VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Městská doprava zdarma? Stačí špinavý vzduch

Ostrava - Když bude v Ostravě vzduch tak špinavý, že hydrometeorologové vyhlásí signál regulace, tramvaj, autobus či trolejbus budou zdarma. Rozhodli o tom ostravští zastupitelé.

16.12.2010 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martin Pleva

Od čtvrtka 16.12. by měli Ostravané sledovat předpovědi počasí, smogovou situaci a hlavně cedule za předním sklem tramvají, autobusů a trolejbusů. Začalo totiž platit rozhodnutí ostravských zastupitelů, podle kterého můžeme za smogu cestovat prostředky městské hromadné dopravy zdarma. Vedení Ostravy si od tohoto kroku slibuje, že se za smogové situace sníží na silnicích počet aut, která mají velký podíl na špinavém ovzduší.

„Po vyhlášení regulace budou cestující o bezplatné přepravě informováni prostřednictvím informačních tabulí a zvukovým hlášením, pracuje se na tom, aby byly také zablokovány označovače jízdenek,“ vysvětlila mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská.

Cestující nebudou za smogu za dopravu platit nic. Ti, kdo mají takzvané měsíčníky, by podle primátora Petra Kajnara (ČSSD) měli vědět, že jsou také zvýhodněni. I dlouhodobé jízdenky od ledna totiž zdraží, ve zvýšení cen je už ale zahrnuta kompenzace za dny, kdy se kvůli smogu bude jezdit zdarma. „Měsíčníky by byly bez této kompenzace ještě dražší,“ dodal Kajnar.

Velké náklady

Město ale bude bezplatné cestování stát okolo 1,2 milionu korun denně. Musí totiž sanovat finanční ztrátu dopravcům, to znamená Dopravnímu podniku Ostrava, společnostem Veolia Transport Morava, TQM-holding a CK Maixner.

„Uhradíme ji z rozpočtové rezervy města,“ řekl primátorův náměstek pro finance Tomáš Petřík (ODS) s tím, že největší částka, zhruba 950 tisíc za každý smogový den, půjde na účet ostravského dopravního podniku.

„Nemyslím si, že všichni nechají kvůli bezplatné hromadné dopravě za smogu auto doma. Ale je spousta lidí, kteří mají vyvinuté ekologické cítění, a udělají to. Jízdou zadarmo v tramvajích nebo autobusech to jejich myšlení jen podpoříme,“ míní ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD).

„Je to alternativa, další možnost, jak sám přispět ke zlepšení životního prostředí,“ míní náměstek primátora pro životní prostředí Dalibor Madej (ODS).

Účet pro vládu

Opoziční zastupitelé z hnutí Ostravak měli vůči rozhodnutí výhrady. Jsou přesvědčení o tom, že se patrně mine účinkem. Navrhovali třeba, aby se město zaměřilo spíše na omezení vjezdu automobilů do některých lokalit. Peníze, které vloží do bezplatné přepravy, by se podle Ostravaka měly také raději investovat na čištění komunikací.

Primátor tvrdí, že město zřejmě o úhradu těchto nákladů požádá stát. „Účet pak zřejmě pošleme vládě České republiky, ať to dorovná, protože stát je odpovědný za to, jaký vzduch tu dýcháme,“ prohlásil Kajnar s tím, že by byl ale velmi překvapen, kdyby stát částku proplatil. Je ale přesvědčen o tom, že město musí vytvořit na vládu jakýkoliv tlak, aby si uvědomila svoji zodpovědnost. Byl by rád, kdyby se k Ostravě s bezplatnou dopravou za smogu připojila i další města v regionu. „Zatím jsme o tom neoficiálně mluvili s představiteli kraje, myslím, že to je reálné,“ dodal Kajnar.

Čtěte také: Topte ekologicky, nabádá město Ostravany

Autor: Miroslava Chlebounová

16.12.2010 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mistrovské oslavy v Brně. Hokejisté Komety přijeli mezi fanoušky na zaplněný Zelný trh v otevřeném autobuse.
AKTUALIZOVÁNO
81

Mistrovské oslavy v Brně: hokejisty přivítalo 12 tisíc fanoušků, obsadili i věž

V dubnu 2010, kdy byla v osmém týdnu těhotenství, žena na klinice podstoupila potrat. Nedozvěděla se ovšem, že zákrok se nepovedl.
3

Počet potratů klesá, nejvíce dětí má maminku třicátnici

Army Run na Hluboké gradoval bahnem a shyby těsně před cílem

V kempu Křivonoska u Hluboké nad Vltavou odstartoval prvním závodem seriál extrémních překážkových běhů Army Run 2017.

Jaké to je být vodičem nevidomého? Strach není na místě, respekt ano

/ROZHOVOR/ Život je o výzvách. Jednu takovou má za sebou i příbramský běžec Jan Šeděnka. Poprvé se stal vodičem nevidomé běžkyně.

Obří beranidlo postavili na hradbách Špilberku. Pomocí dobového jeřábu

Jako obrovští křečci se mohli cítit muži, kteří v sobotu odpoledne poháněli jeřáb při stavbě beranidla na Špilberku. Desetimetrové dřevěné součásti stroje totiž zvedali pomocí otočného kola, které rozhýbali díky vlastní chůzi v něm. Středověký jeřáb použili na zvedání dílů dobového beranidla k zatloukání pilotů. Oba stroje postavili jako součást výstavy Stavba jako Brno a návštěvníci je na hradě uvidí až do konce roku.

AKTUALIZOVÁNO

Bude to o prsa. Francie žije prezidentskými volbami. Rozhodnou nerozhodnutí?

Jen pár procent. Takový je rozdíl mezi kvartetem, který se pere o post prezidenta Francie. Bude to centrista Emanuel Macron, pravicový François Fillon, extrémistická Marine Le Penová, nebo ultralevicový Jean-Luc Mélenchon?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies