VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Města o vzniku nízkoemisních zón neuvažují

Frýdek-Místek, Třinec – Novela zákona o ochraně ovzduší umožní radnicím vymezit ve městech a obcích zóny, do nichž nebudou moci vjíždět starší auta, která nesplňují emisní limity.

12.9.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Ladislav Schäfer

Novelu už schválili poslanci. Takzvané nízkoemisní zóny se zákazem vjezdu neekologických vozidel by mohly vzniknout 12 měsíců poté, co radnice nařízení vydá. Největší města na Frýdecko-Místecku ale s takovým krokem v dohledné době nepočítají.

„V současné době o využití výše uvedené možnosti neuvažujeme. Pokud není realizován obchvat města, kterým denně projíždí kolem 45 tisíc vozidel, omezení vjezdu „starým“ vozidlům do některých částí města dle našeho názoru zásadní vliv na životní prostředí nebude mít. Domníváme se také, že nelze vybrat vhodné lokality pro omezení vjezdu „starých“ vozidel bez znalosti fungování dopravy na území města jako celku a bez možnosti simulace tohoto opatření na dopravu ve městě. Proto se v současné době se zpracovává dopravní model města. Po jeho zpracování nelze vyloučit, že se podaří vybrat lokality vhodné k realizaci opatření dle níže uvedeného zákona,“ řekla redakci mluvčí frýdecko-místeckého magistrátu Jana Matějíková.

„Myšlenka na vznik zón je chvályhodná a diskutovali jsme o ní. Město Třinec však o nízkoemisních zónách se zákazem vjezdu neekologických vozidel zatím neuvažuje – vzhledem k tomu, že k nim město není z hlediska geografického ani urbanistického přizpůsobeno,“ uvedl místostarosta Třince Ivo Kantor.

Uvažují o zavedení nízkoemisních zón ostatní města v kraji?

KARVINSKO: Chceme obchvat
Svých starých aut se nejspíše nebudou muset zbavovat obyvatelé Karvinska. Radnice totiž se zavedením nízkoemisních zón, kde by měly neekologické vozy vjezd zakázán, příliš nepočítají. Přivítaly by spíše obchvat, který by dopravu z měst vyvedl.

„Centrem nám projedou desetitisíce aut denně, které nemají jinou možnost vzhledem k absenci obchvatu,“ uvedl primátor Karviné Tomáš Hanzel s tím, že v případě uzavření centra by nastal dopravní kolaps.

Jak upozornil starosta Bohumína Petr Vícha, mohou obce využít tohoto opatření, jen když existuje jiná komunikace stejné nebo vyšší třídy. „A pokud taková je, tak přece není nutné čekat na smog a můžeme dopravu přemístit natrvalo,“ řekl Vícha.

NOVÝ JIČÍN: Zbytečný zákaz
Na Novojičínsku považují oslovení starostové měst zákon omezující vjezd starých a neekologických vozidel za zbytečný. Například v Novém Jičíně již tak mají omezen vjezd na náměstí a nevidí důvod pro další omezení. „Město o nějakém dalším omezení neuvažuje,“ sdělila mluvčí novojičínské radnice Marie Machková. Obdobně vnímají „iniciativu“ poslanců také v historickém Fulneku.

„Vůbec o tom neuvažujeme a zdá se nám to nesmyslné. Už z toho pohledu, kdo by to měl třeba hlídat a kontrolovat,“ zmínila se starostka Fulneku Jana Mocová.

OSTRAVA: Zvažujeme to, tvrdí radní
„Samozřejmě vítám další nástroj na zlepšení životního prostředí. Už před časem jsme požádali Centrum dopravního výzkumu v Brně o vyjádření, zda by tento model šel implementovat na Ostravu a co by vyhlášení nízkoemisních zón pro Ostravu znamenalo. Pokud se ukáže, že to bude mít význam pro omezení individuální dopravy a tím i zlepšení životního prostředí, budeme dál v práci na zónách pokračovat,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Aleš Boháč (ČSSD).

Největší úskalí při vyhlášení nízkoemisních zón vidí hlavně v tom, že městu chybí objízdné trasy, které řidičům musí nabídnout poté, co určitý úsek zastaví. „Také značení aut, která nesplňují emisní limit, má být jiné než v Evropě, což by mohl být problém,“ míní Boháč. Vítá také fakt, že v době smogu budou moci řidiči jezdit po dálnici ve městě zadarmo. „Nepřestáváme ale usilovat o to, aby mohli tento úsek dálnice bezplatně využívat po celý rok,“ tvrdí Boháč.

Je přesvědčen o tom, že pokud Ostrava nízkoemisní zóny zavede, neměla by být jediná. „V příštím týdnu zorganizuji setkání představitelů dalších velkých měst Moravskoslezského kraje, abychom se domluvili na harmonogramu a dalším postupu,“ slíbil Boháč.

Také ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD) si myslí, že je dobře, že novela zákona ve sněmovně prošla. „Otvírají se tak nové možnosti, jak zlepšit prostředí. Je to dobrý první krok. V této chvíli ale neznám stanovisko odborníků z Brna, na které jsme se před časem obrátili, aby prozkoumali, co konkrétně by zavedení nízkoemisních zón znamenalo pro Ostravu a zda by to vůbec bylo možné. Osobně si myslím, že to bude obtížné,“ konstatoval Kajnar.

Zdůraznil, že problém se musí řešit v celém regionu. „Pokud budou zóny zavedeny jenom v Ostravě, nepomůže to zlepšit vzduch. Jízda po dálnici zadarmo – zcela jistě ano. Vymezení zón – ano, pokud budeme v regionu schopni udělat to tak, aby to bylo přínosné,“ shrnul primátor Kajnar.

Autor: Marek Cholewa

12.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman
AKTUALIZOVÁNO
91 7

Chováš se jako svině, vzkázal Zeman Sobotkovi

Ministr financí a šéf ANO Andrej Babiš
DOTYK.CZ
4

Babiš chce v Praze Muchovo muzeum. Není to priorita, oponuje Krnáčová

Premiér Sobotka vyzval prezidenta Macrona: Zvyšujte platy v České republice

V Bruselu se dnes dopoledne odehrála důležitá schůzka mezi francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem a státy Visegrádské skupiny. Setkání navrhl už před dvoudenním summitem EU v Bruselu Emmanuel Macron a jak předpokládal, hlavním tématem měla být politika přerozdělování uprchlíků a odpor střední Evropy k povinným kvótám. Toto téma však nakonec zcela zapadlo. Maďarsko, Polsko, Slovensko a v neposlední řadě i Česko vyložily na stůl zcela jiné karty.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Třímetrový byt za 50 tisíc eur. Ceny pařížských nemovitostí letí raketově vzhůru

Honba Britů za životem v Evropské unii, která jim za dva roky zavře dveře, se neprojevuje jenom v mnohonásobném zvýšení žádostí o občanství v některé z unijních zemí. Britové začínají nakupovat nemovitosti a bohaté země EU z toho začínají profitovat. Francie v první řadě.

AKTUALIZUJEME

Hasiči měli 800 výjezdů, bouřka 300 tisíc blesků. Lidé jsou bez proudu

V noci na pátek se nad Českem přehnala silná bouřka. Na mnoha místech v jižních a severních Čechách zůstala řada domácnosti bez proudu, podle společnosti ČEZ už nové poruchy nevznikají. Zatím nejsou hlášena žádná zranění.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies