VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kaly: Kraj nemá kontrolu nad přepravou

Čížkovice, Litvínov - Tím, že Krajský úřad Ústeckého kraje v září vydal 20. změnu integrovaného povolení skládkovému komplexu Celio u Litvínova, nepřímo tím povolil přepravu nebezpečného odpadu přes tři bývalé okresy.

13.12.2011 9
SDÍLEJ:

Čížkovická cementárna - zahájení spalovací zkoušky spoluspalování materiálu Geobal (ostravské kaly). Akce je spojená s měřením emisí akreditovanou laboratoří.Foto: Deník/Karel Pech

Ostravské upravené kaly se totiž budou vozit z litvínovského Růžodolu do čížkovické cementárny téměř denně. A to pouze nákladními vozy - až do konce roku 2017. Zatím.

Na trase náklaďák projede několika obcemi či je jen těsně mine. Jsou jimi: Most, Korozluky, Skršín, Libčeves, Želkovice, Třebívlice, Podsedice, Třebenice, Jenčice, Čížkovice. Na Lounsku navíc auto vjede do Chráněné krajinné oblasti České Středohoří.

Na silnici I/15 se přitom často stávají dopravní nehody, zejména úsek mezi Libčevsí a Želkovicemi se stal osudným pro mnoho kamioňáků. V červenci na tomto místě například havarovala cisterna s asfaltem.

Krajský úřad nyní dává od přepravy ruce pryč. „Otázka přepravy z Celia do cementárny v Čížkovicích nespadá do působnosti krajského úřadu. Podmínky a zabezpečení mají společnosti ošetřené vlastní smlouvou,” sdělila stroze krajská mluvčí Magdalena Hanáčková.

Deník se při speciální spalovací zkoušce zeptal koordinátora a bývalého ředitele cementárny Jana Votavy, jak je to s dopravou. Ten odkázal na Celio s tím, že do té doby, než auto projede bránou cementárny, je Geobal 4 ve vlastnictví skládky.

Kraj dnes argumentuje tím, že doprava je v režimu ADR a neřeší ji žádné povolení.

„Jelikož (auta) převáží nebezpečný odpad, doprava by měla být zabezpečena automobily ADR. Toto neřeší žádné integrované povolení, předpisy dopravy jsou řešeny v režimu ADR,” dodala Magdalena Hanáčková z krajského úřadu.

„Vše je v souladu s platnou legislativou, tzn. v režimu ADR (přeprava nebezpečných látek po silnici),” reagoval Jindřich Kauca, předseda představenstva Celia. Z legislativy například vyplývá, že skládka i příjemce nebezpečného odpadu, tedy cementárna, musí jmenovat bezpečnostního poradce.

Za porušení předpisů o přepravě nebezpečných věcí dle ADR/RID je v zákonech stanovena sankce ve výši až do milionu korun v silniční přepravě.

„Přeprava je realizována nákladními automobily a kontejnery, které budou zajištěny proti atmosférickým vlivům buď plachtou nebo ocelovým víkem,” pokračoval Kauca. „Přeprava Geobalu 4 nebo jakýchkoliv nebezpečných odpadů nepotřebuje zvláštní povolení. Vozidla, která přepravu zajišťují musí být vybavena a schválena pro režim ADR a řidiči musí být ze zákona o silniční přepravě proškoleni ve specializovaných centrech.”

Kauca dále tvrdí, že „přeprava automobily probíhá již řadu let v maximálním počtu 4-5 souprav denně.”

Přestože do cementárny vede železniční vlečka, „přeprava po železnici není možná protože z Celia žádné koleje nevedou,” argumentoval šéf litvínovské skládky na dotaz Deníku, proč musí po silnici přes obce jezdit nákladní auta a nevyužívá se vlaku.

„Dodržování pravidel je často kontrolováno Policií ČR. Pokud by došlo k havárii vozidla, což nelze nikdy vyloučit, postupuje se standardními havarijními postupy,” uvedl dále Kauca. „Výhodou je, že Geobal 4 je z dehtu a ten je velice málo vyluhovatelný. Pokud by se vysypal, došlo by velice jednoduše k jeho opětovnému naložení a spálení v cementárně.

Materiál je pevného skupenství a životní prostředí by znečistil minimálně. Sanace zasaženého území by byla velice snadná.”

Podle šéfa skládky Celio během posledních let firma takto přepravila více než 50 tis.tun kalů z litvínovského Záluží k energetickému využití v čížkovické cementárně.

Radek Pešout, Martin Vokurka

13.12.2011 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:
Zdravotní sestra. Ilustrační snímek

Nemocnice jako farmy na bakterie. Nakazí se v nich desetitisíce Čechů

A skuteční vítězové - film Moonlight.
AKTUALIZOVÁNO
2 15

Předávání Oscarů: Nejlepším filmem je La La Land. Ne! Je to Moonlight

AUTOMIX.CZ

Řadit při parkování jedničku, nebo zpátečku? A je dobré vždy zatahovat „ručku"?

Kdo jezdí s manuální převodovkou, má většinou svůj zažitý proces, kterým zabezpečuje auto po zaparkování proti rozjetí. Mnoho z nás to dělá už zcela podvědomě. Ale když budeme nad tímto zdánlivě jednoduchým úkonem více přemýšlet, můžeme se vyvarovat nechtěných nákladů.

Šéfové stran: ANO směřuje k vůdcovskému řízení

Hnutí ANO dnešní změnou stanov, která posiluje pravomoci předsedy, míří k vůdcovskému či autoritářskému řízení hnutí. Shodují se šéfové sněmovních stran. Podobné změny ve svých stranách vylučují, demokratické strany podle nich mají být postaveny na rozhodování kolektivních orgánů.

Věra Jourová: Na prezidenta by měl kandidovat Martin Stropnický

Na sněmu ANO sklidili velký potlesk zástupci hnutí v evropských strukturách, eurokomisařka Věra Jourová, místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička a europoslankyně Dita Charanzová. Vystupovali jako kompetentní zastánci českých zájmů v EU, kterou vnímají coby jediné možné řešení pro Česko. Deník hovořil se zakládající členkou ANO Věrou Jourovou, jež má v hnutí stále silnou pozici.

HMD Global po 17 letech vzkřísila legendární Nokii 3310

Finská společnost HMD Global, která vyrábí telefony značky Nokia, uvede ve druhém čtvrtletí na trh pokračovatele legendárního tlačítkového modelu 3310. Telefon bez operačního systému přichází na trh téměř 17 let po svém předchůdci a má stát 49 eur, tedy asi 1350 korun. HMD to dnes oznámila před zahájením veletrhu MWC v Barceloně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies