spojená s měřením emisí akreditovanou laboratoří.Foto: Deník/Karel Pech

Ostravské upravené kaly se totiž budou vozit z litvínovského Růžodolu do čížkovické cementárny téměř denně. A to pouze nákladními vozy - až do konce roku 2017. Zatím.

Na trase náklaďák projede několika obcemi či je jen těsně mine. Jsou jimi: Most, Korozluky, Skršín, Libčeves, Želkovice, Třebívlice, Podsedice, Třebenice, Jenčice, Čížkovice. Na Lounsku navíc auto vjede do Chráněné krajinné oblasti České Středohoří.

Na silnici I/15 se přitom často stávají dopravní nehody, zejména úsek mezi Libčevsí a Želkovicemi se stal osudným pro mnoho kamioňáků. V červenci na tomto místě například havarovala cisterna s asfaltem.

Krajský úřad nyní dává od přepravy ruce pryč. „Otázka přepravy z Celia do cementárny v Čížkovicích nespadá do působnosti krajského úřadu. Podmínky a zabezpečení mají společnosti ošetřené vlastní smlouvou,” sdělila stroze krajská mluvčí Magdalena Hanáčková.

Deník se při speciální spalovací zkoušce zeptal koordinátora a bývalého ředitele cementárny Jana Votavy, jak je to s dopravou. Ten odkázal na Celio s tím, že do té doby, než auto projede bránou cementárny, je Geobal 4 ve vlastnictví skládky.

Kraj dnes argumentuje tím, že doprava je v režimu ADR a neřeší ji žádné povolení.

„Jelikož (auta) převáží nebezpečný odpad, doprava by měla být zabezpečena automobily ADR. Toto neřeší žádné integrované povolení, předpisy dopravy jsou řešeny v režimu ADR,” dodala Magdalena Hanáčková z krajského úřadu.

„Vše je v souladu s platnou legislativou, tzn. v režimu ADR (přeprava nebezpečných látek po silnici),” reagoval Jindřich Kauca, předseda představenstva Celia. Z legislativy například vyplývá, že skládka i příjemce nebezpečného odpadu, tedy cementárna, musí jmenovat bezpečnostního poradce.

Za porušení předpisů o přepravě nebezpečných věcí dle ADR/RID je v zákonech stanovena sankce ve výši až do milionu korun v silniční přepravě.

„Přeprava je realizována nákladními automobily a kontejnery, které budou zajištěny proti atmosférickým vlivům buď plachtou nebo ocelovým víkem,” pokračoval Kauca. „Přeprava Geobalu 4 nebo jakýchkoliv nebezpečných odpadů nepotřebuje zvláštní povolení. Vozidla, která přepravu zajišťují musí být vybavena a schválena pro režim ADR a řidiči musí být ze zákona o silniční přepravě proškoleni ve specializovaných centrech.”

Kauca dále tvrdí, že „přeprava automobily probíhá již řadu let v maximálním počtu 4-5 souprav denně.”

Přestože do cementárny vede železniční vlečka, „přeprava po železnici není možná protože z Celia žádné koleje nevedou,” argumentoval šéf litvínovské skládky na dotaz Deníku, proč musí po silnici přes obce jezdit nákladní auta a nevyužívá se vlaku.

„Dodržování pravidel je často kontrolováno Policií ČR. Pokud by došlo k havárii vozidla, což nelze nikdy vyloučit, postupuje se standardními havarijními postupy,” uvedl dále Kauca. „Výhodou je, že Geobal 4 je z dehtu a ten je velice málo vyluhovatelný. Pokud by se vysypal, došlo by velice jednoduše k jeho opětovnému naložení a spálení v cementárně.

Materiál je pevného skupenství a životní prostředí by znečistil minimálně. Sanace zasaženého území by byla velice snadná.”

Podle šéfa skládky Celio během posledních let firma takto přepravila více než 50 tis.tun kalů z litvínovského Záluží k energetickému využití v čížkovické cementárně.

Radek Pešout, Martin Vokurka

13.12.2011 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:
Asi pětasedmdesát zaměstnanců firmy Bauhaus protestovalo proti pomalému rozhodování soudu.
AKTUALIZUJEME
12

Bauhaus stojí neoprávněně. Inspektor nejednal s vlastníky pozemků

Dva muže zavalila zemina v Zahořanech nedaleko Vranova u Čerčan. Na místě jsou hasiči a policisté.
14

Zemina zasypala dva dělníky, nehodu nepřežili

Sedm milionů dolarů za horu ledu plnou zlata a ropy

/INFOGRAFIKA/- Rusové dnes nová území obsazují. Bývaly doby, kdy se jich zbavovali. Před 150 lety prodali Aljašku Spojeným státům.

AKTUALIZOVÁNO

Rusnok: Konec intervencí může nastat prakticky kdykoli

/ANKETA/- Konec režimu devizových intervencí může nastat kdykoliv po konci tzv. tvrdého závazku, tedy od dubna, řekl dnes guvernér ČNB Jiří Rusnok. Zároveň upozornil, že centrální banka již nebude zveřejňovat možné scénáře načasování konce kurzového závazku.

Youtuber před soudem: Dostal podmínku za vulgarismy

Petr Jelínek z Jihlavy s přezdívkou Pstruh103 je na Vysočině vůbec prvním tvůrcem videí na internetu, takzvaným youtuberem, který skončil před soudem.

Marksová: Opatření vůči řidičům hraničí se šikanou. Oplatíme stejnou mincí

Česká republika a Slovensko jsou připraveny zavést protiopatření vůči některým zemím kvůli jejich požadavkům na české řidiče při vyslání do ciziny. Šoféři z některých starých unijních států by tak pro jízdu po českém a slovenském území potřebovali různé doklady v češtině a slovenštině. Novinářům to dnes řekla ministryně práce Michaela Marksová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies