Kraj Vysočina nyní také na Jihlavsku zjišťuje, jak efektivní jsou současné autobusové spoje. Od Nového roku se tak může stát, že některé z jízdních řádů zmizí. „V rámci šetření musíme hledat všechny výdaje, které je možné snížit. Nyní provádíme revize nejenom v autobusových spojích,“ vyjádřil se náměstek hejtmana Libor Joukl (ČSSD).

Náměstek současně ujistil, že o radikální změny nepůjde. Ty nejdůležitější spoje, kterými lidé cestují do zaměstnání, či do škol, i nadále jezdit budou. „Troufám si říct, že se budou pravděpodobně rušit jenom nevytížené spoje,“ doplnil Joukl.

Starostové obcí mají nyní úkol – pro kraj musí vypracovat studii, ve které určí, které spoje jsou pro obce klíčové a které nikoliv. „Obce nám mají specifikovat omezení od jednoho do dvaceti procent,“ upřesnil náměstek hejtmana, podle kterého však ještě není nic uzavřené a předpokládá se, že autobusová spojení se až o dvacet procent rozhodně nezredukují.

Problém malých obcí

Plánu kraje se však zalekli někteří starostové. „Bylo nám řečeno, že paušálně se zruší až dvacet procent dopravní obslužnosti. Takže ty, které platí kraj, zaniknou a budou si je muset platit obce,“ řekl starosta Luk nad Jihlavou Viktor Wölf s tím, že Luk se snižování počtů spojů radikálně nedotkne, protože linky má vytížené. Na druhou stranu však existují spoje, které se nikdy nenaplní, ale podle starosty jsou potřeba.

Spousta menších obcí, které jsou mimo hlavní tahy a nejsou na trase, omezením spojů utrpí. „Například mezi Kozlovem a Lukami je spoj, který nikdy nebude plný, ale především starší lidé jím jezdí na poštu nebo do zdravotního střediska,“ podotkl starosta Wölf, který chce za tento spoj bojovat.

Snižování počtu autobusových spojů se nedotkne pouze autobusů v jihlavském okrese, ale celé Vysočiny.

Lidé z vesnic jsou na autobusech závislí

Jasný názor na věc má i starosta Kozlova na Žďársku Jaromír Plodek. Autobusy v Kozlově jezdí jednou za dvě až tři hodiny, a pokud by se některý spoj zrušil, prodleva mezi autobusy by byla neúnosná. „Byla by to tragédie, když by autobus neodjel ve čtrnáct hodin a člověk by musel čekat například do sedmnácti hodin. Naštěstí nás ještě trochu zachraňují vlaky,“ vyjádřil se Plodek.

Podle něj by se peníze na provoz autobusu navíc v městské kase našly, ale nesměla by to být nějaká radikální suma. „Za víkendové spoje nyní platíme za celý rok sedm tisíc, do těch dvaceti bychom to snad utáhli,“ uzavřel starosta.