VYBERTE SI REGION

Kraj zpřísní firmám limity polétavého prachu

Ostrava – Moravskoslezský kraj bude moci při smogové situaci regulovat malé a střední firmy, překročí-li limity pro vypouštění takzvaného polétavého prachu. Doposud mohl krajský úřad omezovat jejich provoz pouze z hlediska vypouštěného oxidu dusíku a síry.

11.1.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK

Nový regulační plán kraje začne platit pravděpodobně až příští zimní sezonu. Kraj zároveň navrhl velkým městům, aby v nich při smogu jezdila městská doprava zdarma, ČTK to řekl hejtmanův náměstek Miroslav Novák.

"Omeztre výrobu!"

Zpřísnění podmínek při smogové situaci se bude týkat středních zdrojů znečišťujících ovzduší, například autolakoven a truhláren. „Doposud kraj reguloval jejich provoz pouze z pohledu překročení limitů oxidu dusíku a síry, a to na základě dřívější vyhlášky ministerstva životního prostředí,“ vysvětlil náměstek. Podle něho však taková situace během uplynulých tří let nenastala, proto chce kraj podmínky upravit novým regulačním řádem. „Ten nám umožní říci středním znečišťovatelům: ‚Omezte výrobu!‘ tak, jak to v současné době může nařídit stát těm velkým, například huti ArcelorMittal Ostrava,“ dodal Novák.

Krajský regulační řád začne však platit až poté, co ministerstvo životního prostředí vydá ve spolupráci s inspektory životního prostředí a meteorology ústřední regulační řád, který bude navazovat na „smogovou vyhlášku“ vydanou ministerstvem loni v listopadu.

Překročení limitů až desetkrát ročně

V rámci nového řádu navrhl kraj městu Ostrava a Karviná, aby při překročení 150 mikrogramů tuhých znečišťujících látek na metr krychlový mohli lidé jezdit městskou hromadnou dopravou zdarma. „Vedení měst, která by to hradila ze svého rozpočtu, to předběžně přislíbilo,“ řekl ČTK náměstek. Podle něj se však musí najít takové řešení, aby se nejednalo o veřejnou podporu.

Například v Karviné jsou uvedené limity polétavého prachu překračovány zhruba desetkrát za rok. „Zajištění MHD zadarmo v době nejhoršího smogu by, podle mého soudu, rozpočet města výrazně nezatížilo. Problém veřejné podpory tu ale pochopitelně je – vlastní dopravní podnik nemáme a za službu platíme soukromému dopravci,“ řekl ČTK karvinský primátor Tomáš Hanzel s tím, že ale vše dá řešit.

Autor: ČTK

11.1.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Švýcaři otevírají nejdelší tunel světa

Historický moment. V neděli 11. prosince 2016 se pro pravidelný provoz otevře Gotthardský železniční tunel. V jeho případě se podařilo něco neskutečného – stavitelé dodrželi rozpočet schválený už na počátku 90. let.

Jídlo zdražuje. Kvůli EET to není, tvrdí Babiš

Praha – Doby, kdy se ceny skoro nehýbaly a inflace byla téměř na nule, minuly. Drahota roste a nová data Českého statistického úřadu to potvrzují. V listopadu byla inflace meziročně vyšší o 1,5 procenta, v říjnu to bylo meziročně „jen" 0,8 procenta.

Jan Železný: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují

Praha /ROZHOVOR/- Jaký je rozdíl mezi oštěpaři a oštěpařkami? Česká legenda Jan Železný (50) trénuje čtyři ambiciózní reprezentanty: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies