Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Malé pekárny bojují se supermarkety i s krizí

Zlínsko - V těžké situaci se v poslední době ocitly malé pekárny na Zlínsku. Válcuje je jak konkurence ze supermarketů, tak i krize, která nutí zákazníky šetřit na dražších věcech, jako jsou například koláčky.

18.8.2009 9
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Archiv VLP

„Je to souběh více okolností. Lidi mají hlouběji do kapsy a šetří, takže akce marketů jako třeba rohlík za korunu, to je samozřejmě přitáhne, ačkoliv ta cena naprosto neodpovídá realitě,“ řekl Jiří Šimeček, jednatel zlínské pekárny Boner.

S tím souhlasí i Martin Březík ze společnosti Březík a Svoboda. „Je nesmysl, aby na takové ceně člověk vydělal. Oni používají pečivo jako lákadlo, protože to je něco, na co slyší úplně každý,“ myslí si Březík.

Ceny v supermarketech už dávno překročily magickou hranici jedné koruny. „Pokud máme akci, prodáváme rohlík za sedmdesát haléřů. Jinak stojí korunu devadesát,“ uvedl například mluvčí Albertu Libor Kytýr.

Pokles o deset procent

Tuto strategii si v marketech pochvalují. „V letošním roce jsme dokázali výrazným způsobem navýšit prodané množství pekařských výrobků. Nejprodávanějším pekařským výrobkem stále zůstává rohlík,“ řekl Libor Kytýr. Podobně se vyjádřily i další oslovené řetězce.

Zatímco velcí prodejci jsou s tržbou spokojeni, většina malých pekáren na Zlínsku je na tom opačně. „My máme oproti loňsku desetiprocentní pokles,“ uvedl Březík. Někde jsou na tom ještě hůř. „Pokles je u nás opravdu zřetelný, lidi si třeba místo dvaceti rohlíků koupí deset a místo padesáti koláčků třicet,“ konstatoval Petr Chmela z luhačovické pekárny Merkur.

Krize se podle něj v lázeňském městě odrazila dvakrát. „Nejenže lidé míň kupují, ale vůbec je tu míň hostů. Dřív jsme měli několikrát za léto frontu až po druhý výklad, to se však letos ještě nestalo,“ popsal Chmela. Podle pekaře Březíka je klidně možné, že by mohly některé pekárny i zkrachovat. „Pokud by dlouhodobě prodávali pod cenou, nevydělají na stroje. Když jim odejde například pec, tak budou muset skončit,“ dal příklad Březík.

Začarovaný kruh

Podobná situace je i v ostatních regionech. „Celorepublikovým trendem je, že teď jdou lidi mnohem víc po ceně a akce supermarketů likvidují malé provozovatele,“ sdělil předseda představenstva Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů Oldřich Týř.

Podle něj situace připomíná začarovaný kruh. „Při větším odbytu můžou dodavatelé do marketů dostávat třeba slevy na oleje a podobně, mají tedy možnost nasadit lepší cenu, protože mají menší náklady,“ nastínil Týř.

Ve Zlínském kraji byl na konci července podle údajů Českého statistického úřadu nejdražší chleba v celé republice. Průměrně stál kilogram 20,06 korun, přitom oproti lednovým cenám ještě zlevnil v průměru skoro o čtyři koruny. Velký propad cen potkal i bílé pečivo, které se ještě v lednu prodávalo za necelých 54 Kč na kilogram, v červenci to bylo už o dvacet korun míň.

Podle zástupců pekáren však další snižování cen není na pořadu dne. „My máme pouze akci, kdy asi hodinu před zavírací dobou zlevňujeme pečivo, abychom to prodali. Někteří zákazníci se to však naučili zneužívat a čekají přímo na tu slevu,“ podotkl Šimeček.

Nedůvěra k levnému pečivu

Cena je pro část zákazníků velmi důležitá. „Mám děti a nemůžu si dovolit kupovat dražší pečivo, i když bych chtěla. Kluk sní třeba osm rohlíků denně,“ řekla Alena Blažková ze Zlína. Rohlík za 70 haléřů však u některých zákazníků vzbuzuje i nedůvěru. „Když vidím takový levný rohlík, ani bych ho nekoupil. Není problém tam třeba ubrat deko na váze,“ myslí si Jan Hanák ze Zlína.

Také pekaři za nízkou cenu tuší fígle. „My v rohlíku máme tři procenta tuku, oni třeba půl procenta. Tak se dá na nákladech ušetřit a zákazník to nepozná,“ tipuje majitel pekárny Veka Hugo Fráňa.

To ovšem zástupci supermarketů odmítají. „V žádném případě nezanedbáváme kvalitu zboží. Je jedno, jestli se jedná o rohlík nebo chléb, zákazník se může spolehnout na to, že kvalita odpovídá naprosto tomu, na co je zvyklý u kvalitního zboží,“ tvrdí mluvčí Kauflandu Michael Šperl.

Autor: Iva Chmelová

18.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve vlaku, který jel večer 22. září z Brna směrem na Blansko, se stala vražda.
AKTUALIZOVÁNO
9 4

Střelba ve vlaku: policisté zadrželi podezřelého z vraždy, má to být narkoman

Při závěrečném seskoku osmi parašutistů na Dnech armády na pražské Letné 23. září se jeden z nich netrefil do určeného prostoru a dopadl mezi diváky. Zraněni jsou tři diváci a výsadkář. Na snímku místo nehody.
4

Stropnický: Seskoky výsadkářů byly po neštěstí na Letné zrušeny

SLEDUJEME ON-LINE / AKTUALIZOVÁNO

Německé volby vrcholí. Odvolila již i kancléřka Angela Merkelová

/FOTOGALERIE/ Úderem osmé hodiny se otevřelo více než 73 tisíc volebních místností. Němci mají deset hodin na to, aby do volebních uren odevzdali svůj hlas a rozhodli tak o budoucím složení Spolkového sněmu.

Kobyla spadla do díry u bazénu. Před utonutím ji zachránili hasiči a jeřáb

/FOTOGALERIE/ V technické šachtě bazénu se zaklínil kůň v Lelekovicích na Brněnsku. V neděli ráno našel majitel kobylu uvězněnou v šachtě s otvorem o průměru zhruba metr a půl. V následujících minutách nastalo drama, prostor se totiž začal plnit vodou z přilehlého bazénu, podle hasičů patrně kvůli poškozenému potrubí.

Olomoucí se prohnal Pivní maraton. Nejhorší je poslední pivo, řekl vítěz

/FOTOGALERIE/ Historicky první Olomoucký Pivní maraton odstartoval v sobotu v jedenáct dopoledne z Horního náměstí.

Bookmakeři: Volby vyhraje ANO, ovšem 27 procent nezíská

/ANKETA/ Velkým favoritem říjnových voleb do Poslanecké sněmovny je podle bookmakerů stále hnutí ANO s kurzem 1,1:1 - 1:13:1. Na jeho vítězství jde také zhruba polovina sázek. Zatímco ještě koncem června sázkové kanceláře považovaly za téměř jisté překročení 27 procent (1,45:1), nyní už je podle nich tato varianta velmi nepravděpodobná (až 4,6:1). Vyplývá to z vyjádření sázkových kanceláří, které oslovila média. Za ANO následují ČSSD (8:1 - 9:1) a KSČM (11:1 - 13:1). Celkový objem sázek už přesáhl 30 milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení