VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brno chce koupit torzo železniční polikliniky

Brno – Je to ta haluzna tam daleko v šípkách a býlí. Měla to být ajznbónská poliklinika. Takto lakonicky brněnským hantecem komentuje brněnský architekt Josef Myslivec fotografii torza nikdy nedostavěné takzvané železniční polikliniky vedle odstavného nádraží u řeky Svratky.

14.8.2011
SDÍLEJ:

Nedostavěná budova takzvané železniční polikliniky vedle odstavného nádraží u řeky Svratky v Brně.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Po více než dvaceti letech se začíná rýsovat obnova tohoto areálu. Dráhy jej totiž prodávají a prvním osloveným je město Brno.

„Železniční poliklinika byla první stavbou rekonstrukce železničního uzlu Brno. Po revoluci už na ni nebyly peníze. Už hotové zdravotně technické instalace lidé rozebrali a zůstalo jen torzo. Od té doby se ke stavbě nikdo nehlásí. Jen tam stojí jako strašidlo,“ upozornil architekt Myslivec.

Polikliniku začali železničáři stavět v roce 1988, peníze došly o dva roky později s pádem komunismu. Až letos si ale si ale její majitel státní Správa železniční dopravní cesty uvědomil, že ji vlastně nepotřebuje. „Areál rozestavěné polikliniky je nám k ničemu. Jako provozovateli dráhy nám v Brně stačí už starosti s výstavbou a provozem vlakové myčky,“ přiznal mluvčí Správy Pavel Halla.

Rozhodl stav budov

Dodal, že k prodeji se společnost rozhodla po návštěvě a odborném zhodnocení stavu budov. „Zjistili jsme, že tam například léta zatéká. Nechali jsme si udělat odhad na cenu pokračování výstavby a usoudili jsme, že to pro nás není vhodná investice,“ uvedl Halla.

První, koho dráhy oslovily, bylo město Brno. „Je to logické. Už v minulosti o některé tamější pozemky město projevilo zájem. Plánovalo tam stavět tramvajovou točnu,“ podotkl Halla. Podle něj je možné obchod uzavřít za jeden či dva roky.

Brněnští radní doposud odsouhlasili jen to, že budou o koupi budovy jednat. „Správa nás jen upozornila, že chce budovy prodávat. Zatím neřekli cenu ani nic podrobnějšího. Ale zájem jsme potvrdili. Jednání nás nic nestojí. Pokud se nám nakonec koupě za příznivou cenu podaří, posílí se role města v dané oblasti. Část pozemků použijeme pro přestavbu železničního uzlu, se zbytkem můžeme obchodovat,“ uvedl náměstek primátora Oliver Pospíšil.

Přímo budovy polikliniky patří mezi pozemky, které chce město jen dočasně. „Není to tak, že je chceme my opravit a postavit tam třeba kanceláře. Uvažujeme spíše o výměnách za pozemky, které naopak Brno potřebuje získat pro svoje projekty,“ řekl náměstek.

Brňané se chtějí místa zbavit

Lidé z Brna doufají, že se nevyužívaného brownfieldu zbaví. „Chyba byla už když polikliniku mezi zahrádkami v místě vhodném k procházkám začali stavět. Snad z ní bude něco smysluplného.Ale nejlepší by bylo vysoký barák zbourat a postavit tam třeba sportoviště. Menší budovy by mohly sloužit jako zázemí,“ myslí si třeba Tomáš Červený.

Podle náměstka Pospíšila o areál v blízkosti kancelářského komplexu u Heršpické ulice investoři zájem projeví. „Dříve nebo později bude v tomto území určeném pro rozvoj živo. Průtahy s přestavbou nádraží to dokáží jen oddálit. Ale myslím, že tato kuriozita kdesi mezi rumišti Brňany netrápí tak, jako třeba budova vyhořelého kasina v nádražní ulici. To je mnohem větší problém,“ řekl Pospíšil.

Dodal, že budou-li dráhy chtít za polikliniku přemrštěnou částku, město odkup odmítne. Cenu však zatím všichni tají. „Je ještě brzy o ní mluvit. Musí ji určit odborníci. Pokud na ni Brno nepřistoupí, nabídneme areál někomu jinému,“ upozornil mluvčí Halla.

Autor: Petr Jeřábek

14.8.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Kodiaq.
36

Škoda Kodiaq je hit. Na některé verze se čeká půl roku

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
1 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Druhá vlna přináší větší nároky na technické zabezpečení

Zatímco v první vlně EET podnikatelům postačil často tablet a vhodný program, nyní by měly firmy vybírat pečlivěji. Je jich totiž mnohem více a s náročnějšími podmínkami podnikání.

Rakouskou star zabila sláva. Falco by oslavil šedesátku

Jako první německy zpívající interpret dobyl Ameriku. Liboval si v extrémech a měl sklon k přehánění. Jeho sláva byla vrtkavá a zářil krátce, přesto se stal jedním z největších umělců rakouské hudební scény 80. a 90. let.V neděli by Falco, občanským jménem Johann Hölzel, oslavil 60. narozeniny. Zemřel po autonehodě, která byla možná sebevraždou. Řidič autobusu byl odsouzen, Falco měl v sobě koktejl drog a alkoholu. Dožil se pouhých 40 let.

VIDEO: Legendární "vejtřaska" slaví, před 65 lety byl vyroben první prototyp

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární "vejtřaska", jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies