Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Města na Ostravsku mají spojit vlakotramvaje

Havířov /FOTOGALERIE/ – Havířov se možná zařadí mezi města s tramvajovou dopravou. Počítá s tím plán lehké kolejové dopravy podporovaný krajem.

13.1.2010 38
SDÍLEJ:

Moravskoslezský kraj počítá s budováním sítě lehké kolejové dopravy. Tu by měly obstarávat vlakotramvaje využívající současnou tramvajovou a vlakovou síť, na kterou se napojí nové trasy, včetně připravované skrz centrum Havířova.Foto: Vizualizace: Dopravní projektování spol. s r.o.

Havířovští už podobných studií pamatují několik. Už při samotné výstavbě města se počítalo s tím, že bude spojeno s Ostravou tratí, po které se budou prohánět rychlotramvaje. Trasa měla vést podél dnešní silniční spojnice. Největší podpora tomuto záměru zaznívala v 80. letech, kdy Ostrava poskytovala práci tisícům Havířovanům. Ranní a odpolední autobusové spoje měly pětiminutové intervaly s cílovými stanicemi ÚAN, Gagarinovo náměstí a Poruba.

Ještě počátkem devadesátých let se plánovalo zavedení trolejbusové dopravy přímo ve městě. Hlavní terminál měl být v prostoru parkoviště dnešního Teska.

Dopravu na linkách MHD dosud obstarávají pouze autobusy, mezi městy se částečně dělí o vlaková spojení. České dráhy se před časem pokusily zvýšit podíl cestujících na trase do Ostravy zavedením zrychleného spoje do samého centra přes Stodolní na Hlavní nádraží.

Projekt lehké kolejové dopravy

V současné době existuje projekt takzvané lehké kolejové dopravy. Ten počítá především s návazností na stávající kolejovou síť využívanou pro osobní a nákladní vlaky, v Ostravě i s tramvajovou sítí. Kraj má zájem propojit železniční dopravou největší sídla na celém území. Po kolejích by mělo být možné cestovat mezi všemi většími městy i letištěm v Mošnově.

S ohledem na množství cestujících si drží prvenství trasa Ostrava – Havířov. Proti napojení a výstavbě nového kolejiště přímo ve městě se nebrání ani vedení havířovského magistrátu.

„Iniciátorem projektu je kraj. Město Havířov jej podporuje. Byli jsme seznámeni s možnými trasami přímo na našem území. Páteřní trasa vede od vlakového nádraží k Merkuru. Tam by byla točna, nebo by se koleje táhly v okruhu pod Bludovický kopec a zpátky po Těšínské a Národní třídě k vlakovému nádraží. Centrem města by koleje vedly buď po středovém pásu, nebo by se jim vyhradil jeden silniční pruh. To v případě, že by se v té době už podařilo na Hlavní třídě omezit automobilovou dopravu. Další možné kolejové trasy mohou vést do zóny, která může vyrůst na území dnešních Skleníků, nebo do lokality Dukly. Tam je nyní kolej vedena pro nákladní dopravu,“ vysvětlil náměstek havířovského primátora Eduard Heczko.

Nutná modernizace kolejí

Autoři studie počítají s tím, že tramvaje nebo vlakotramvaje budou využívat trasy, které dnes už existují. Celé Karvinsko je propojeno kolejemi, které byly nebo dosud stále jsou využívány k propojení místních šachet. Nutná by byla jejich modernizace a elektrifikace.

„Vyřešena je i hlučnost tramvají. Dnešní vozy používají odhlučněná kola a studie prokazují, že kolejová doprava je méně hlučná než automobilová. Zpracovatelé studie mají rovněž propočítáno, kolik cestujících by systém kolejové dopravy využívalo v režimech městské a příměstské přepravy. Na to navazují předpoklady jízdních intervalů i kapacity vozů,“ dodal Heczko s tím, že s lehkou kolejovou dopravou počítá i městská koncepce dopravy.

Otázkou je doba realizace. Prioritou kraje je kolejové spojení Ostravy s letištěm. Na to by mohly navazovat další etapy, včetně té havířovské.

Čtěte také: Města v Česku usilují o vlakotramvaje

Autor: Libor Běčák

13.1.2010 VSTUP DO DISKUSE 38
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.
1 13

Facebooku hrozí pokles uživatelů, mladí používají jiné sítě

Play off Ligy mistrů mezi SK Slavia Praha a APOEL FC, hrané 23. srpna v Praze.
8

Slavia nedobyla Ligu mistrů. Tvrdík zuřil: Ostuda, fraška

Hrozba terorismu: V Rotterdamu zrušili koncert, našli auto s plynovými lahvemi

Nizozemská policie se dnes rozhodla zrušit kvůli teroristické hrozbě koncert americké rockové skupiny Allah-Las v Rotterdamu. Nedaleko místa konání se totiž našla dodávka se španělskou poznávací značkou. V ní byly plynové bomby.

Venkovní dlažba: beton versus přírodní kámen

Beton na sebe umí brát rozličné podoby a často se jím nahrazuje i přírodní kámen. Je imitace kamene opravdu o tolik výhodnější než jeho nefalšovaná předloha?

Do Německa se vrátila část zlatého pokladu, ukrytá před Rusy v zahraničí

Německá ústřední banka ve středu oznámila, že se jí podařilo tři roky před plánovaným temínem dokončit iniciativu, na jejímž základě se vrací do Německa polovina německých zlatých rezerv, ukrytých během studené války v zahraničí.

Britský soud rozhoduje o vině mladého cyklisty, který srazil a usmrtil chodkyni

Před britským soudem v Londýně se začal projednávat případ dvacetiletého cyklisty Charlieho Allistona, který loni v únoru srazil na kole čtyřiačtyřicetiletou Kim Briggsovou, když přecházela silnici. Matka dvou dětí podlehla pár dnů po nehodě vážnému zranění hlavy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení