VYBERTE SI REGION

Leteckou pouť spláchl liják, přesto nadchla stovky lidí

Přerov /FOTOGALERIE/ – Organizátoři Středomoravské letecké pouti v Přerově měli letos už podruhé v dlouholeté historii konání této akce smůlu. Tradiční přehlídku, spojenou s atraktivními letovými ukázkami, totiž stejně jako před dvěma lety spláchl déšť.

28.5.2011 1
SDÍLEJ:

Středomoravská letecká pouť na přerovském letištiFoto: Vojtěch Podušel

I přes nepřízeň počasí, která si vynutila zkrácení některých akrobatických kousků, se ale v sobotu přišly podívat na statické a dynamické ukázky stovky návštěvníků.

„Letecké dny patří k jedné z nejdelších přerovských tradic. Ten úplně první se uskutečnil 22. září 1929 a navštívilo jej dvacet tisíc diváků,“ přiblížila Jolana Fedorková z Velitelství společných sil v Olomouci.

Středomoravská letecká pouť se letos nesla v duchu významného jubilea. Před sto lety totiž nad městem poprvé zakroužil Kašparův Blériot XI a jako letiště mu tehdy posloužilo vojenské cvičiště u jezdeckých kasáren na okraji Přerova.

Historie vzniku letiště sahá do třicátých let minulého století. V minulých desetiletích se zde vystřídaly stíhačky i vrtulníky, pamatuje německou i ruskou okupaci. Přerovskou základnou prošli i významní letci, mimo jiné zde působil i legendární český stíhač František Fajtl.

„Původně jsme chtěli na ploše vystavit repliku Kašparova Blériotu, ale kvůli konkurenční akci v Čáslavi to nakonec nebylo možné. Ze stejného důvodu byli diváci ochuzeni i o průlet stíhaček Jas 39 Gripen,“ vysvětlil zástupce velitele přerovské vrtulníkové základny Michal Kytlica.

Příprava na Středomoravskou leteckou pouť podle něj trvala několik měsíců a začala už loni v říjnu. O to větší bylo pro pořadatele zklamání z toho, že diváci nemohli zhlédnout ukázky v plném rozsahu.

„Některé jsme museli kvůli dešti zkrátit. Přesto je skvělé, kolik na letiště přišlo nadšenců,“ vyjádřil svou spokojenost Kytlica.

Ti, kteří se na cestu vybavili pláštěnkami, gumáky a deštníky, nakonec nelitovali. Bylo totiž na co se dívat. Asi největší ohlas sklidil simulovaný útok lehkých bitevních letounů L-159 Alca na konvoj, akrobatické kousky ale předvedly i bojové a transportní vrtulníky Mi-24 a Mi-171š.

Divácky atraktivní byl i zásah vojenské policie se zajištěním nebezpečného pachatele a nebo simulovaný požár motorového vozidla, který likvidovali přerovští hasiči. Především děti ocenily statické ukázky. K vidění byla totiž jak technika pozemních, tak i vzdušných sil.

CASA měla v Přerově premiéru

Vůbec poprvé byl na letišti v Přerově vystavený dvoumotorový turbovrtulový taktický transportní letoun CASA C-295M, do jehož útrob se mohli lidé podívat, stejně tak jako do kokpitu bitevního vrtulníku Mi-24 elitní tygří letky z Náměště nad Oslavou.

CASA C-295M v Přerově

Návštěvníci obdivovali i civilní letouny moravských výrobců, vystavené v hangáru, kde si mohli popovídat s odborníky o historii letectví.

„Většinu času jsme sice strávili v hangáru, ale o ukázky jsme nepřišli. Je škoda, že letecký den zase provází smůla, ale i tak je pořád na co se dívat,“ řekla Jana Klimková z Přerova, která vzala na akci i děti.

Na leteckou pouť vyrazil v dešti i přerovský primátor Jiří Lajtoch. „Podle hojné účasti lidí je vidět, že mají k letišti vztah. Přijeli nejen místní, ale i návštěvníci ze Zlínska či Kroměřížska,“ zmínil.

28.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies