VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Malé pekárny bojují se supermarkety i s krizí

Zlínsko - V těžké situaci se v poslední době ocitly malé pekárny na Zlínsku. Válcuje je jak konkurence ze supermarketů, tak i krize, která nutí zákazníky šetřit na dražších věcech, jako jsou například koláčky.

18.8.2009 9
SDÍLEJ:
Fotogalerie
9 fotografií

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Archiv VLP

„Je to souběh více okolností. Lidi mají hlouběji do kapsy a šetří, takže akce marketů jako třeba rohlík za korunu, to je samozřejmě přitáhne, ačkoliv ta cena naprosto neodpovídá realitě,“ řekl Jiří Šimeček, jednatel zlínské pekárny Boner.

S tím souhlasí i Martin Březík ze společnosti Březík a Svoboda. „Je nesmysl, aby na takové ceně člověk vydělal. Oni používají pečivo jako lákadlo, protože to je něco, na co slyší úplně každý,“ myslí si Březík.

Ceny v supermarketech už dávno překročily magickou hranici jedné koruny. „Pokud máme akci, prodáváme rohlík za sedmdesát haléřů. Jinak stojí korunu devadesát,“ uvedl například mluvčí Albertu Libor Kytýr.

Pokles o deset procent

Tuto strategii si v marketech pochvalují. „V letošním roce jsme dokázali výrazným způsobem navýšit prodané množství pekařských výrobků. Nejprodávanějším pekařským výrobkem stále zůstává rohlík,“ řekl Libor Kytýr. Podobně se vyjádřily i další oslovené řetězce.

Zatímco velcí prodejci jsou s tržbou spokojeni, většina malých pekáren na Zlínsku je na tom opačně. „My máme oproti loňsku desetiprocentní pokles,“ uvedl Březík. Někde jsou na tom ještě hůř. „Pokles je u nás opravdu zřetelný, lidi si třeba místo dvaceti rohlíků koupí deset a místo padesáti koláčků třicet,“ konstatoval Petr Chmela z luhačovické pekárny Merkur.

Krize se podle něj v lázeňském městě odrazila dvakrát. „Nejenže lidé míň kupují, ale vůbec je tu míň hostů. Dřív jsme měli několikrát za léto frontu až po druhý výklad, to se však letos ještě nestalo,“ popsal Chmela. Podle pekaře Březíka je klidně možné, že by mohly některé pekárny i zkrachovat. „Pokud by dlouhodobě prodávali pod cenou, nevydělají na stroje. Když jim odejde například pec, tak budou muset skončit,“ dal příklad Březík.

Začarovaný kruh

Podobná situace je i v ostatních regionech. „Celorepublikovým trendem je, že teď jdou lidi mnohem víc po ceně a akce supermarketů likvidují malé provozovatele,“ sdělil předseda představenstva Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů Oldřich Týř.

Podle něj situace připomíná začarovaný kruh. „Při větším odbytu můžou dodavatelé do marketů dostávat třeba slevy na oleje a podobně, mají tedy možnost nasadit lepší cenu, protože mají menší náklady,“ nastínil Týř.

Ve Zlínském kraji byl na konci července podle údajů Českého statistického úřadu nejdražší chleba v celé republice. Průměrně stál kilogram 20,06 korun, přitom oproti lednovým cenám ještě zlevnil v průměru skoro o čtyři koruny. Velký propad cen potkal i bílé pečivo, které se ještě v lednu prodávalo za necelých 54 Kč na kilogram, v červenci to bylo už o dvacet korun míň.

Podle zástupců pekáren však další snižování cen není na pořadu dne. „My máme pouze akci, kdy asi hodinu před zavírací dobou zlevňujeme pečivo, abychom to prodali. Někteří zákazníci se to však naučili zneužívat a čekají přímo na tu slevu,“ podotkl Šimeček.

Nedůvěra k levnému pečivu

Cena je pro část zákazníků velmi důležitá. „Mám děti a nemůžu si dovolit kupovat dražší pečivo, i když bych chtěla. Kluk sní třeba osm rohlíků denně,“ řekla Alena Blažková ze Zlína. Rohlík za 70 haléřů však u některých zákazníků vzbuzuje i nedůvěru. „Když vidím takový levný rohlík, ani bych ho nekoupil. Není problém tam třeba ubrat deko na váze,“ myslí si Jan Hanák ze Zlína.

Také pekaři za nízkou cenu tuší fígle. „My v rohlíku máme tři procenta tuku, oni třeba půl procenta. Tak se dá na nákladech ušetřit a zákazník to nepozná,“ tipuje majitel pekárny Veka Hugo Fráňa.

To ovšem zástupci supermarketů odmítají. „V žádném případě nezanedbáváme kvalitu zboží. Je jedno, jestli se jedná o rohlík nebo chléb, zákazník se může spolehnout na to, že kvalita odpovídá naprosto tomu, na co je zvyklý u kvalitního zboží,“ tvrdí mluvčí Kauflandu Michael Šperl.

Autor: Iva Chmelová

18.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zdravotní sestra. Ilustrační snímek

Nemocnice jako farmy na bakterie. Nakazí se v nich desetitisíce Čechů

A skuteční vítězové - film Moonlight.
AKTUALIZOVÁNO
2 15

Předávání Oscarů: Nejlepším filmem je La La Land. Ne! Je to Moonlight

AUTOMIX.CZ

Řadit při parkování jedničku, nebo zpátečku? A je dobré vždy zatahovat „ručku"?

Kdo jezdí s manuální převodovkou, má většinou svůj zažitý proces, kterým zabezpečuje auto po zaparkování proti rozjetí. Mnoho z nás to dělá už zcela podvědomě. Ale když budeme nad tímto zdánlivě jednoduchým úkonem více přemýšlet, můžeme se vyvarovat nechtěných nákladů.

Šéfové stran: ANO směřuje k vůdcovskému řízení

Hnutí ANO dnešní změnou stanov, která posiluje pravomoci předsedy, míří k vůdcovskému či autoritářskému řízení hnutí. Shodují se šéfové sněmovních stran. Podobné změny ve svých stranách vylučují, demokratické strany podle nich mají být postaveny na rozhodování kolektivních orgánů.

Věra Jourová: Na prezidenta by měl kandidovat Martin Stropnický

Na sněmu ANO sklidili velký potlesk zástupci hnutí v evropských strukturách, eurokomisařka Věra Jourová, místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička a europoslankyně Dita Charanzová. Vystupovali jako kompetentní zastánci českých zájmů v EU, kterou vnímají coby jediné možné řešení pro Česko. Deník hovořil se zakládající členkou ANO Věrou Jourovou, jež má v hnutí stále silnou pozici.

HMD Global po 17 letech vzkřísila legendární Nokii 3310

Finská společnost HMD Global, která vyrábí telefony značky Nokia, uvede ve druhém čtvrtletí na trh pokračovatele legendárního tlačítkového modelu 3310. Telefon bez operačního systému přichází na trh téměř 17 let po svém předchůdci a má stát 49 eur, tedy asi 1350 korun. HMD to dnes oznámila před zahájením veletrhu MWC v Barceloně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies