VYBERTE SI REGION

Labské plavbě hrozí kvůli suchu zastavení

Ústí nad Labem - Nízký stav vody na dolním Labi způsobí rejdařům milionové ztráty výdělků, zlepší to prý už jen nové vodní dílo.

15.7.2010 5
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Michaela Hlinková

Z říčního koryta pod střekovskou skálou ční kameny. To je neklamným znamením nízkého stavu vody v Labi. Znamená to také postupné utlumení, až zastavení říční dopravy. Tedy milionové ztráty pro rejdaře i přístavy.

Povodí očekává další pokles hladiny

Podle Václava Jiráska, mluvčího Povodí Labe stav vody na labsko vltavské cestě činí 143 cm. Očekávají pokles až na 135 cm a níže. „Jelikož jsou hladiny řek na setrvalém poklesu, lze očekávat, že v úseku Labe od Střekova ke státní hranici plavba postupně ustane,“ upřesnil Jirásek.

Plavidla se totiž musí řídit právě vodním stavem. Tedy pokud je pod 150 cm. Plavba ustává podle výbavy plavidel. Při této hodnotě totiž musí mít ponor 70 až 80 cm, čehož například nákladní zpravidla nedosahují.

Náhradní doprava znamená milionové ztráty

Jindřich Vodička, náměstek generálního ředitel Českých přístavů, upozornil, že plavba sice ještě neustala, ale že lodě plují na částečný ponor. „Musí omezit kapacitu kvůli ponoru. Přitom ale mají stejné náklady a při zastavení plavby musejí v souladu se smlouvou zajistit náhradní dopravu,“ řekl s tím, že ztráty pak jdou do desítek milionů a vyřešit to mohou pouze díla na Laby. „Zlikvidovat vodní cestu, jež má hodnotu 150 miliard korun, je zločin.“

O vodních dílech na Labi se vedou diskuze

Jenže právě o vodní díla na Labi vedou rejdaři s občanskými sdruženími spor. Sice se shodnou na tom, že je třeba splavnost Labe zlepšit, ale na způsobu se za zhruba patnáct let nedohodli. Na šetrnějším řešení, než je betonový jez, trvají třeba Přátelé přírody, kteří kvůli tomu spustili petici, jíž podepsalo asi 18 tisíc tisíc lidí. „Cílem je, aby labské říční ekosystémy a chráněné biologické druhy nebyly stavbou ohroženy. Původní plány na brutální hráze a zaplavení celé říční nivy vzaly za své už v roce 1997,“ uvedl k tomu Marian Páleník, ředitel organizace. „Při nízkých stavech vody jez v Děčíně ani problém neřeší, protože kritický úsek leží mezi Střekovem a Děčínem. Znamenalo by to překládání nákladu z lodí v Děčínském přístavu, což sebou přinese logicky navýšení těžké automobilové dopravy nejen v centru Děčína, alůe i v okolních obcích a městech.“

Autor: Janni Vorlíček

15.7.2010 VSTUP DO DISKUSE 5
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies